Τα θαύματα της μηχανικής: Έξι από τα μεγαλύτερα τούνελ του κόσμου
Η μεγαλύτερη σήραγγα στον κόσμο, που φιλοδοξεί να δημιουργήσει έναν νέο άξονα σιδηροδρομικών μεταφορών βορρά-νότου στην Ευρώπη, δόθηκε πριν λίγες μέρες στην κυκλοφορία στην Ελβετία.
Πρόκειται για τη σήραγγα Gotthard Base Tunnel (Σήραγγα Βάσης Γκοτάρ) που συνδέσει τη Ζυρίχη και το Λουγκάνο και έχει μήκος 57 χιλιομέτρων.
Οι εργασίες διήρκεσαν 17 χρόνια και κόστισε σχεδόν 10 δισ. ευρώ. Το τούνελ δίνει τη δυνατότητα ημερήσιας κυκλοφορίας 260 εμπορευματικών αμαξοστοιχιών, με ωριαία ταχύτητα 100 χλμ., και 65 επιβατηγών τρένων, με ταχύτητα μέχρι και 200 χλμ./ώρα.
Με αφορμή τα εγκαίνια της νέας σήραγγας σας παρουσιάζουμε έξι από τα μεγαλύτερα τούνελ του κόσμου.
Σήραγγα βάσης Γκόταρντ (Ελβετία)
Είναι η μεγαλύτερη σήραγγα του κόσμου, μήκους 57,09 χιλιομέτρων. Ξεπέρασε κατά τέσσερα χιλιόμετρα το τούνελ της Seikan στην Ιαπωνία.
Ένα τραίνο χρειάζεται περίπου 20 λεπτά για να περάσει τη σήραγγα ενώ μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα μέχρι 250 χλμ/ώρα.
Η πρώτη επιβατική αμαξοστοιχία ξεκίνησε από τη Ζυρίχη στις 6:09 π.μ. τοπική ώρα και έφτασε στο Λουγκάνο στις 8:17 π.μ. στις 11 Δεκεμβρίου.
Για την κατασκευή της χρησιμοποιήθηκαν 3.200 χιλιόμετρα καλωδίων ικανά να συνδέσουν τη Μαδρίτη με τη Μόσχα.
Περισσότερες πληροφορίες: Gotthard Base Tunnel
Το σήραγγα του Σεϊκάν (Ιαπωνία)
Η σιδηροδρομική σήραγγα Σεικάν, μήκους 53,8 χιλιομέτρων συνδέει τα νησιά Χονσού και Χοκάιντο. Το χαμηλότερο σημείο της βρίσκεται στα 240 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας γεγονός που την καθιστά την υποθαλάσσια σήραγγα με το μεγαλύτερο βάθος στον κόσμο.
Οι εργασίες για τη σήραγγα ξεκίνησαν το 1964 και ολοκληρώθηκαν το 1988.
Περισσότερες πληροφορίες: JR-Hokkaido Hakadote Branch
Σήραγγα της Μάγχης (Μεγάλη Βρετανία και Γαλλία)
H σήραγγα της Μάγχης είναι μία σήραγγα μήκους 50,5 χιλιομέτρων κάτω από τη Μάγχη, στο στενό του Ντόβερ.
Εγκαινιάστηκε το 1994 ως τμήμα ενός υπερσύγχρονου συστήματος επικοινωνίας μεταξύ της Μεγάλης Βρετανίας -και της ευρωπαϊκής ηπείρου.Οι σήραγγες ανοίχτηκαν σε μέσο βάθος, κάπου 45 μέτρα κάτω από το θαλάσσιο πυθμένα.
Αν και ένα θαύμα της σύγχρονης εποχής, η κατασκευή της προτάθηκε το 1802 από τον Γάλλο μηχανικό Albert Mathieu.
Η σήραγγα του Σεϊκάν στην Ιαπωνία είναι λίγο μακρύτερη αλλά το μεγαλύτερο μέρος της βρίσκεται κάτω από τη στεριά.
Περισσότερες πληροφορίες: Eurotunnel
Το τούνελ Laerdal (Νορβηγία)
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη οδική σήραγγα στον κόσμο μήκους 24,5 χιλιομέτρων, που από το 2000 συνδέει το Λάερνταλ με την Ορλαντ. Έξι χρόνια εργασιών, 130 άνθρωποι και περίπου 125 εκατομ. ευρώ χρειάστηκαν για την κατασκευή αυτού του τούνελ, διπλής κυκλοφορίας που διανοίχτηκε σε βραχώδη ορεινό όγκο.
Η σήραγγα είναι χωρισμένη σε διαφορικά τμήματα με σκοπό να δώσει τη ψευδαίσθηση ότι οι οδηγοί ταξιδεύουν μέσα από μια σειρά μικρότερων σηράγγων.
Περισσότερες πληροφορίες: Laerdalstunnelen
Σήραγγα Λόετσμπέργκ (Ελβετία)
Η σιδηροδρομική σήραγγα Λόετσμπέργκ μήκους 34,6 χιλιομέτρων, επιτρέπει τη διάβαση των Άλπεων ανάμεσα στα καντόνια της Βέρνης και του Βαλέ.
Το τούνελ του Λοετσμπέργκ, που άνοιξε τον Ιούνιο του 2007, ήταν το πρώτο στοιχείο του έργου "AlpTransit", που εγκρίθηκε με δημοψήφισμα το 1994 από την Ελβετία, η οποία έχει ως στόχο να μεταφέρει την κυκλοφορία των φορτηγών από τους δρόμους στους σιδηροδρόμους.
Πηγή: bls.ch
Υποθαλάσσιο τούνελ - γέφυρα του Tokyo Bay Aqua-Line (Ιαπωνία)
Είναι ένας συνδυασμός γέφυρας με τούνελ κατά μήκος του κόλπου του Τόκυο στην Ιαπωνία. Συνδέει την πόλη Kawasaki με την πόλη Kisarazu.
Με συνολικό μήκος 14χλμ περιλαμβάνει μια γέφυρα 4,4χλμ και ένα υποθαλάσσιο τούνελ 9,6χλμ.
Στο σημείο συνάντησης της γέφυρας με το τούνελ υπάρχει ένα τεχνητό νησί το οποίο ονομάζεται Umihotaru. Το νησί αυτό είναι στην ουσία χώρος αναψυχής αποτελούμενο από εστιατόρια, καταστήματα και χώρους ψυχαγωγίας.
Το τούνελ μείωσε το χρόνο μεταξύ των δύο πόλεων απο 90 σε 15 λεπτά. Πριν τη λειτουργία του, κάποιος θα έπρεπε να οδηγήσει περίπου 100χλμ κατά μήκος των ακτών του κόλπου του Τόκιο και μετά να διασχίσει το κέντρο της Ιαπωνικής πρωτεύουσας.
Περισσότερες πληροφορίες: Nippon Civil Consulting Engineers