ΚΟΣΜΟΣ

Αλλάζει την χημεία του εγκεφάλου των εφήβων ο εθισμός στο διαδίκτυο

Αλλάζει την χημεία του εγκεφάλου των εφήβων ο εθισμός στο διαδίκτυο

Ηλεκτρονικός υπολογιστής

Unsplash

Αλλαγή στην χημεία το εγκεφάλου των εφήβων προκαλεί ο εθισμός στο διαδίκτυο επηρεάζοντας παράλληλα την συμπεριφορά και την ανάπτυξη των νέων ανθρώπων.

Το παραπάνω διαπιστώνει βρετανική μελέτη του University College του Λονδίνου οι οποίοι προειδοποιούν ότι οι αλλαγές σε πολλαπλά νευρωνικά δίκτυα μπορεί να οδηγήσουν σε περαιτέρω εθιστικές τάσεις και αρνητικές συμπεριφορές τους εφήβους.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την μελέτη που δημοσιεύθηκε στο «PLOS Mental Health» οι ερευνητές του University College εξέτασαν 12 μελέτες στις οποίες είχαν συμμετάσχει 237 παιδιά και έφηβοι (10-19 ετών) που είχαν διαγνωσθεί με εθισμό στο διαδίκτυο μεταξύ 2013 και 2023.

Στις εν λόγω μελέτες, οι ερευνητές είχαν υποβάλλει τους συμμετέχοντες σε λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI), προκειμένου να δουν πώς αλληλοεπιδρούν οι περιοχές του εγκεφάλου τους, τόσο κατά την ανάπαυση όσο και κατά την ολοκλήρωση μιας εργασίας.

Από τα αποτελέσματα διαπίστωσαν ότι οι επιδράσεις ήταν εμφανείς σε πολλαπλά νευρωνικά δίκτυα στον εγκέφαλο και ότι υπήρχε αυξημένη δραστηριότητα σε τμήματα του εγκεφάλου όταν οι συμμετέχοντες βρίσκονταν σε κατάσταση ηρεμίας.

Την ίδια στιγμή παρατηρήθηκε συνολική μείωση της λειτουργικής συνδεσιμότητας σε τμήματα του εγκεφάλου που εμπλέκονται στην ενεργό σκέψη- το δίκτυο εκτελεστικού ελέγχου.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι αλλαγές αυτές σχετίζονται με εθιστικές συμπεριφορές και τάσεις στους εφήβους. Σχετίζονται επίσης με αλλαγές στη συμπεριφορά, την ψυχική υγεία, την ανάπτυξη, την πνευματική ικανότητα και τον σωματικό συντονισμό.

«Η εφηβεία είναι ένα κρίσιμο στάδιο της ανάπτυξης. Κατά τη διάρκειά της, οι άνθρωποι βιώνουν σημαντικές αλλαγές στη βιολογία, τη γνωστική ικανότητα και την προσωπικότητα. Ως αποτέλεσμα, ο εγκέφαλός τους είναι ιδιαίτερα ευάλωτος στον εθισμό στο διαδίκτυο» εξήγησε ο Μαξ Τσανγκ, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και μεταπτυχιακός φοιτητής στο UCL Great Ormond Street Institute of Child Health (GOS ICH).

«Τα ευρήματα της μελέτης μας δείχνουν ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε δυνητικά αρνητικές συμπεριφορικές και αναπτυξιακές αλλαγές που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη ζωή των εφήβων.

Για παράδειγμα, μπορεί να δυσκολεύονται να διατηρήσουν σχέσεις και κοινωνικές δραστηριότητες, να λένε ψέματα για τη διαδικτυακή τους δραστηριότητα και να παρουσιάζουν διαταραχές στη διατροφή και τον ύπνο τους».

«Οι γιατροί θα μπορούσαν ενδεχομένως να συνταγογραφήσουν θεραπεία που να στοχεύει σε ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου ή να προτείνουν ψυχοθεραπεία με στόχο τα βασικά συμπτώματα του εθισμού στο διαδίκτυο» πρόσθεσε.

«H εκπαίδευση των γονέων σχετικά με τον εθισμό στο διαδίκτυο είναι μια άλλη πιθανή οδός πρόληψης. Οι γονείς που γνωρίζουν τα πρώιμα σημάδια του εθισμού στο διαδίκτυο θα χειριστούν αποτελεσματικότερα τον χρόνο στην οθόνη, την παρορμητικότητα και θα ελαχιστοποιήσουν τους παράγοντες κινδύνου» κατέληξε ο ερευνητής.