ΚΟΣΜΟΣ

Οι Χούθι... πνίγουν το παγκόσμιο εμπόριο στην Ερυθρά Θάλασσα - Πόσο έχει επηρεαστεί η Ελλάδα

Οι Χούθι... πνίγουν το παγκόσμιο εμπόριο στην Ερυθρά Θάλασσα - Πόσο έχει επηρεαστεί η Ελλάδα
Mass Communications Spc. 2nd Class Moises Sandoval/U.S. Navy via AP

Όλο και περισσότερο σφίγγει ο κλοιός γύρω από το θαλάσσιο εμπόριο με τις επιθέσεις των Χούθι να αυξάνονται στην Ερυθρά Θάλασσα και να επηρεάζουν όχι μόνο τη Μέση Ανατολή, αλλά και την παγκόσμια οικονομία.

Οι επιθέσεις της υποστηριζόμενης από το Ιράν πολιτοφυλακής έχουν προκαλέσει «έμφραγμα» στο παγκόσμιο εμπόριο, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους απαντούν με πλήγματα κατά των ανταρτών της Υεμένης, αλλά η ένταση στους θαλάσσιους δρόμους της περιοχής στην πραγματικότητα έχουν φρενάρει τα δρομολόγια των πλοίων, δημιουργώντας κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα με τεράστιο αντίκτυπο στον πληθωρισμό.

Η ένταση στη Μέση Ανατολή δεν πέρασε ασχολίαστη ούτε από τον Έλληνα πρωθυπουργό, που το πρωί από το Νταβός αναφέρθηκε στις γεωπολιτικές εξελίξεις, σε συνέντευξή του στο Bloomberg: «Είμαστε στην Ανατολική Μεσόγειο, είμαστε πυλώνας σταθερότητας σε μια ταραγμένη περιοχή. Υπάρχει ανησυχία για τις γεωπολιτικές εξελίξεις και κάνουμε το καλύτερο δυνατό για να μην επεκταθεί η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Βέβαια, δεν είναι τυχαίο ότι λίγες ημέρες νωρίτερα, ένα ακόμη ελληνόκτητο πλοίο (μετά το St. Nicolas στον κόλπο του Άντεν) δέχτηκε επίθεση από τους Χούθι. Συγκεκριμένα, το μεσημέρι της Τρίτης, το φορτηγό πλοίο επλήγη από πύραυλο στην Ερυθρά Θάλασσα. Το πλοίο, υπό σημαία Μάλτας ανήκει στην εταιρεία «Vulcanus Technical Maritime Enterprise» με έδρα την Αθήνα.

Σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, την ευθύνη για το πλήγμα με ναυτικούς πυραύλους ανέλαβαν οι Χούθι αργά το απόγευμα της ίδιας ημέρας. Το πλοίο είχε αποπλεύσει άφορτο από το Βιετνάμ με προορισμό το Ισραήλ όταν χτυπήθηκε. Παρά το πλήγμα, συνέχισε την πορεία του προς το Σουέζ.

200.000 κοντέινερ δεν έφτασαν στον Πειραιά

Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου από την τεταμένη κατάσταση στη Μέση Ανατολή, μιλώντας στην ΕΡΤ για νέες αυξήσεις των τιμών των προϊόντων. Συγκεκριμένα, οι ανατιμήσεις στο κόστος εμπορευμάτων λόγω του αυξημένου κινδύνου διέλευσης από τη Διώρυγα του Σουέζ, άρχισαν να γίνονται αισθητές και στην Ελλάδα, καθώς το λιμάνι του Πειραιά δεν μένει ανεπηρέαστο.

«Αυτή τη στιγμή, περίπου, 200.000 κοντέινερ δεν έχουν έρθει στον Πειραιά λόγω του αποκλεισμού (της διώρυγας του Σουέζ) και ουσιαστικά αυτό που υποχρεώνονται τα πλοία αυτά είναι να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, κάτι που σημαίνει 15 έως 20 μέρες καθυστέρηση» εξήγησε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.

Τόνισε μάλιστα πως, η καθυστέρηση αυτή εκτός από τον μεγαλύτερο χρόνο παράδοσης έχει επιπτώσεις και στο κόστος μεταφοράς σημειώνοντας ότι κάθε κοντέινερ επιβαρύνεται πλέον με 6.000 δολάρια αλλά και αυξημένα ασφάλιστρα.

Τριπλασιάστηκε το κόστος μεταφοράς

Το κόστος μεταφοράς δεν εκτινάχθηκε απλά στα ύψη, αλλά κυριολεκτικά τριπλασιάστηκε, ανέφερε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλη Κορκίδη, στο OPEN, τονίζοντας πως οι εισαγωγές κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά έχουν μειωθεί κατά 45% το πρώτο 15ήμερο του Ιανουαρίου.

«Αυτή τη στιγμή 200.000 κοντέινερ κάνουν τον περίπλου της Αφρικής - γιατί το 67% των πλοίων αποφεύγει να περάσει το Σουέζ. Δεν τους ασφαλίζουν οι ασφαλιστικές εταιρείες και τα εμπορεύματα». Όπως επισήμανε «...αυτά θα έρθουν με καθυστέρηση δύο εβδομάdων ενδεχομένως να ξεφορτώσουν σε άλλα λιμάνια και να πληρώσουμε επίναυαλo να έρθουν στον Πειραιά με μικρότερα πλοία. Σήμερα το κόστος μεταφοράς έχει τουλάχιστον τριπλασιαστεί. Η μεταφορά ενός Κοντέινερ 40 ποδών κόστιζε 1.875 δολάρια πριν την κρίση και σήμερα κοστίζει 6.150 δολάρια.

Το ύψος των ναύλων διεθνώς

Οι ναύλοι από το Ρότερνταμ προς τη Σαγκάη αυξήθηκαν κατά 50% ή 323 δολάρια και διαμορφώθηκαν σε 975 δολάρια, ανά κοντέινερ 40 ποδιών. Οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες αυξήθηκαν κατά 38% ή 1.070 δολάρια και διαμορφώθηκαν σε 3.860 δολάρια ανά FEU. Εξάλλου, οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη αυξήθηκαν κατά 35% ή 1.474 δολάρια σε 5.644 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών.

Ομοίως, οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα αυξήθηκαν κατά 21% ή 1.069 δολάρια σε 6.282 δολάρια ανά FEU. Οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ αυξήθηκαν κατά 12% ή 545 δολάρια σε 4.951 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδών. Επίσης, οι τιμές από τη Νέα Υόρκη προς το Ρότερνταμ αυξήθηκαν κατά 2% ή 9 δολάρια σε 608 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδών.

Ωστόσο, οι τιμές από το Λος Άντζελες προς τη Σαγκάη μειώθηκαν κατά 1% ή 4 δολάρια σε 762 δολάρια. Οι τιμές μεταξύ Ρότερνταμ προς Νέα Υόρκη παρέμειναν σταθερές. Ο οίκος Drewry αναμένει ότι οι ναύλοι spot Ανατολής-Δύσης θα αυξηθούν τις επόμενες εβδομάδες, λόγω της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα και στο Σουέζ

Χούθι: «Δεν επιδιώκουμε διεύρυνση επιθέσεων»

Οι Χούθι της Υεμένης έχουν πει πως δεν σκοπεύουν να διευρύνουν τις επιθέσεις τους σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και γύρω από αυτήν, πέρα από τους δηλωμένους στόχους τους να αποκλείσουν το Ισραήλ και να ανταποδώσουν τα αεροπορικά πλήγματα των Ηνωμένων Πολιτειών και της Βρετανίας.

Σε συνέντευξη στο Reuters, ο εκπρόσωπος Μοχάμεντ Αμπντουλσαλάμ, ο οποίος είναι επίσης επικεφαλής των διαπραγματευτών των Χούθι στις ειρηνευτικές συνομιλίες για τον εμφύλιο πόλεμο που μαίνεται στη χώρα πάνω από μια δεκαετία, είπε πως η οργάνωση δεν σχεδιάζει να στοχοποιήσει τους μακρόχρονους εχθρούς της, τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

«Δεν θέλουμε η κλιμάκωση να διευρυνθεί. Δεν είναι αυτό το αίτημά μας. Επιβάλαμε κανόνες εμπλοκής στους οποίους δεν έπεσε ούτε σταγόνα αίμα ούτε υπήρξαν μεγάλες υλικές απώλειες», είπε ο Αμπντουλσλάμ. «Αποτελούσε πίεση μόνο στο Ισραήλ, δεν αποτελούσε πίεση σε οποιαδήποτε χώρα στον κόσμο».

Υπόσχονται «ασφαλή διέλευση» για Ρωσία και Κίνα

Παράλληλα, σε συνέντευξη τύπου που παρέθεσε ο Μοχάμεντ αλ Μπουχάιτι, μέλος του ανώτατου πολιτικού συμβουλίου των Χούθι, στο σημερινό φύλλο της εφημερίδας Ιζβέστια ανέφερε ότι οι θαλάσσιες μεταφορές της Κίνας και της Ρωσίας δεν απειλούνται, δίνοντας μάλιστα εγγύηση για ασφαλή διέλευση τους από την Ερυθρά Θάλασσα.

«Η παραφροσύνη και η βλακεία των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου αποβαίνει εναντίον τους: πλέον κανένα από τα πλοία τους δεν θα μπορεί να περάσει από μια από τις κυριότερες εμπορικές οδούς στον κόσμο. Οι απώλειες για τις επιτιθέμενες χώρες είναι υψηλότερες από τις απώλειες για την Υεμένη», δήλωσε ο Μοχάμεντ αλ Μπουχάιτι, μέλος του ανώτατου πολιτικού συμβουλίου των Χούθι.

«Σε ό,τι αφορά άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένων της Κίνας και της Ρωσίας, οι θαλάσσιες μεταφορές τους στην περιοχή δεν απειλούνται. Είμαστε έτοιμοι να εγγυηθούμε την ασφαλή διέλευση των πλοίων τους από την Ερυθρά Θάλασσα», πρόσθεσε το ηγετικό στέλεχος του κινήματος.