Κατάθλιψη και αυτοκτονικές τάσεις «πολιορκούν» σημαντικό αριθμό πιλότων
Συμπτώματα κατάθλιψης και ροπή σε αυτοκτονικές σκέψεις καταγράφονται σε ένα σημαντικό αριθμό πιλότων, σύμφωνα με διεθνή έρευνα - η πρώτη του είδους της - που αποκαλύπτει ότι πάνω από ένας στους οκτώ πιλότους (14%) έχει συμπτώματα κατάθλιψης και ένας στους 25 (4%) κάνει σκέψεις αυτοκτονίας.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε το 2015 διαδικτυακά. Οι απαντήσεις των περίπου 1.850 πιλότων, από 50 διαφορετικές χώρες δόθηκαν ανώνυμα. Είχε μόλις προηγηθεί η συντριβή στις Γαλλικές Άλπεις του αεροπλάνου της γερμανικής Germanwings, ο πιλότος του οποίου, όπως αποκαλύφθηκε εκ των υστέρων, έπασχε από κατάθλιψη.
Οι ερευνητές της Σχολής Δημόσιας Υγείας του αμερικανικού Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, με επικεφαλής τον καθηγητή Τζόζεφ Άλεν, δημοσίευσαν την έρευνα στο περιοδικό για θέματα περιβαλλοντικής υγείας 'Environmental Health'.
«Βρήκαμε ότι πολλοί πιλότοι που τώρα πετούν, έχουν συμπτώματα κατάθλιψης και πιθανώς δεν αναζητούν θεραπεία, φοβούμενοι τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις για την καριέρα τους. Υπάρχει ένα πέπλο μυστικότητας για θέματα ψυχικής υγείας στο πιλοτήριο, αλλά διεξάγοντας μια ανώνυμη έρευνα, καταφέραμε να παραμερίσουμε τους φόβους των πιλότων για στίγμα ή για επαγγελματικές διακρίσεις σε βάρος τους», δήλώσε ο Άλεν.
Περίπου 350 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο πάσχουν από κατάθλιψη, ωστόσο σύμφωνα με το ΑΠΕ, που επικαλείται τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, λιγότεροι από τους μισούς προχωρούν σε κάποια αντικαταθλιπτική θεραπεία και αυτό αφορά εξίσου τους πιλότους.
Η μελέτη δείχνει ότι αναλογικά περισσότεροι άνδρες πιλότοι από ότι γυναίκες αναφέρουν «σχεδόν καθημερινά» απώλεια ενδιαφέροντος, αίσθημα προσωπικής αποτυχίας, δυσκολία συγκέντρωσης, προτίμηση να πεθάνουν παρά να ζήσου κ.α.
Οι γυναίκες πιλότοι είναι πιο πιθανό να έχουν διαγνωσθεί με κατάθλιψη, αυτό όμως συμβαίνει γιατί επισκέπτονται συχνότερα το γιατρό.
Σε περίπου 140.000 υπολογίζονται οι ενεργοί πιλότοι σε όλο τον κόσμο, οι οποίοι μεταφέρουν πάνω από τρία δισεκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο. Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι οι αεροπορικές εταιρείες και οι αρμόδιες εποπτικές Αρχές πρέπει να πάρουν πιο σοβαρά το ζήτημα της κατάθλιψης των πιλότων και της θεραπείας τους.