Ιαπωνία: Yπόγεια... θησαυροφυλάκια ποδηλάτων
Χιλιάδες ποδηλάτες στην Ιαπωνία θάβουν τα ποδήλατά τους στα υπόγεια θησαυροφυλάκια για να τα προστατέψουν από τις βροχές και τις κλοπές... Βελτιώνουν όμως και την εικόνα της πόλης, αφού τα πεζοδρόμια παραμένουν καθαρά.
Το 14% των μεταφορών στην Ιαπωνία γίνονται με ποδήλατο. Το ποσοστό δίνεται επίσημα από το Υπουργείο Μεταφορών της Ιαπωνίας. Γι’ αυτό, τους τελευταίους μήνες, η πρωτεύουσα της Ιαπωνίας άρχισε να «θάβει» χιλιάδες ποδήλατα στα υπόγεια θησαυροφυλάκια, σε μία προσπάθεια να κρατήσει καθαρά τα πεζοδρόμια.
Από το ύψος του δρόμου τα θησαυροφυλάκια μοιάζουν σαν μικρά κιόσκια. Με μία πόρτα που φαινομενικά δεν οδηγεί πουθενά. Στην πραγματικότητα όμως οι πόρτες αυτές, είναι οι πύλες για τους φουτουριστικούς υπόγειους χώρους στάθμευσης, που μπαίνουν περίπου 40 πόδια κάτω από τη γη.
Στην Ιαπωνία το 78% των νοικοκυριών διαθέτει τουλάχιστον ένα ποδήλατο. Ποσοστό μεγαλύτερο από αυτό των υπολοίπων χωρών.
Τα θησαυροφυλάκια αυτά, που είναι φιλικά προς το περιβάλλον, έχουν στόχο να παροτρύνουν τον κόσμο να κάνει ποδήλατο αλλά να αδειάσει τα πεζοδρόμια και να βελτιώσει την εικόνα της πόλης.
«Στην Ιαπωνία, πολλοί είναι αυτοί που παρκάρουν τα ποδήλατά τους σε σημεία όπου απαγορεύεται στο κέντρο της πόλης», λέει ο Tsunenobu Nozaki σχεδιαστής στην Giken, την εταιρία που ανακάλυψε τα οικολογικά θησαυροφυλάκια.
«Υπάρχουν πολλοί ποδηλάτες αλλά και πολλά ποδήλατα παρκαρισμένα στις στάσεις του metro. Από την μια, αυτό είναι επικίνδυνο εξαιτίας των κλοπών, κι από την άλλη, τα ποδήλατα πιάνουν αρκετό χώρο. Αν όμως ο ποδηλάτης ξέρει ότι θα παρκάρει το ποδήλατο μακριά από τον προορισμό του, τότε δεν θα το χρησιμοποιήσει»
Τα θησαυροφυλάκια όμως είναι τόσο εύχρηστα που οι ποδηλάτες μπορούν να παρκάρουν και να φύγουν μέσα σε 8 δευτερόλεπτα. Επιπλέον, τα ποδήλατα προστατεύονται από την βροχή, προστατεύονται από τις κλοπές, ενώ ο σχεδιασμός είναι τέτοιος, που τα θησαυροφυλάκια αντέχουν και τις σεισμικές δονήσεις!
Όσοι θέλουν να χρησιμοποιήσουν τα υπόγεια θησαυροφυλάκια πρέπει να προμηθευτούν μία κάρτα. Το κόστος είναι $25 τον μήνα σε σχέση με μία θέση παρκινγκ αυτοκινήτου που θα κόστιζε περίπου $700 τον μήνα
Σήμερα υπάρχουν 50 υπόγειοι σταθμοί και διαρκώς πολλαπλασιάζονται. Για το νέο trend έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και επαρχιακές πόλεις που βρίσκονται μακριά από το Τόκιο. Ωστόσο, οι σχεδιαστές τονίζουν πως ο σχεδιασμός πρέπει κάθε φορά να προσαρμόζεται στα δεδομένα και στις ανάγκες της πόλης.
Japan's crazy underground bike vaults, by Kate Springer, Sol Han, CNN