ΚΟΣΜΟΣ

Κύπρος: Πηγή προστριβών το προεδρικό αεροσκάφος - Στα 4 εκατ. ευρώ η συντήρηση

Το κυβερνητικό αεροσκάφος Embraer EMB-135, το οποίο δώρισε η Ελλάδα στην Κυπριακή Δημοκρατία το 2022.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ / EUROKINISSI

Ο λογαριασμός αναβάθμισης και συντήρησης του προεδρικού αεροσκάφους της Κύπρου μεγαλώνει συνεχώς, με την κυβέρνηση στη Λευκωσία να προσπαθεί να διαχειριστεί την κατάσταση αλλά και να βρει πόρους προκειμένου να το καταστήσει απόλυτα ασφαλές, καθώς κρίνεται πως χρειάζεται δεύτερο κύκλο επισκευών και αναβαθμίσεων προκειμένου να μπορεί να πραγματοποιήσει μεγαλύτερες πτήσεις εκτός Ευρώπης.

Την ίδια στιγμή το θέμα έχει φτάσει στην κυπριακή Βουλή όπου τίθενται επιτακτικά ερωτήματα αναφορικά με το θέμα.

Οπως μεταδίδει ο Πολίτης το συνολικό κόστος αναμένεται να ανέλθει στα €4 εκατ. περίπου και περιλαμβάνει τα έξοδα συντήρησης και αναβάθμισης του αεροπλάνου στην Πορτογαλία, ανταλλακτικά, εκπαίδευση του προσωπικού και μια δεύτερη αναβάθμιση που θα γίνει, προσεχώς, για να είναι σε θέση το προεδρικό αεροπλάνο να πραγματοποιεί και υπερατλαντικές πτήσεις.

Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε δωρηθεί στην Κύπρο από τον πρωθυπουργό τον Σεπτέμβριο του 2022, επί διακυβέρνησης Αναστασιάδη αλλά σύντομα καθηλώθηκε λόγω προβλημάτων. Πέρασε από εκτενή αναβάθμιση ύψους 4 εκατομμυρίων ευρώ με την οποία του εδόθη πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας αλλά μόνο για πτήσεις εντός Ευρώπης και τώρα χρειάζεται έναν δεύτερο κύκλο επισκευών και αναβαθμίσεων προκειμένου να μπορεί να πραγματοποιήσει μεγαλύτερες πτήσεις.

Το κόστος αυτών των επισκευών και αναβαθμίσεων είναι που καλείται τώρα να καλύψει η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη με την αντιπολίτευση, όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα «Πολίτης» να διατυπώνει ενστάσεις στους κυβερνητικούς χειρισμούς και ειδικά στην κίνηση του υπουργού Οικονομικών Μάκη Κεραυνού να απαντήσει μεν σε επιστολή με ερωτήματα του βουλευτή του ΑΚΕΛ Άριστου Δαμιανού διαβαθμίζοντας δε την απαντητική του επιστολή ως «απόρρητη» έτσι που η αντιπολίτευση να αδυνατεί να συζητήσει το θέμα δημοσίως.

Το ΑΚΕΛ διαμήνυσε ότι το ζήτημα θα εξεταστεί όπως και να έχει στη Βουλή.

Απόρρητη επιστολή

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Πολίτη «με επιστολή του, ημερομηνίας 24/01/2024, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού κάλεσε τον Υπουργό Οικονομικών Μάκη Κεραυνό να ενημερώσει τη Βουλή "αναφορικά με το κόστος συντήρησης, επιδιόρθωσης, χρήσης και εκπαίδευσης πιλότων σε σχέση με το αεροπλάνο που αποκτήθηκε με δωρεά από την Ελληνική Δημοκρατία".

Η απάντηση του κ. Κεραυνού στάλθηκε στη Βουλή στις 21/03/2024 αλλά το περιεχόμενο της επιστολής δεν κοινοποιήθηκε ούτε και στους βουλευτές καθώς το Υπουργείο Οικονομικών χαρακτήρισε την επιστολή ως απόρρητη!»

Συντήρηση και αναβάθμιση

Το προεδρικό αεροπλάνο είναι τύπου Embraer Legacy, με δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 15 επιβατών και πληρώματος τεσσάρων ατόμων, ήτοι κυβερνήτη, συγκυβερνήτη, μηχανικό και φροντιστή (αεροσυνοδό). Διαθέτει δυο κινητήρες turbofan Rolls Royce και είναι μήκους 26,33 μέτρων.

Από την Ελλάδα

Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, μετά την παραλαβή του Falcon 7X που χρησιμοποιεί ο Έλληνας Πρωθυπουργός για τα υπηρεσιακά του ταξίδια, διέθετε τέσσερα κυβερνητικά αεροπλάνα και, ως εκ τούτου, αποφασίστηκε η πώληση τουλάχιστον ενός από αυτά.

Όπως αποκαλύπτει ο Πολίτης, μέσα από έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το Υπουργείο Άμυνας, η οποία δημοσιοποιήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, η διοίκηση του Υπουργείου Άμυνας αφού ενημερώθηκε εγγράφως για τα τεχνικά χαρακτηριστικά και λειτουργικά έξοδα του αεροσκάφους Embraer Legacy, με σκοπό την εξέταση του ενδεχομένου αγοράς του, διατύπωσε την άποψη ότι μια τέτοια απόφαση κρίνεται ασύμφορη. Ακολούθως, ο πρώην υπουργός Άμυνας Χαράλαμπος Πετρίδης, με χειρόγραφη σημείωσή του, έδωσε οδηγίες για μη εκδήλωση ενδιαφέροντος αγοράς του κυβερνητικού αεροπλάνου της Ελλάδας.

Η αδυναμία πώλησης του Embraer Legacy από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, σε συνδυασμό με την ανάγκη της Κυπριακής Δημοκρατίας να αποκτήσει ένα κυβερνητικό αεροπλάνο, κατέληξε σε μια αμοιβαία επωφελή συναλλαγή με τη δωρεάν παραχώρησή του στην Κυπριακή Δημοκρατία:

Από τη μία, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία απαλλάχθηκε από το τεράστιο κόστος συντήρησης του αεροπλάνου και, από την άλλη, η Κυπριακή Δημοκρατία ανέλαβε το κόστος συντήρησής του καλύπτοντας, παράλληλα, μια μεγάλη ανάγκη.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης