Πληροφοριοδότης «καίει» την Boeing: Υπάρχουν προβλήματα στο 787 Dreamliner - Έρευνα από τον FAA
Νέος πονοκέφαλος για την Boeing καθώς οι ομοσπονδιακές αρχές διεξάγουν έρευνα, αφού ένας πληροφοριοδότης εξέφρασε επανειλημμένα ανησυχίες σχετικά με δύο μοντέλα αεροσκαφών.
Ο πληροφοριοδότης Σαμ Σαλεχπούρ, μηχανικός της Boeing, ισχυρίζεται ότι η εταιρία δεν εφάρμοσε την σωστή διαδικασία κατά την κατασκευή των αεροσκαφών 777 και 787 Dreamliner και ότι οι κίνδυνοι θα μπορούσαν να γίνουν καταστροφικοί καθώς τα αεροπλάνα γερνούν.
Την καταγγελία του πληροφοριοδότη δημοσιοποίησαν πρώτοι οι New York Times.
Η επίσημη καταγγελία του προς την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA), που κατατέθηκε τον Ιανουάριο και δημοσιοποιήθηκε την Τρίτη (9/4), δεν αφορά συγκεκριμένα το νεότερο αεροσκάφος 737 Max, το οποίο έχει καθηλωθεί δύο φορές.
Ο Σαλεχπούρ δήλωσε ότι η καταγγελία του εγείρει «δύο ζητήματα ποιότητας που μπορεί να μειώσουν δραματικά τη διάρκεια ζωής των αεροσκαφών».
«Το κάνω αυτό όχι επειδή θέλω να αποτύχει η Boeing, αλλά επειδή θέλω να πετύχει και να αποτρέψει τα δυστυχήματα από το να συμβαίνουν», δήλωσε ο Σαλεχπούρ στους δημοσιογράφους. «Η αλήθεια είναι ότι η Boeing δεν μπορεί να συνεχίσει να πορεύεται με τον τρόπο που πορεύεται. Πρέπει να τα πάει λίγο καλύτερα, νομίζω».
Η FAA πήρε συνέντευξη από τον Σαλεχπούρ στο πλαίσιο της έρευνάς της αποκάλυψε η δικηγόρος του.
Μια υποεπιτροπή της Γερουσίας θα ασχοληθεί επίσης με τις ανησυχίες σε ακρόαση την επόμενη εβδομάδα.
Η Boeing δεν σχολίασε αμέσως τους ισχυρισμούς για το 777, αλλά αμφισβήτησε τις ανησυχίες του Σαλεχπούρ για το 787.
«Αυτοί οι ισχυρισμοί σχετικά με τη δομική ακεραιότητα του 787 είναι ανακριβείς και δεν αντιπροσωπεύουν την ολοκληρωμένη εργασία που έχει κάνει η Boeing για να διασφαλίσει την ποιότητα και τη μακροπρόθεσμη ασφάλεια του αεροσκάφους», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.
Κενά στο Dreamliner
Τα αεροσκάφη 787 Dreamliner της Boeing, τα οποία τέθηκαν σε υπηρεσία το 2011, θα μπορούσαν να έχουν διάρκεια ζωής 50 ετών - περίπου 44.000 πτήσεις το καθένα, σύμφωνα με την εταιρεία.
Όμως η καταγγελία του Σαλεχπούρ υποστηρίζει ότι τα συνεργεία που συναρμολογούσαν το αεροπλάνο απέτυχαν να καλύψουν σωστά μικροσκοπικά κενά κατά την ένωση των ξεχωριστά κατασκευασμένων τμημάτων της ατράκτου. Αυτό προκαλεί μεγαλύτερη φθορά στο αεροπλάνο, μειώνοντας τη διάρκεια ζωής του και διακινδυνεύοντας «καταστροφική» βλάβη, ισχυρίζονται οι δικηγόροι του.
Οι ισχυρισμοί δεν είναι εντελώς νέοι: Για σχεδόν δύο χρόνια από το 2021, η FAA και η Boeing σταμάτησαν τις παραδόσεις των νέων Dreamliners, ενώ εξέταζε τα κενά. Η Boeing δήλωσε ότι έκανε αλλαγές στη διαδικασία κατασκευής και οι παραδόσεις τελικά συνεχίστηκαν.
Τα 787 Dreamliners δεν καθηλώθηκαν, αλλά η FAA διερεύνησε δύο φορές ερωτήματα σχετικά με τον ποιοτικό έλεγχο κατά τη διαδικασία συναρμολόγησης του αεροσκάφους. Η εταιρεία υποστήριξε ότι τα αεροπλάνα ήταν και είναι ασφαλή προς πτήση.
Οι δικηγόροι του Σαλεχπούρ δήλωσαν ότι η FAA εξεπλάγη όταν ανακάλυψε μέσω της καταγγελίας του ότι τα κενά εξακολουθούσαν να αποτελούν ζήτημα.
«Είδα κυριολεκτικά ανθρώπους να πηδούν πάνω στα κομμάτια του αεροπλάνου για να τα ευθυγραμμίσουν», δήλωσε. «Με το να πηδάς πάνω-κάτω, παραμορφώνεις τα κομμάτια έτσι ώστε οι τρύπες να ευθυγραμμιστούν προσωρινά ... και δεν κατασκευάζεται έτσι ένα αεροπλάνο».
Ο πληροφοριοδότης δήλωσε ότι ανακάλυψε υποβαθμισμένη εργασία με την ευθυγράμμιση των κομματιών του αμαξώματος και κατήγγειλε την άσκηση πίεσης στους μηχανικούς να δώσουν το πράσινο φως για εργασίες που δεν είχαν ακόμη επιθεωρήσει.
Συνολικά, ο Σαλεχπούρ δήλωσε ότι τα ζητήματα αφορούν περισσότερα από 400 αεροπλάνα τύπου 777 και 1.000 τύπου 787.