ΚΟΣΜΟΣ

Είναι αυτή η απεικόνιση γυμνής γυναίκας, σκίτσο της Μόνα Λίζα;

Είναι αυτή η απεικόνιση γυμνής γυναίκας, σκίτσο της Μόνα Λίζα;

Ένα έργο από ξυλάνθρακα, απεικόνιση μια γυμνής γυναίκας, που φιλοξενεί  για πάνω από 150 χρόνια μία συλλογή έργων τέχνης, ίσως, αποτελεί σκίτσο της περίφημης Μόνα Λίζασύμφωνα με Γάλλο ειδικό.

Το σχέδιο φυλασσόταν από το 1862 στη Συλλογή Αναγεννησιακής Τέχνης του Μουσείου Κοντέ, στο ανάκτορο του Σαντιγί, που βρίσκεται σε κωμόπολη βορείως του Παρισιού.

Ως γνωστόν, ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, ο οποίος έζησε από το 1452 έως το 1519, υπήρξε ένας εκ των σπουδαιότερων αναγεννησιακών ζωγράφων και καθόρισε τα καλλιτεχνικά ρεύματα τόσο της εποχής του, όσο και των επόμενων γενεών.

Η διάσημη ελαιογραφία του, που φέρει το όνομα Μόνα Λίζα, γνωστή και ως «La Giocconda», εξακολουθεί να αποτελεί ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα και πολύτιμα έργα τέχνης παγκοσμίως.

Ο πίνακας θεωρείται πως ήταν μία παραγγελία που ανέθεσε ο εύπορος έμπορος μεταξιού, Φρανσέσκο ντελ Τζιοκόντο, στον καλλιτέχνη με επιθυμία να φτιάξει το πορτρέτο της συζύγου του, Λίζα Γκεραρντίνι. Ο ίδιος επρόκειτο να στολίσει το έργο στο καινούργιο τους σπίτι, επ' ευκαιρία της γέννησης του δεύτερου γιού τους, Αντρέα.

Το σχέδιο του Μουσείου Κοντέ

«Δεν πρόκειται για ένα απλό αντίγραφο. Έχουμε μπροστά μας κάτι που δημιουργήθηκε παράλληλα με τη «Mona Lisa» στο τέλος της ζωής του Λεονάρντο και είναι σχεδόν βέβαιο ότι πρόκειται για ένα προπαρασκευαστικό έργο μιας ελαιογραφίας», λέει για το σχέδιο του Μουσείου Κοντέ ο συντηρητής Mathieu Deldicque στο AFP.

Από την πλευρά του ο Bruno Mottin, ειδικός στο τμήμα συντήρησης στο Μουσείο του Λούβρου, επιβεβαιώνει ότι το σκίτσο είναι «πολύ υψηλής ποιότητας», ενώ χρονολογείται στις αρχές του 16ου αιώνα, όσο ο καλλιτέχνης ήταν ακόμη εν ζωή.

Μερικά από τα στοιχεία που ενισχύουν τις παραπάνω θεωρίες είναι πως τα χέρια και το σώμα και στα δύο πορτρέτα είναι σχεδόν πανομοιότυπα, ενώ έχουν σχεδόν το ίδιο μέγεθος.

Εξίσου σημαντικές είναι, όμως, και οι μικρές τρύπες που βρίσκονται πάνω στο έργο και πλαισιώνουν τη φιγούρα, γεγονός που ίσως δήλωνε την επιθυμία να τοποθετηθεί το σκίτσο, κάποια στιγμή, πάνω σε καμβά.

Προβληματισμό δημιουργεί, όμως, το ότι, σύμφωνα με τον κ. Mottin, οι τρύπες στην κορυφή του σχεδίου, πλησίον του κεφαλιού, είχαν γίνει από δεξί χέρι, ενώ ο Λεονάρντο ήταν αριστερόχειρας.

«Πρέπει να κρατάμε μικρό καλάθι όσο η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη», συστήνουν οι ειδικοί, ενώ υπογραμμίζουν πως οι διαδικασίες θα είναι αρκετά χρονοβόρες καθώς το έργο είναι ιδιαίτερα εύθραυστο.