ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πέντε ανοικτά μέτωπα πρέπει να κλείσουν έως την 1η Μαΐου

Πέντε ανοικτά μέτωπα πρέπει να κλείσουν έως την 1η Μαΐου

Επιστρέφουν σήμερα στην Αθήνα οι Ντέλια Βελκουλέσκου, Ντέκλαν Κοστέλο, Ράσμους Ρέφερ και Νίκολα Τζιαμαριόλι προκειμένου να θέσουν τις βάσεις για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος.

Σύμφωνα με τον υφιστάμενο προγραμματισμό θα παραμείνουν στην Αθήνα έως τις 18 Μαρτίου ή το αργότερο έως τις 24 Μαρτίου εφόσον χρειαστεί και εν συνεχεία θα επιστρέψουν στις έδρες τους για το Πάσχα των Καθολικών (27 Μαρτίου).

Οι επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών αναμένεται να επανέλθουν στην Αθήνα μετά την εαρινή σύνοδο του ΔΝΤ που είναι προγραμματισμένη για το διάστημα 15-17 Απριλίου. Στόχος όλων των εμπλεκομένων πλευρών είναι το Eurogroup της 22ας Απριλίου να σφραγίσει τη συμφωνία της Ελλάδος με τους θεσμούς, διαπιστώνοντας την επιτυχημένη ολοκλήρωση της αξιολόγησης.

Στη «σπαστή» αυτή αξιολόγηση που θα κρατήσει πέρα του μηνός η Ελλάδα θα πρέπει να καταγράψει πρόοδο στο ασφαλιστικό, στο φορολογικό, στο ζήτημα των κόκκινων δανείων, στο θέμα της αυτονόμησης της φορολογικής διοίκησης και στο νέο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων.

Κυβερνητική πηγή δήλωσε στο CNN Greece πως η προεργασία που έχει προηγηθεί μεταξύ θεσμών και κυβέρνησης επιτρέπει την επίτευξη συμφωνίας νωρίτερα από την 1η Μαΐου. Κατά την ίδια πηγή, η έναρξη της συζήτησης για την ελάφρυνση του χρέους , ως μέρος της αλληλουχίας γεγονότων που θα καταστήσουν βιώσιμα τα δημοσιονομικά μεγέθη της Ελλάδος, είναι θετική για την κυβέρνηση καθώς μειώνει το πολιτικό κόστος για τις δύσκολες επιλογές που καλείται να λάβει η ελληνική πλευρά.

Τα ανοικτά μέτωπα

1) Στο ασφαλιστικό οι δανειστές αξιώνουν μειώσεις πέραν των «κόκκινων γραμμών» και κυρίως περικοπές στις υφιστάμενες συντάξεις. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να θέσει πλαφόν στο άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης (αν αυτό γίνει στα 1.800 ευρώ, εξοικονομούνται 300 εκατ. ευρώ περίπου), επιπλέον των μειώσεων στις επικουρικές. Η καθιέρωση χαμηλότερης εθνικής σύνταξης για ασφάλιση κάτω των 20 ετών, οι οριζόντιες μειώσεις 5% σε επικουρικές συντάξεις, οι μειώσεις 20%-50% στα εφάπαξ και στα μερίσματα, η μείωση του ανώτατου πλαφόν της κύριας σύνταξης κάτω των 2.000 ευρώ από 2.773 ευρώ που είναι σήμερα και για το «άθροισμα» των συντάξεων στις 3.072 ευρώ, όπως και η εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος, αποτελούν ορισμένα από τα μέτρα-«διορθώσεις στο αρχικό κείμενο Κατρούγκαλου», τις οποίες προωθεί το υπουργείο Εργασίας.

2) Στη φορολογία εισοδήματος κυβέρνηση και θεσμοί επεξεργάζονται σειρά αλλαγών που αφορούν στις νέες φορολογικές κλίμακες. Το σχέδιο προβλέπει την καθιέρωση ενιαίας φορολογικής κλίμακας για μισθωτούς, συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες, ατομικές επιχειρήσεις, αλλά και τους αγρότες και νέα κλιμακωτή εισφορά αλληλεγγύης. Δεν έχει ξεκαθαρισθεί το εάν η έκπτωση φόρου 2.100 ευρώ που οδηγεί σε αφορολόγητο όριο έως 9.500 ευρώ θα παραμένει ανέγγιχτη, καθώς οι θεσμοί θέλουν το αφορολόγητο να διαμορφωθεί σε χαμηλότερα επίπεδα για να διευρυνθεί η φορολογική βάση. Η τελευταία πρόταση της κυβέρνησης για την κλίμακα των μισθωτών προβλέπει για εισόδημα έως 25.000 συντελεστή 22%, για εισόδημα από 25.001 έως 35.000 συντελεστή 32%, για εισόδημα από 35.001 έως 60.000 συντελεστή 42% και για εισόδημα από 60.001 και πάνω συντελεστή 60%. Η κλίμακα των ελευθέρων επαγγελματιών θα αντικατασταθεί από την κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων, χωρίς την παροχή έκπτωσης έως 2.100 ευρώ που οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο όριο. Η φορολόγηση των ενοικίων θα έχει αλλαγές. Για εισόδημα έως 12.000 ευρώ προβλέπεται αύξηση του συντελεστή από 11% σε 15%, για εισόδημα από 12.001 έως 40.000 αύξηση του συντελεστή από 33% σε 35% και για εισόδημα από 40.001 και πάνω επιβολή νέου συντελεστή 45%.

3) Στην πώληση των κόκκινων δανείων Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ζητούν την πώληση επιχειρηματικών , καταναλωτικών και στεγαστικών δανείων και απορρίπτουν τις προτάσεις της κυβέρνησης που έχουν ως στόχο την διατήρηση της πρώτης κατοικίας εκτός του πλαισίου πώλησης. Παράλληλα η κυβέρνηση και η Τράπεζα της Ελλάδος, καταρτίζουν από κοινού προτάσεις για τη διαχείριση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων και έχουν συγκροτήσει κοινή επιτροπή για την περαιτέρω επεξεργασία της στρατηγικής για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και τον συντονισμό για την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου. Οι θέσεις της επιτροπής θα κοινοποιηθούν προς διαβούλευση στους θεσμούς.

4) Θετικά προχωρεί η προετοιμασία για το νέο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων. Η ελληνική κυβέρνηση είναι σε συνεργασία με την Υπηρεσία Υποστήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών, ενώ επικουρείται και από εξωτερικούς συμβούλους. Το νέο Μνημόνιο προβλέπει πως σκοπός του Ταμείου είναι να αποκτήσει και να διαχειριστεί 50 δισ. ευρώ σε βάθος 30ετίας. Στη βάση αυτή οι συμμετοχές του Δημοσίου σε εισηγμένες επιχειρήσεις και στις τράπεζες θα αξιοποιηθούν πλήρως έως τα τέλη του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018. Το νέο ταμείο θα είναι Ανώνυμη Εταιρεία στην οποία θα υπαχθούν ΤΑΙΠΕΔ, ΤΧΣ και η ΕΤΑΔ. Σε κάθε περίπτωση το οργανόγραμμα του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων είναι ένα από τα βασικά ανοικτά ζητήματα που θα διαπραγματευθεί η κυβέρνηση με τους θεσμούς. Το εποπτικό Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου θα είναι πενταμελές. Τα τρία μέλη θα επιλεγούν από την κυβέρνηση και τα δύο από τους δανειστές, με δικαίωμα, όμως, να ορίσουν οι τελευταίοι τον πρόεδρο, ο οποίος ωστόσο δεν θα έχει εκτελεστικά καθήκοντα.

5) Προωθημένο είναι και το ζήτημα της ανεξαρτησίας της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, καθώς σύμφωνα με σχέδιο νομού που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή έως τα μέσα Μαρτίου θα μετατραπεί σε αυτόνομο φορέα αρμόδιο για τα δημόσια έσοδα. Στο εν λόγω νομοσχέδιο θα προσδιορίζονται η νομική μορφή, η οργάνωση, το καθεστώς και το πεδίο άσκησης των αρμοδιοτήτων του φορέα δημοσίων εσόδων, οι εξουσίες και οι λειτουργίες του επικεφαλής και του συμβουλίου του φορέα, η σχέση του φορέα με το υπουργείο Οικονομικών και άλλους κυβερνητικούς φορείς, η ευελιξία όσον αφορά στους ανθρώπινους πόρους του φορέα, αλλά και η σχέση του με τη δημόσια διοίκηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο νόμου θα προβλέπει πως ο αυτόνομος φορέας δημοσίων εσόδων θα απολαμβάνει λειτουργικής ανεξαρτησίας, διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας και δεν θα υπόκειται σε έλεγχο από κυβερνητικά όργανα ή άλλη διοικητική αρχή. Στη βάση αυτή το προσωπικό του φορέα θα εξαιρείται από την διαδικασία επιλογής θέσεων ευθύνης που ισχύει για το υπόλοιπο Δημόσιο.