ΚΟΣΜΟΣ

Υεμένη: Νέα πλήγματα ΗΠΑ και Βρετανίας κατά των ανταρτών Χούθι

Υεμένη: Νέα πλήγματα ΗΠΑ και Βρετανίας κατά των ανταρτών Χούθι
U.S. Navy via AP

Το τηλεοπτικό δίκτυο Αλ-Μασίρα των Χούθι μετέδωσε σήμερα ότι οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο εξαπέλυσαν δύο αεροπορικές επιθέσεις που είχαν στόχο το λιμάνι Ρας Ίσα στην επαρχία Χοντέιντα της Υεμένης.

Τα αεροπορικά πλήγματα έγιναν ενώ οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης έχουν κλιμακώσει τις επιθέσεις κατά σκαφών που διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα, μεταξύ των οποίων επίθεση που χθες προκάλεσε πυρκαγιά σε δεξαμενόπλοιο.

Αναζωπύρωση της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα

Οι απειλές που εξαπέλυσαν τις προηγούμενες ημέρες, οι φιλοϊρανοί αντάρτες των Χούθι φαίνεται πως δεν μένουν μόνο στα λόγια, αλλά αντιθέτως, τις «υπογράφουν» με ολοένα και περισσότερα χτυπήματα σε εμπορικά, αλλά και στρατιωτικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ενδεικτικό είναι ότι το βράδυ της Παρασκευής και μέσα σε μόλις λίγες ώρες, εξαπέλυσαν διπλή επίθεση σε στόχους τους, αυξάνοντας την ένταση στη Μέση Ανατολή. Το τελευταίο πλήγμα από τους αντάρτες Χούθι ήταν σε πλοίο στον κόλπο του Άντεν στην Υεμένηκαι σύμφωνα με τις πληροφορίες, η επίθεση έγινε σε εμπορικό πλοίο σημαίας των Νήσων Μάρσαλ, το οποίο τυλίχτηκε στις φλόγες. Στο σημείο έσπευσε πλοίο του Βρετανικού πολεμικού ναυτικού για την παροχή βοήθειας.

Νωρίτερα, ένα άλλο δεξαμενόπλοιο χτυπήθηκε από πύραυλο, ενώ έπλεε σε απόσταση περίπου 60 ναυτικών μιλιών νοτιοανατολικά του Άντεν. Στο πλοίο ξέσπασε πυρκαγιά αλλά το πλήρωμα είναι σώο και ασφαλές. Λίγο αργότερα οι αντάρτες Χούθι ανέλαβαν την ευθύνη για την επίθεση.

Στόχευσαν και αμερικανικό αντιτορπιλικό

Τα πράγματα θα μπορούσαν να είχαν γίνει και χειρότερα, εάν ο πύραυλος που εκτοξεύθηκε από την Υεμένη προς αμερικανικό αντιτορπιλικό είχε βρει στόχο, όμως, καταρρίφθηκε από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις, όπως ανακοίνωσαν οι ΗΠΑ.

Συγκεκριμένα, το μεικτό διοικητήριο των ενόπλων δυνάμεων των ΗΠΑ που είναι αρμόδιο για τη Μέση Ανατολή (Centcom) ανακοίνωσε πως οι Ηνωμένες Πολιτείες κατέστρεψαν έναν βαλλιστικό πύραυλο κατά πλοίου που εκτοξεύθηκε «από τις ζώνες που ελέγχονται από τους Χούθι στην Υεμένη» προς αμερικανικό πολεμικό πλοίο στον Κόλπο του Άντεν.

Ο πύραυλος κατευθυνόταν προς το σημείο όπου βρισκόταν ένα αντιτορπιλικό κλάσης Arleigh-Burke και καταστράφηκε χωρίς να προκαλέσει «τραυματισμούς ή ζημιές», ανέφερε η Centcom στην πλατφόρμα X (πρώην Twitter), έπειτα από εβδομάδες έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ακυρώνουν ταξίδια τα κρουαζιερόπλοια

Την ίδια ώρα, με την κατάσταση στον κόλπο του Ομάν να επιδεινώνεται, όλο και περισσότερες εταιρείες αποφασίζουν την παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας και τη μετεγκατάσταση των πλοίων στην Ευρώπη μέσω περίπλου της Αφρικής και χωρίς επιβάτες. Για παράδειγμα, η ιταλική Costa ανακοίνωσε την ακύρωση της πολυήμερης κρουαζιέρας του Costa Toscana από το Ντουμπάι στη Σαβόνα, η οποία περιελάμβανε άφιξη στον Πειραιά στις 24 Μαρτίου και η οποία τελικά δεν θα πραγματοποιηθεί.

Το ίδιο έπραξε και η AIDA που ακύρωσε τις πολυήμερες κρουαζιέρες των AIDAbella, AIDAprima & AIDAblu. Και τα τρία πλοία θα επιστρέψουν στην Ευρώπη μέσω Κέιπ Τάουν ακυρώνοντας η AIDAbella την άφιξή της στο Ηράκλειο στις 21 Απριλίου, η AIDAprima τις αφίξεις σε Ρόδο και Ηράκλειο στις 22 και 23 του ίδιου μήνα αντίστοιχα ενώ η AIDAblu θα εγκατασταθεί κανονικά στην Κέρκυρα στις 30 Μαρίου, αλλά χωρίς όμως να επισκεφτεί τη Ρόδο, τη Μύκονο, τον Πειραιά και το Κατάκολο. Κατά πάσα πιθανότητα οι ακυρώσεις αφίξεων στην Ελλάδα θα συνεχιστούν και από τις υπόλοιπες εταιρείες.

Αυξάνονται οι επιπτώσεις και στο εμπόριο

Εν τω μεταξύ, η ταραχή που προκαλεί στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού ο αποκλεισμός της Ερυθράς Θάλασσας εδώ και δύο μήνες από τους αντάρτες Χούθι, είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί κατά 42% η κίνηση εμπορικών πλοίων μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.

Ο όγκος των εμπορευμάτων που διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία υφίσταται τις συνέπειες των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, μειώθηκε κατά 42% τους τελευταίους δυο μήνες, υπολογίζει ο ΟΗΕ, ανήσυχος για τον ολοένα πιο σοβαρό αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο.

«Είμαστε πολύ ανήσυχοι για τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα (...) που επιτείνουν τις διαταραχές του εμπορίου εξαιτίας γεωπολιτικών παραγόντων και της κλιματικής αλλαγής», υπογράμμισε χθες Πέμπτη, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο Γιαν Χόφμαν, στέλεχος της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (CNUCED στα γαλλικά, UNCTAD στα αγγλικά).

Η μείωση των διελεύσεων δεξαμενόπλοιων τα οποία μεταφέρουν πετρέλαιο είναι 18%, αυτή των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου (σιτηρά, άνθρακας...) 6%, ενώ οι μεταφορές αερίου έχουν σταματήσει τελείως.

Παράλληλα, το εμπόριο μέσω Μαύρης Θάλασσας αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα αφότου η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, γεγονός που απογείωσε τους μήνες που ακολούθησαν τις τιμές των τροφίμων.

Το κινεζικό «χαλινάρι και το αδιέξοδο του Ιράν

Εν τω μεταξύ, άμεσα εμπλεκόμενη στην υπόθεση είναι και μία άλλη υπερδύναμη του παγκοσμίου εμπορίου, η Κίνα. Γι' αυτό άλλωστε, Κινέζοι αξιωματούχοι ζήτησαν από τους Ιρανούς ομολόγους τους να βάλουν «φρένο» στους Χούθι, διαφορετικά οι εμπορικές σχέσεις των δύο χωρών θα διαταραχθούν.

Οι επιθέσεις των ανταρτών και το εμπόριο μεταξύ Κίνας και Ιράν συζητήθηκαν στις πρόσφατες συναντήσεις στο Πεκίνο και την Τεχεράνη, σύμφωνα με ιρανικές πηγές, οι οποίες δεν δίνουν λεπτομέρειες για το πότε έγιναν ή ποιοι παρευρέθηκαν σε αυτές.

«Βασικά, η Κίνα λέει: "Εάν θιγούν τα συμφέροντά μας με οποιονδήποτε τρόπο, θα επηρεάσει τις δουλειές μας με την Τεχεράνη. Πείτε λοιπόν στους Χούθι να δείξουν αυτοσυγκράτηση"», δήλωσε Ιρανός αξιωματούχος στο Reuters.

Οι επιθέσεις, για τις οποίες οι Χούθι λένε ότι γίνονται στο πλαίσιο στήριξης των Παλαιστινίων στη Γάζα, έχουν αυξήσει το κόστος των ναύλων και των ασφάλιστρων των μεγάλων εμπορικών πλοίων, διαταράσσοντας έναν από τους βασικότερους εμπορικούς δρόμους μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, ο οποίος χρησιμοποιείται ευρέως από τα πλοία που προέρχονται από την Κίνα.

Να σημειωθεί ότι η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του Ιράν τα τελευταία δέκα χρόνια. Ενδεικτικά, τα κινεζικά διυλιστήρια πετρελαίου αγόρασαν, πέρυσι, πάνω από το 90% των εξαγωγών αργού πετρελαίου του Ιράν, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας εμπορικών αναλύσεων Kpler.

Το ιρανικό πετρέλαιο, ωστόσο, αντιπροσωπεύει μόλις το 10% των εισαγωγών αργού πετρελαίου στην Κίνα, με το Πεκίνο να έχει την άνεση να επιλέξει ανάμεσα σε αρκετούς προμηθευτές, καλύπτοντας έτσι τυχόν ελλείψεις. Ιρανικές πηγές ανέφεραν ότι το Πεκίνο είχε καταστήσει σαφές ότι θα απογοητευόταν από την Τεχεράνη στην περίπτωση που πλοία που συνδέονται με την Κίνα επηρεαστούν με οποιονδήποτε τρόπο από κάποιο χτύπημα των Χούθι.