Κίνα: Μαθητές δανείζονται βαθμούς για να περάσουν τεστ και τους πληρώνουν με... τόκο
Μια τράπεζα βαθμών έχει δημιουργηθεί σε σχολείο στην Ναντσίνγκ της Κίνας για να βοηθήσει τους μαθητές να ανταποκριθούν στο αυστηρότατο εξεταστικό σύστημα της χώρας. Ο τρόπος λειτουργίας του πρωτοποριακού εγχειρήματος παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον.
Κάθε μαθητής μπορεί να δανειστεί μερικούς βαθμούς για να περάσει κάποιο τεστ, αλλά πρέπει να τους επιστρέψει πίσω και με τόκο, όπως γίνεται σε κάθε τράπεζα. Τα παιδιά πρέπει να ανταποδώσουν το χρέος τους γράφοντας πολύ καλούς βαθμούς σε μελλοντικά τεστ. Μερικοί καθηγητές δέχονται ως αντάλλαγμα του δανείου πειράματα στο εργαστήριο του σχολείου ή ακόμη και δημόσιες ομιλίες. Όποιος μαθητής δεν πληρώσει το χρέος του μπαίνει σε «μαύρη» λίστα.
Η Mei Hong, καθηγήτρια φυσικής στο λύκειο της Nanjing τονίζει πως το βαθμολογικό σύστημα ανταλλαγής λειτουργεί ως δεύτερη ευκαιρία για τα παιδιά. «Το 59 και το 60 δεν είναι τόσο διαφορετικά», είπε μιλώντας στο Yangtze Evening Post. «Αλλά επειδή το πρώτο σημαίνει ότι κόβεσαι και το δεύτερο ότι περνάς το μάθημα, η διαφορά φέρει σημαντικό βάρος στην ψυχολογία των μαθητών». Αντί να κοπούν λοιπόν, μπορούν να δανειστούν έναν βαθμό, υποσχόμενοι πάντα ότι θα τον επιστρέψουν... με τόκο.
«Ήμουν άρρωστος πριν από τις εξετάσεις και έχασα πολλά μαθήματα Γεωγραφίας», λέει ο Zhu, μαθητής στο σχολείο. «Κόπηκα στην εξέταση γι’ αυτό είμαι τυχερός που η τράπεζα βαθμών μου έδωσε την ευκαιρία να το διορθώσω».
Η τράπεζα-βαθμών λειτουργεί πιλοτικά από τον Νοέμβριο του 2016 και εφαρμόζεται μόνο σε τάξη προχωρημένων μαθητών. Από τους 49 μαθητές της τάξης, 13 έχουν ήδη δανειστεί βαθμούς από την τράπεζα.
Ο Kan Huang διευθυντής του σχολείου, μιλώντας στα μέσα, περιέγραψε το πρόγραμμα ως τρόπο για να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στη γενικότερη ανάπτυξη των μαθητών, πέρα από την απόδοση τους σε γραπτές εξετάσεις. Μάλιστα διαμαρτυρήθηκε για το τωρινό εκπαιδευτικό σύστημα, τονίζοντας πως το μέλλον των παιδιών μπορεί να κριθεί από ένα και μόνο τεστ, το Gaokao, που δίνουν οι τελειόφοιτοι.
«Οι εξετάσεις πρέπει να στοχεύουν στην βελτίωση της μαθησιακής διαδικασίας αντί να είναι εργαλείο που χρησιμοποιείται για να τους δυσκολεύει».
Παρότι το σύστημα της τράπεζας-βαθμών έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές, υπάρχουν και σφοδροί αντιρρησίες. Ο ειδικός σε θέματα εκπαίδευσης Xiong Bingqi, πιστεύει πως είναι «ακατάλληλο» για την βαθμολόγηση εξετάσεων, αλλά παραδέχεται πως αποφορτίζει την κατάσταση για τους μαθητές, που γνωρίζουν όμως ότι πρέπει να τα πάνε καλύτερα στο επόμενο τεστ. Άλλοι θεωρούν πως οι μαθητές γίνονται λιγότερο επιμελείς λόγω της τράπεζας.