Μυστήριο με ίσιες γραμμές πάνω στα βουνά της Βολιβίας (pic)
Στην κοιλάδα του Altiplano, στις Άνδεις, υπάρχει ένα δίκτυο δεκάδων χιλιάδων ίσιων μονοπατιών χαραγμένων στο έδαφος. Ονομάζονται γραμμές Sajama και βρίσκονται κάτω από τη σκιά της ψηλότερης κορυφής της Βολιβίας.
Αυτός που τις κατασκεύασε εργάστηκε με εξαιρετική ακρίβεια, πράγμα που δεν ήταν εύκολο σε ένα ορεινό έδαφος με βράχους, θάμνους και άλλα φυσικά εμπόδια.
Αυτό που κάνει εντύπωση είναι ότι οι γραμμές, είναι πρακτικά αόρατες από το έδαφος. Μόνο από τον αέρα μπορεί κάποιος να αναγνωρίσει την έκταση αυτού που έχει ονομαστεί το μεγαλύτερο προϊστορικό έργο τέχνης στον κόσμο.
Το πλάνος των γραμμών είναι μεταξύ ενός και τριών μέτρων και το μήκος τους από λίγα μέτρα έως αρκετά χιλιόμετρα.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτά τα «ακτινωτά κέντρα» θα μπορούσαν να είναι τοποθεσίες αρχαίων ιερών, ταφικών πύργων ή ακόμη και πόλεων. Η επικρατέστερη θεωρία θέλει τις γραμμές να χρησιμοποιούνταν από τους αυτόχθονες ως οδηγοί για να πηγαίνουν στους χώρους που έκαναν ιερά προσκυνήματα.
Σήμερα, ορισμένοι από τους σύγχρονους δρόμους οι οποίοι συνδέουν τις πόλεις φαίνεται να έχουν χτιστεί πάνω σε αυτές τις ευθείες γραμμές.
(Πηγή: University of Pennsylvania)
Παρόλο που η περιοχή είναι αραιοκατοικημένη, υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένες από τις γραμμές εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ως μονοπάτια για πεζοπόρους.
Συνολικά, οι γραμμές Sajama καλύπτουν μια έκταση περίπου 22.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, η οποίες είναι περίπου δεκαπέντε φορές μεγαλύτερες από τις περίφημες γραμμές Nazca στο νότιο Περού. Το γραμμικό μήκος τους φτάνει σε απόσταση 16.000 χιλιομέτρων. Δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι οι σειρές Sajama είναι το μεγαλύτερο έργο τέχνης στον κόσμο.
Ο αριθμός των γραμμών που υπάρχουν και η σχετική περιοχή που καλύπτουν υποδηλώνουν ότι έχουν κατασκευαστεί στη διάρκεια πολλών γενεών, σε διάστημα εκατοντάδων ή και ίσως χιλιάδων χρόνων.
Το ξηρό κλίμα του οροπεδίου altiplano, με τις αραιές βροχοπτώσεις και τη βραδέως αναπτυσσόμενη βλάστηση, έχει κρατήσει τις γραμμές σχετικά άθικτες.
Η πρώτη επιστημονική μελέτη των γραμμών έγινε μόλις το 2003.