Η στρατηγική της κυβέρνησης για να «χρυσώσει» το χάπι στους δανειολήπτες
Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα παράλληλης προστασίας των δανειοληπτών στο “κόκκινο” οι οποίοι δεν θα μπορούν να υπαχθούν στο νόμο Κατσέλη έχει εκπονήσει η κυβέρνηση και καλείται σύντομα να το θέσει σε εφαρμογή.
Μετά την απελευθέρωση των πλειστηριασμών και το “άνοιγμα” της αγοράς στα ξένα funds για να αγοράσουν και να διαχειριστούν προβληματικές χορηγήσεις, το οικονομικό επιτελείο θέλει να παρουσιάσει έργο για την προστασία των δανειοληπτών, ώστε να... χαϊδέψει αυτιά.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές που μίλησαν στο CNN Greece, υπάρχει ένα πλαίσιο 4 σημείων που θα πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα και περιλαμβάνει τις εξής παρεμβάσεις:
- Ουσιαστική ενεργοποίηση του ΚΥΣΔΙΧ, Τυπικά, το ΚΥΣΔΙΧ έχει συσταθεί με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, αποτελούμενο από τον Υπ. Οικονομικών, τον Υπ. Οικονομίας, τον Υπ. Εργασίας και τον Υπ. Δικαιοσύνης. Πρόεδρος είναι ο Υπ. Οικονομικών.
Άμεσα πρέπει να γίνει σύσταση της Ειδικής Γραμματείας του ΚΥΣΔΙΧ, για να αναλάβει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα τον ρόλο συντονισμού, που της αναλογεί, δηλαδή την άμεση έναρξη της υλοποίησης του προγράμματος για τα κέντρα παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών και υποστήριξης δανειοληπτών, νοικοκυριών και μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, για ζητήματα οφειλών και για θέματα χρηματοοικονομικής διαχείρισης. Αποτελούν μέρος του νομοθετήματος για τη σύσταση της Ειδικής Γραμματείας του ΚΥΣΔΙΧ. - Βελτίωση του κώδικα Δεοντολογίας. Εκδίδεται από την Τράπεζα της Ελλάδος και αφορά σε εξωδικαστικούς συμβιβασμούς για ρυθμίσεις χρεών. Ενσωματώνει τους ορισμούς του “συνεργάσιμου δανειολήπτη” και των “ευλόγων δαπανών διαβίωσης”.Από το Μνημόνιο του Αυγούστου προκύπτει ότι ο Κώδικας Δεοντολογίας είναι το βασικό εργαλείο για την προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών.Η ΤτΕ πρόσφατα προχώρησε σε τροποποιήσεις, χωρίς ωστόσο, να υπάρξει συνεργασία με την κυβέρνηση, όπως καυστικά σχολίαζαν πηγές προσκείμενες στο οικονομικό επιτελείο.Από το Μνημόνιο προβλέπεται ότι μέχρι τα τέλη Μαρτίου θα υπάρξει εκ νέου αναθεώρηση του Κώδικα Δεοντολογίας για ομάδες δανειοληπτών, όπως οι μικριμεσαίες (SMEs). Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει να υπάρξει στενή συνεργασία του ΚΥΣΔΙΧ με την ΤτΕ για τα ζητήματα του Κώδικα Δεοντολογίας. Μεταξύ των αλλαγών, θα προβλέπεται ότι η επιστολή, που θα στέλνεται στους δανειολήπτες στο πλαίσιο του Κώδικα Δεοντολογίας, θα γίνει πιο φιλική. Παράλληλα, η κυβέρνηση επιθυμεί να υπάρξει καμπάνια ενημέρωσης των δανειοληπτών ότι ξεκινά μια νέα σχέση συνεργασίας τους με τις τράπεζες, η οποία μέσα από ρυθμίσεις θα ελαφρύνει το βάρος, που φέρουν, με βάση την πραγματική οικονομική τους δυνατότητα. Χρειάζεται συνεργασία με την ΤτΕ και την Ένωση Τραπεζών για ημερίδα, άρθρα, διαφημιστικά spot, μπροσούρες κλπ.
- Συνήγορος του Καταναλωτή. Ο νόμος 4224/2013 προβλέπει διαμεσολαβητικό ρόλο μεταξύ πιστωτών και οφειλετών για τον Συνήγορο του Καταναλωτή, ιδίως για θέματα του Κώδικα Δεοντολογίας. Αν ο ΣτΚ δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στον ρόλο αυτό, να εξεταστεί (α) να ενισχυθεί με ειδικές δομές για τον συγκεκριμένο ρόλο (όπως στα δικαστήρια θα υπάρξουν ειδικά πτωχευτικά τμήματα), (β) να ιδρυθεί άλλη ειδική αρχή.
- Μόνιμο δίχτυ κοινωνικής προστασίας για την αντιμετώπιση της αστεγίας. Μέτρα για την αντιμετώπιση του υπαρκτού προβλήματος της αστεγίας και ενδεχομένως να διεκδικηθεί η χρηματοδότησή τους από ευρωπαϊκά κονδύλια κοινωνικής πολιτικής ή το σχέδιο Juncker.
Επιμέρους δράσεις
Εκτός των παραπάνω, η στρατηγική της κυβέρνησης προβλέπει τον αντικειμενικό προσδιορισμό της πιστοληπτικής ικανότητας και της δυνατότητας αποπληρωμής με την ίδρυση νέας ανεξάρτητης αρχής. Στόχος είναι να τεθεί ένα διάφανο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, καθώς και το σύνολο των υποχρεώσεων. Σύμφωνα με στελέχη του οικονομικού επιτελείου, οι αδύναμοι δεν θα είναι απροστάτευτοι, καθώς θα έχουν πιστοποίηση της δυσχερειάς τους να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, που θα τους προστατεύει από ενδεχόμενες επιθετικές διαθέσεις των τραπεζών και των non banks.
Σε αυτή τη φάση, η κυβέρνηση παρουσιάσε ένα χρονοδιάγραμμα εκπόνησης μελετών που θα της επιτρέψει να ιδρύσει αυτή τη νέα ανεξάρτητη αρχή μέχρι τα τέλη Ιουνίου, που είναι η δέσμευση της συμφωνίας.
Ακόμη, θα συσταθεί το Γραφείο Συντονισμού Δράσεων για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής για την αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων.
Συμφωνήθηκε να υπάρχει Γραφείο Συντονισμού για την αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων στην ΤτΕ.
Έτσι, παρά το γεγονός ότι θα υπάρχει Γραφείο Συντονισμού στην ΤτΕ, ό,τι έχει να κάνει με τα Υπουργεία θα περνάει μέσα από την Ειδική Γραμματεία του ΚΥΣΔΙΧ. Δηλαδή η ΤτΕ δεν θα έχει άμεση επαφή με τα Υπουργεία και τις υπηρεσίες του Δημοσίου, αν και πίσω από την επιλογή αυτή είναι να μην δέχονται τα υπουργεία “εντολές” από την κεντρική τράπεζα.
Επίσης, η Εθνική Στρατηγική για την αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων καθώς και εξαμηνιαίες συνοπτικές αναφορές για την πορεία υλοποίησης θα στέλνονται στην αρμόδια Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής και θα αναρτώνται στο διαδίκτυο, για διαφάνεια και δημόσια λογοδοσία.
Τροποποιήσεις θα γίνουν και στον νόμο 4307 (Δένδια ρυθμίσεις χρεών μικρών, μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων) με στόχο τη βελτίωσή του.
Ξεκίνησαν ήδη, οι προκαταρκτικές συζητήσεις, ώστε σε επόμενη φάση να προσδιοριστούν φορολογικά κίνητρα για τους οφειλέτες, προκειμένου να προτιμήσουν να ενταχθούν στις ρυθμίσεις του νόμου και να αναδιαρθρώσουν εξωδικαστικά τα χρέη τους.
Τέλος, θα μπει σε λειτουργία ο μηχανισμός συντονισμού πιστωτών (τράπεζες, Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία) για μεγαλοοφειλέτες. Για αυτή την κατηγορία δανειοληπτών, θα ισχύει σε γενικές γραμμές ένα μηχανισμός συντονισμού των πιστωτών τους (τράπεζες - Δημόσιο - ασφαλιστικά ταμεία).
Υπό προϋποθέσεις μια τέτοια διαδικασία μπορεί να λειτουργήσει προς θετική κατεύθυνση, αν υπάρξει εξισορρόπηση των συμφερόντων των πιστωτών, ώστε από κοινού να συμφωνήσουν σε λύσεις, που θα δώσουν τη δυνατότητα σε βιώσιμες επιχειρήσεις να προχωρήσουν, διασώζοντας θέσεις εργασίας.