Πώς τα τάμπλετ και τα κινητά δεν βοηθούν τα παιδιά να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους
Ανανεώθηκε:
Καταστροφική για την ικανότητά ενός παιδιού να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του είναι η κίνηση των γονιών να του δίνουν ένα κινητό τηλέφωνο ή ένα τάμπλετ όταν έχει έκρηξη θυμού.
Σύμφωνα με επιστημονική μελέτη, εάν οι γονείς χρησιμοποιούν τακτικά ψηφιακές συσκευές για να ηρεμήσουν τα παιδιά τους, το παιδί αυτό μπορεί να έχει προβλήματα με τη διαχείριση των συναισθημάτων - γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα διαχείρισης θυμού στη μετέπειτα ζωή του.
Τα παιδιά, όπως αναφέρει ο Independent μαθαίνουν πολλά για την αυτορρύθμιση - τις συναισθηματικές, νοητικές και συμπεριφορικές αντιδράσεις σε συγκεκριμένες καταστάσεις - κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους και αυτό γίνεται κυρίως μέσω της σχέσης τους με τους γονείς τους, λένε οι ερευνητές.
Η δρα Βερόνικα Κονόκ, πρώτη συγγραφέας της μελέτης και ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Eotvos Lorand στην Ουγγαρία, δήλωσε: «Τα ξεσπάσματα δεν μπορούν να θεραπευτούν από τις ψηφιακές συσκευές.Τα παιδιά πρέπει να μάθουν πώς να διαχειρίζονται μόνα τους τα αρνητικά τους συναισθήματα».
Το 2020 οι ερευνητές αξιολόγησαν τους γονείς περισσότερων από 300 παιδιών ηλικίας δύο έως πέντε ετών και επανήλθαν ένα χρόνο αργότερα.
Οι γονείς συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο με το οποίο αξιολογήθηκε η χρήση των μέσων ενημέρωσης από το παιδί και τους γονείς.
Σύμφωνα με τα ευρήματα, όταν οι γονείς χρησιμοποιούσαν συχνότερα την τεχνολογία για να ελέγχουν τα συναισθήματα των παιδιών τους, τα παιδιά εμφάνιζαν φτωχότερες δεξιότητες διαχείρισης θυμού και απογοήτευσης ένα χρόνο αργότερα.
Τα παιδιά στα οποία έδιναν συχνότερα συσκευές όταν βίωναν αρνητικά συναισθήματα έδειξαν επίσης λιγότερη ικανότητα να επιλέγουν μια σκόπιμη αντίδραση αντί για μια αυτόματη.
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Frontiers in Child and Adolescent Psychiatry, διαπίστωσε επίσης ότι οι φτωχότερες δεξιότητες διαχείρισης θυμού στην αρχή σήμαινε ότι τα παιδιά έπαιρναν συχνότερα ψηφιακές συσκευές ως εργαλείο διαχείρισης.
«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι γονείς εφαρμόζουν συχνότερα την ψηφιακή ρύθμιση του συναισθήματος εάν το παιδί τους έχει προβλήματα ρύθμισης του συναισθήματος, αλλά τα αποτελέσματά μας υπογραμμίζουν ότι αυτή η στρατηγική μπορεί να οδηγήσει στην κλιμάκωση ενός προϋπάρχοντος προβλήματος», δήλωσε η δρα Κονόκ.
Οι ερευνητές προτείνουν ότι οι ειδικοί στον τομέα της υγείας θα μπορούσαν να παρέχουν πληροφορίες για το πώς οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους χωρίς να τους δίνουν ταμπλέτες ή έξυπνα τηλέφωνα.
Η επικεφαλής συγγραφέας, καθηγήτρια Καρολίν Φιτζπάτρικ, ερευνήτρια στο Universite de Sherbrooke του Καναδά, τονίζει: «Βλέπουμε συχνά ότι οι γονείς χρησιμοποιούν ταμπλέτες ή έξυπνα τηλέφωνα για να αποσπάσουν την προσοχή του παιδιού όταν αυτό είναι αναστατωμένο.
«Τα παιδιά γοητεύονται από το ψηφιακό περιεχόμενο, οπότε αυτός είναι ένας εύκολος τρόπος να σταματήσουν τα ξεσπάσματα και είναι πολύ αποτελεσματικός βραχυπρόθεσμα», προσθέτει.
«Αν αυξηθεί η ευαισθητοποίηση των ανθρώπων σχετικά με το ότι οι ψηφιακές συσκευές είναι ακατάλληλα εργαλεία για τη θεραπεία των εκρήξεων θυμού, η ψυχική υγεία και η ευημερία των παιδιών θα επωφεληθούν», καταλήγει.