ΚΟΣΜΟΣ

Die Presse: Η επίλυση του Κυπριακού θα αλλάξει την ΕΕ

Die Presse: Η επίλυση του Κυπριακού θα αλλάξει την ΕΕ
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

«Μια συμφωνία για την Κύπρο θα αλλάξει την ΕΕ» είναι ο τίτλος άρθρου στην αυστριακή εφημερίδα Die Presse αναφορικά με την επανέναρξη των συνομιλιών σε διμερές και πολυμερές επίπεδο από την ερχόμενη εβδομάδα στη Γενεύη.

Για την αυστριακή εφημερίδα οι νέες διεργασίες είναι αποφασιστικής σημασίας. «Ακόμη ένα κρίσιμο εμπόδιο πρέπει να ξεπεραστεί. Αν από τη Δευτέρα ο Κύπριος πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης και ο Τουρκοκύπριος ηγέτης Μουσταφά Ακιντζί ξεκινήσουν ένα νέο γύρο διαπραγματεύσεων με θέμα την επανένωση της Κύπρου, θα έχουν μια καλή ευκαιρία να γράψουν ιστορία. Σαράντα χρόνια μετά τη διχοτόμηση, το νησί βρίσκεται μπροστά στην επανένωση. Μια τέτοια εξέλιξη δεν θα αλλάξει μόνο τους γεωπολιτικούς συσχετισμούς στη Μεσόγειο, αλλά και στην ΕΕ. Μέχρι στιγμής το βόρειο τμήμα της Κύπρου ήταν, όπως και το νότιο μέρος, επίσημο μέλος της ΕΕ, ωστόσο το ευρωπαϊκό δίκαιο ίσχυε μόνο για τον ελληνικό πληθυσμό. Μια συμφωνία θα μετατρέψει μονομιάς τους 300.000 Τούρκους της Κύπρου σε πολίτες της ΕΕ. Είναι επίσης όμως πιθανό ότι σε ένα μικρό κομμάτι της ΕΕ, τούρκοι στρατιώτες θα μεριμνούν για την ασφάλεια των τουρκικής καταγωγής κατοίκων» σημειώνει η Die Presse.

«Η συμφωνία θα έχει επίσης αντίκτυπο και στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις με την Τουρκία. Προς το παρόν οκτώ κεφάλαια των ενταξιακών διαπραγματεύσεων είναι μπλοκαρισμένα, εξαιτίας της μη αναγνώρισης της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία. Tα κεφάλαια που αφορούν την ελεύθερη κυκλοφορία των αγαθών και υπηρεσιών, την τελωνειακή ένωση όπως και το δίκαιο των δημοσίων συμβάσεων πρέπει πράγματι να ανοίξουν», σχολιάζει η εφημερίδα σημειώνοντας μάλιστα ότι η Τουρκία παρά το γεγονός ότι βρίσκεται στο στόχαστρο της ΕΕ για την πολιτική βίας και καταστολής κατά αντιφρονούντων, «σε περίπτωση επιτυχούς έκβασης των συνομιλιών για το Κυπριακό θα βρίσκεται με το ένα πόδι προ των πυλών της ΕΕ».

Σειρά των Κυκλάδων να πληρώσουν...

Την ίδια στιγμή σύμφωνα με την Deutsche Welle, την αύξηση των τιμών στα καύσιμα στις τουριστικές Κυκλάδες σχολιάζει η Tageszeitung (TAZ). Η εφημερίδα του Βερολίνου εστιάζει μάλιστα στην περίπτωση της Αμοργού, όπου όπως αναφέρει και δημοσίευμα του γερμανικού πρακτορείου ειδήσεων dpa, καταγράφεται η υψηλότερη αύξηση στην τιμή βενζίνης σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα νησιά.

Στο άρθρο της με τίτλο «Σειρά έχουν τώρα οι Κυκλάδες» η ΤΑΖ σημειώνει σκωπτικά: «Οι ακτιβιστές για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και οι φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα των δημόσιων συγκοινωνιών στρέφουν το βλέμμα τους με προσοχή προς την Ελλάδα. Εκεί διεξάγεται ένα πείραμα. Θα κυκλοφορούν στους δρόμους λιγότερα αυτοκίνητα που καταναλώνουν αχόρταγα καύσιμα, τώρα που η τιμή του λίτρου (στα καύσιμα) ανεβαίνει στα 1,90 ευρώ; Μήπως όμως πρόκειται για ένα μέτρο που δεν αφορά και τόσο το περιβάλλον; Η Αθήνα έχει αυξήσει τον ΦΠΑ στα νησιά ύστερα από πίεση της ΕΕ και του ΔΝΤ. Και τα έσοδα δεν θα καταλήξουν στα μέσα μαζικής συγκοινωνίας αλλά στις τράπεζες. Άρα, όλα βαίνουν εντελώς κανονικά».

Μαθήματα διαχείρισης κρίσεων από τη Λετονία

Η Süddeutsche Zeitung του Μονάχου στρέφει το βλέμμα της στις βαλτικές χώρες, τη Λετονία, τη Λιθουανία και την Εσθονία, οι οποίες σύμφωνα με πολλούς είναι πρότυπα κράτη-μέλη για την EE. Εντούτοις οι εξελίξεις των τελευταίων ετών έχουν μειώσει τον αρχικό ενθουσιασμό τους για το εγχείρημα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.

«Καμία άλλη χώρα από τις 28 της ΕΕ δεν εκπληρώνει τόσο πιστά τα κριτήρια του Μάαστριχτ για το δημόσιο έλλειμμα και το συνολικό χρέος όσο η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία», σημειώνει η SZ υπογραμμίζοντας ότι οι χώρες του πρώην σοβιετικού μπλοκ μέσα σε λίγα χρόνια κατάφεραν θεαματική πρόοδο σε οικονομικό επίπεδο. Σήμερα ωστόσο η προσφυγική κρίση και η ευρωκρίση θέτουν εν αμφιβόλω την πίστη τους στην ιδέα της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης.

Η γερμανική εφημερίδα σημειώνει ακόμη αναφορικά με την πρόσληψη της ελληνικής δημοσιονομικής κρίσης στη Βαλτική: «Η ευρωκρίση και ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίστηκε η ΕΕ το χρέος της Ελλάδας προκάλεσαν αμφιβολίες σε κάποιες από τις βαλτικές χώρες για το ευρωπαϊκό εγχείρημα. Και η Λετονία πριν από μερικά χρόνια είχε πληγεί σε μεγάλο βαθμό από την οικονομική κρίση, ούσα μόνη. Στο μεταξύ η ανεργία ανέρχεται στο 10%, μετά τις σκληρές περικοπές σε μισθούς και συντάξεις – και για το λόγο αυτό η Λετονία έλαβε τους μεγαλύτερους επαίνους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τώρα οι Λετονοί ζητούν και από τους Έλληνες να επιδείξουν την ίδια σκληρότητα προκειμένου να αντέξουν στις δυσκολίες.»