«Χαμένος» πίνακας του Μποτιτσέλι εντοπίστηκε σε σπίτι στη νότια Ιταλία
Πίνακα του ζωγράφου του 15ου αιώνα Σάντρο Μποτιτσέλι, ο οποίος είχε καταγραφεί ως εξαφανισμένος από τη δεκαετία του 1980 εντοπίστηκε σε ένα σπίτι στη νότια Ιταλία από τις ιταλικές Αρχές.
Η απεικόνιση της Παναγίας και του βρέφους Χριστού, όπως αναφέρει το CNNi ανακαλύφθηκε σε σπίτι στην πόλη Γκρανιάνο, κοντά στη Νάπολη, σύμφωνα με τη Μονάδα Προστασίας Πολιτιστικής Κληρονομιάς των Καραμπινιέρων της Νάπολης.
Η αξία του πίνακα του καλλιτέχνη που είναι πιο γνωστός για τη «Γέννηση της Αφροδίτης» και την «Primavera» εκτιμάται από τις αρχές σε τουλάχιστον 100 εκατομμύρια ευρώ. Ο πίνακας έγινε κατά παραγγελία της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας το 1470.
Το έργο διαστάσεων 58 x 80 εκατοστών, ζωγραφισμένο με τέμπερα σε ξύλο, κρεμόταν σε μια εκκλησία στο ναπολιτάνικο προάστιο Santa Maria la Carità από τις αρχές της δεκαετίας του 1900, καθώς η εκκλησία στην οποία είχε αρχικά δοθεί κάηκε.
Όταν ένας σεισμός κατέστρεψε την εκκλησία το 1982, ο πίνακας δόθηκε από την ενορία σε μια τοπική οικογένεια με το όνομα Σόμα για να τον φυλάξει, σύμφωνα με εκπρόσωπο του ιταλικού υπουργείου Πολιτισμού, ο οποίος δήλωσε στο CNNi ότι υπάρχει επίσημο διάταγμα στο αρχείο που τους εμπιστεύεται τον πίνακα και δεν αντιμετωπίζουν καμία ποινική έρευνα.
Τα πρώτα χρόνια αφότου ανατέθηκε στην οικογένεια ο πίνακας, οι τοπικές αρχές έλεγχαν την κατάστασή του, τους συμβούλευαν για το πού να τον φυλάξουν και τους βοηθούσαν στη μετακίνηση και τον καθαρισμό του.
Αλλά για κάποιο λόγο οι έλεγχοι σταμάτησαν τη δεκαετία του 1990 και ο πίνακας συμπεριλήφθηκε στον κατάλογο αγνοούμενων έργων του υπουργείου Πολιτισμού.
Ο κατάλογος ενημερώνεται συχνά και φέτος το καλοκαίρι ο πίνακας εντοπίστηκε στην οικογένεια Σόμα, η οποία τον είχε εκθέσει στα σπίτια της όλα αυτά τα χρόνια, δήλωσε ο διοικητής Μασιμιλιάνο Κρότσε κατά την παρουσίαση του ευρήματος.
Αφού εντόπισε το κλάδο της οικογένειας που κατείχε σήμερα τον πίνακα, η αστυνομία συνεργάστηκε με τον τοπικό δήμαρχο, ο οποίος γνώριζε ήδη την παρουσία του Μποτιτσέλι στο σπίτι των Σόμμα και βοήθησε στη διαμεσολάβηση για την ανάκτησή του.
«Πρόκειται για ένα έργο εντελώς άγνωστο στο κοινό, το οποίο τώρα θα εκτεθεί ξανά χάρη στην παρέμβαση του κράτους. Ενεργήσαμε με διοικητικό τρόπο, χωρίς να καταφύγουμε στην Εισαγγελία ή σε κατάσχεση, χάρη και στη διαμεσολάβηση του δημάρχου», δήλωσε.
«Η οικογένεια συνεχίζει να κατέχει τον τίτλο του έργου, το οποίο, ωστόσο, θα διατηρηθεί σε μουσείο», πρόσθεσε Κρότσε.
Ο πίνακας, ο οποίος θα χρειαστεί εκτεταμένη αποκατάσταση, δείχνει την Παναγία, με ξανθά μαλλιά καλυμμένα από πέπλο, να κρατά στην αγκαλιά της ένα παχουλό μωρό Ιησού - παρόμοια με άλλες απεικονίσεις του Μποτιτσέλι, σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού.
Λείπει κάποιο χρώμα και έχει γρατσουνιστεί, πιθανώς κατά τη διάρκεια του σεισμού στη δεκαετία του 1980 και σε μεταγενέστερες μετακομίσεις σπιτιών.
Δεν είναι σαφές γιατί το κράτος σταμάτησε να ελέγχει τον πίνακα.
«Η τελευταία φορά που οι αρχές είχαν επιθεωρήσει την ιδιωτική κατοικία όπου φυλασσόταν ο πίνακας του Μποτιτσέλι ήταν πριν από 50 χρόνια», δήλωσε ο Κρότσε. «Από τότε, ανεξήγητα, ο πίνακας είχε ξεχαστεί από τις αρχές».
Θεωρείται ότι είναι ένας από τους τελευταίους πίνακες του δασκάλου, ο οποίος πέθανε το 1510.
Ο πίνακας θα εκτεθεί τελικά σε ένα από τα εθνικά μουσεία της Νάπολης, αλλά η αποκατάστασή του θα διαρκέσει τουλάχιστον ένα χρόνο, σύμφωνα με το υπουργείο.
‘Lost’ Botticelli masterpiece worth $109 million found in home in southern Italy
By Barbie Latza Nadeau and Jack Guy, CNN