«ΚΛΕΙΔΙ» ΣΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ ΤΑ ΜΑΥΡΑ ΚΟΥΤΙΑ ΚΟΣΜΟΣ

Καζακστάν: Νέα στοιχεία και σενάρια για την συντριβή του αεροσκάφους - Τι απαντά η Ρωσία

Καζακστάν: Νέα στοιχεία και σενάρια για την συντριβή του αεροσκάφους - Τι απαντά η Ρωσία

Το αεροσκάφος που συνετρίβη στο Καζακστάν

AP Photo/Azamat Sarsenbayev

Νέα στοιχεία «βλέπουν» το φως της δημοσιότητας για τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους που κατέπεσε ανήμερα των Χριστουγέννων στο Καζακστάν και στοίχισε τη ζωή σε 38 ανθρώπους, με τη Μόσχα να ανακοινώνει πως το αεροπλάνο «εξετράπη της πορείας του εν μέσω ομίχλης και συναγερμού για ουκρανικό drone».

Ειδικότερα, σε ανακοίνωσή της η υπηρεσία επιτήρησης της αεροπορίας της Ρωσίας «Rosaviatsia» αναφέρει πως το αεροσκάφος αποφάσισε να αλλάξει δρομολόγιο από τον αρχικό του προορισμό την Τσετσενία εν μέσω πυκνής ομίχλης και τοπικού συναγερμού από ουκρανικά drones.

«Εκείνη την ώρα, ουκρανικά στρατιωτικά drones πραγματοποιούσαν επιθέσεις κατά μη στρατιωτικών υποδομών των πόλεων Γκρόζνι και Βλαντικαυκάζ» δήλωσε στο Telegram ο επικεφαλής της «Rosaviatsia», Ντμίτρι Γιαντρόφ.

Σύμφωνα με τη ρωσική υπηρεσία, στον πιλότο είχαν δοθεί και άλλα αεροδρόμια ως εναλλακτικές για να εκτελέσει αναγκαστική προσγείωση, αλλά είχε επιλέξει το Ακτάου του Καζακστάν, σύμφωνα με το Reuters.

Σε κάθε περίπτωση, όπως έχει διευκρινιστεί, «είναι σημαντικό να ολοκληρωθεί η έρευνα για να διαπιστωθεί τι πραγματικά συνέβη».

Τι είναι το μαύρο κουτί;

Ασφαλείς εκτιμήσεις εκτιμάται πως θα δοθούν από το δεύτερο μαύρο κουτί που εντοπίστηκε την Πέμπτη (26/12) στο Ακτάου, την ώρα που οι απαντήσεις αναζητούνται σε τρία αντιπαραθετικά σενάρια.

Τι είναι το μαύρο κουτί; Πρόκειται για μια ηλεκτρονική συσκευή που έχει κατασκευαστεί για να καταγράφει τις συνομιλίες των πιλότων, καθώς και συγκεκριμένα δεδομένα που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια μιας αεροπορικής πτήσης. Η μονάδα, αποτελείται από δυο τμήματα, το CVR (Cockpit Voice Recorder) και το FDR (Flight Data Recorder).

Τα κουτιά αυτά μπορούν να επιβιώσουν μιας συντριβής και να αποκαλύψουν τα αίτια του αεροπορικού δυστυχήματος.

black box, mauro kouti, aeroplano

Μαύρο κουτί (φωτογραφία αρχείου)

BEA via AP

Το «Pantsir S1» βασικός «ύποπτος»

«Φουντώνουν» όμως οι πληροφορίες ότι το επικρατέστερο σενάριο, σύμφωνα με όσα μετέδωσαν τα δυτικά μέσα ενημέρωσης και συγκεκριμένα το CNNi, το Euronews, η Wall Street Journal και το Reuters είναι ότι μπορεί το αεροσκάφος να χτυπήθηκε κατά λάθος από το ρωσικό σύστημα αεράμυνας.

Τι αναφέρουν μέχρι στιγμής τα δημοσιεύματα; Το Reuters επικαλούμενο ανώνυμη πηγή ανέφερε πως βασικός «ύποπτος» είναι ένας αντιαεροπορικός πύραυλος Pantsir S1, οι επικοινωνίες του οποίους παρέλυσαν από ηλεκτρονικά συστήματα που χρησιμοποιούνται για τον πόλεμο κατά την προσέγγισή του στο Γκρόζνι.'

KAZAKHSTAN PLANE CRASH, KAZAKSTAN

Επιχείρηση απεγκλωβισμού επιβατών του αεροπλάνου που συνετρίβη στο Καζακστάν

EPA/KAZAKHSTAN EMERGENCIES MINISTRY HANDOUT / ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ταυτόχρονα, το Euronews επικαλούμενο κυβερνητικές πηγές μετέδωσε πως ένας ρωσικός πύραυλος αέρος - επιφανείας εκτοξεύτηκε όταν εντοπίστηκαν drone πάνω από το Γκρόζνι και τα σκάγια τελικά χτύπησαν το αεροπλάνο.

Σύμφωνα με στοιχεία, τα συστήματα πλοήγησης GPS του αεροπλάνου είχαν μπλοκαριστεί σε όλη τη διαδρομή πτήσης πάνω από την Κασπία θάλασσα. Το μέσο επεσήμανε επίσης ότι ο πύραυλος εκτοξεύτηκε από ένα σύστημα αεράμυνας Pantsir-S, επικαλούμενο το διεθνές δίκτυο AnewZ που εδρεύει στο Μπακού.

Σύγκρουση με σμήνος πουλιών

Το πρώτο σενάριο που δόθηκε στο φως της δημοσιότητας έκανε λόγο για σύγκρουση του επιβατικού αεροπλάνου που κατέπεσε και στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 38 ανθρώπους, με σμήνος πουλιών, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά ευρήματα της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπορικών Μεταφορών της Ρωσικής Ομοσπονδίας «Rosaviatsiya», που μετέδωσε το APA.

Οι εκτιμήσεις της εταιρείας

Μία διαφορετική οπτική παρουσιάζει η εταιρεία Azerbaijan Airlines, η οποία σημειώνει πως η ομίχλη πιθανώς να έβγαλε εκτός πορείας το αεροσκάφος.

«Το αεροπλάνο ήταν καθ' οδόν προς το Γκρόζνι της Ρωσίας, αλλά εξετράπη της πορείας του λόγω ομίχλης» ανέφερε εκπρόσωπος της αεροπορικής εταιρείας στο BBC.

Κανένα συμπέρασμα από το Καζακστάν

Οι ερευνητές δεν έχουν καταλήξει ακόμη σε κανένα συμπέρασμα για τη συντριβή, είπε ο περιφερειακός Εισαγγελέας Μεταφορών Αμπιλαϊμπέκ Ορνταμπάγιεφ.

Ο Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης του Καζακστάν, Κανάτ Μποζουμπάγιεφ δήλωσε ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία επίσημη εξήγηση για τη συντριβή.

KAZAKHSTAN PLANE CRASH, KAZAKSTAN

Το αεροσκάφος που συνετρίβη στο Καζακστάν

EPA/KAZAKHSTAN EMERGENCIES MINISTRY / ΑΠΕ - ΜΠΕ

Έχει συσταθεί επιτροπή για τη διερεύνηση της συντριβής, στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι από το Καζακστάν, το Αζερμπαϊτζάν και τη Ρωσία, δήλωσε ο ίδιος. Ωστόσο, δεν θα επιτραπεί στις Αρχές της Ρωσίας και του Αζερμπαϊτζάν να διενεργήσουν ιατροδικαστική έρευνα, διευκρίνισε.

Στο μεταξύ, αξιωματούχοι από το Αζερμπαϊτζάν, το Καζακστάν και τη Ρωσία προέτρεψαν τον κόσμο να μην κάνει εικασίες για τη συντριβή μέχρι να ολοκληρωθούν οι έρευνες.

«Όχι» στην πρόταση Ρωσίας και Καζακστάν να εμπλακεί στις έρευνες η Διακρατική Επιτροπή Αεροπορίας

Μετά το ατύχημα, η Ρωσία και το Καζακστάν πρότειναν να διερευνηθεί το περιστατικό από τη Διακρατική Επιτροπή Αεροπορίας της ΚΑΚ (η Διακρατική Επιτροπή Αεροπορίας ιδρύθηκε τον Δεκέμβριο του 1991 βάσει της Διακρατικής Συμφωνίας για την Πολιτική Αεροπορία και τη χρήση του εναέριου χώρου μεταξύ 12 νέων ανεξάρτητων κρατών).

Σύμφωνα με πληροφορίες του APA, το Αζερμπαϊτζάν αρνήθηκε αυτή την πρόταση, καθώς απαιτεί διερεύνηση του περιστατικού από ομάδα διεθνών ειδικών και ειδικών της «Embraer».

Το Αζερμπαϊτζάν εκτιμά ότι η μελέτη των «μαύρων κουτιών» πρέπει να διασφαλιστεί από αυτήν την ομάδα.

Την ίδια ώρα, η Azerbaijan Airlines ανακοίνωσε ότι διακόπτει τις πτήσεις προς επτά ρωσικές πόλεις, όπως η Μόσχα και η Αγία Πετρούπολη, μετέδωσαν ρωσικά μέσα ενημέρωσης.