ΚΟΣΜΟΣ

Υποβρύχιο Τιτάνας: Ένα ρομπότ «χτενίζει» τον πυθμένα της θάλασσας για συντρίμμια

Υποβρύχιο Τιτάνας: Ένα ρομπότ «χτενίζει» τον πυθμένα της θάλασσας για συντρίμμια
Το υποβρύχιο Titan της OceanGate Expeditions (OceanGate Expeditions vía AP, Archivo)

Ένα ρομπότ «χτενίζει» τον πυθμένα της θάλασσας για συντρίμμια του υποβρυχίου Titan, καθώς οι αμερικανικές και καναδικές Αρχές στρέφουν την προσοχή τους, από την έρευνα και τη διάσωση, στη διερεύνηση του τι οδήγησε στη θαλάσσια καταστροφή και εάν παραβιάστηκαν νόμοι.

Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ συγκάλεσε Ερευνητικό Συμβούλιο Πεζοναυτών για να διερευνήσει την έκρηξη - το «υψηλότερο επίπεδο έρευνας που διεξάγει η ακτοφυλακή», ανακοίνωσε την Κυριακή ο επικεφαλής ερευνητής της ακτοφυλακής των ΗΠΑ, Τζέισον Νοιμπάουερ.

Σύμφωνα με τον Νοιμπάουερ, το συμβούλιο θα εργαστεί για να προσδιορίσει τα αίτια της καταστροφικής έκρηξης που οδήγησε στο θάνατο τους επιβαίνοντες, καθώς και να κάνει συστάσεις «για την επιδίωξη αστικών ή ποινικών κυρώσεων όπως είναι απαραίτητο».

Προς το παρόν, οι ερευνητές δίνουν προτεραιότητα στην ανάκτηση συντριμμιών από τον πυθμένα της θάλασσας. Στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες βρήκαν συντρίμμια από το μοιραίο υποβρύχιο περίπου 490 μέτρα από την πλώρη του Τιτανικού την Πέμπτη, δήλωσε προηγουμένως η Αμερικανική Ακτοφυλακή.

«Ο πρωταρχικός μου στόχος είναι να αποτρέψω ένα παρόμοιο περιστατικό, κάνοντας τις απαραίτητες συστάσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας του θαλάσσιου τομέα παγκοσμίως», δήλωσε ο Νοιμπάουερ την Κυριακή.

Η επιχείρηση έρχεται καθώς παραμένουν ερωτήματα σχετικά με τον σχεδιασμό του υποβρυχίου, τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή του, τι προκάλεσε την έκρηξή του και πότε ακριβώς συνέβη η έκρηξη.

Ο Τιτάνας βρισκόταν 1 ώρα και 45 λεπτά στην κάθοδό του προς τα συντρίμμια του Τιτανικού στον πυθμένα του ωκεανού την περασμένη Κυριακή, όταν έχασε την επαφή με το μητρικό του πλοίο, σημαίνοντας συναγερμό και εκκινώντας μια πολυήμερη πολυεθνική επιχείρηση έρευνας και διάσωσης στον Βόρειο Ατλαντικό που ολοκληρώθηκε την Πέμπτη με την ανακάλυψη των συντριμμιών του.

Η έρευνα της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ είναι μία από τις πολλές που βρίσκονται σε εξέλιξη. Οι καναδικές αρχές που έχουν επίσης επιφορτιστεί με τη διερεύνηση του συμβάντος θα εξετάσουν τις ηχογραφήσεις από το μητρικό πλοίο του υποβρυχίου, το Polar Prince, δήλωσαν Καναδοί αξιωματούχοι.

Το Polar Prince, το κύριο πλοίο υποστήριξης για το υποβρύχιο Titan, φτάνει στο λιμάνι του St. John's στο Newfoundland του Καναδά (Photo by Jordan Pettitt/PA Images via Getty Images)

Καναδοί ερευνητές επιβιβάστηκαν στο Polar Prince το Σάββατο «για να συλλέξουν πληροφορίες από τον καταγραφέα δεδομένων ταξιδιού του σκάφους και άλλα συστήματα που περιέχουν χρήσιμες πληροφορίες», δήλωσε το Σάββατο η Κάθι Φοξ, πρόεδρος του Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών του Καναδά. Μια συσκευή εγγραφής δεδομένων ταξιδιού αποθηκεύει ήχο από τη γέφυρα του πλοίου.

Εν τω μεταξύ, η Βασιλική Καναδική Έφιππη Αστυνομία εξετάζει εάν «μπορεί να έχουν παραβιαστεί οι ποινικοί, ομοσπονδιακοί ή επαρχιακοί νόμοι».

«Δεν υπάρχει καμία υπόνοια εγκληματικής δραστηριότητας καθαυτή, αλλά το RCMP λαμβάνει τα πρώτα μέτρα για να αξιολογήσει εάν θα ακολουθήσουμε αυτόν τον δρόμο ή όχι», δήλωσε ο Έφορος του RCMP Κεντ Όσμοντ σε συνέντευξη Τύπου του Σαββάτου.

Οι Αρχές έχουν επίσης πραγματοποιήσει συνεντεύξεις στο λιμάνι του Σεντ Τζονς, στον Καναδά, όπου το Polar Prince επέστρεψε το Σάββατο με τις σημαίες του μεσίστιες.

«Αυτή η υπόθεση ήταν εξαιρετικά περίπλοκη, περιλαμβάνοντας μια συντονισμένη διεθνή, διυπηρεσιακή και ιδιωτική αντίδραση σε μια αδυσώπητη και δυσπρόσιτη περιοχή του ωκεανού», είπε την Κυριακή ο Αντιναύαρχος της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ Τζον Μάουγκερ, διοικητής της πρώτης ακτοφυλακής.

Το Λιμενικό Σώμα ανακοίνωσε ότι το πλοίο υπέστη «ενδόρρυξη», σκοτώνοντας όλους τους επιβαίνοντες.

Αυτοί που σκοτώθηκαν ήταν ο CEO της OceanGate Expeditions, Στόκτον Ρας, ο Βρετανός επιχειρηματίας Χαμις Χάρντιγκ, ο Γάλλος δύτης Πολ-Ενρι Ναρζολέ, ο πακιστανικής καταγωγής επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταγούντ και ο γιος του Σουλειμάν, που ήταν Βρετανοί πολίτες.

Τι συμβαίνει στον πυθμένα του ωκεανού;

Το ίδιο τηλεχειριζόμενο όχημα που βρήκε το πεδίο συντριμμιών του υποβρυχίου την περασμένη εβδομάδα εμπλέκεται τώρα στην επιχείρηση ανάκτησης συντριμμιών από τον Ατλαντικό Ωκεανό, σύμφωνα με ανακοίνωση της Pelagic Research Services, που πρωτοείδε το CNNi, την Κυριακή.

Η ανακοίνωση συνεχίζει λέγοντας πως το Odysseus 6K, ένα τηλεκατευθυνόμενο όχημα, βρισκόταν στον πυθμένα της θάλασσας στην τέταρτη κατάδυσή του έως ότου φτάσει στο σημείο διάσωσης του Τιτάνα την Κυριακή.

Η εταιρεία πρόσθεσε ότι οι δυνατότητες βαρέως ανυψωτικού του Odysseus «έχουν χρησιμοποιηθεί και συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται» στην αποστολή ανάκτησης του Τιτάνα, αλλά δεν επιβεβαίωσε εάν είχαν ανακτηθεί συντρίμμια.

Πέντε διαφορετικά μεγάλα κομμάτια συντριμμιών από το υποβρύχιο βρέθηκαν το πρωί της Πέμπτης, δήλωσαν αξιωματούχοι. Κάθε άκρο του κύτους πίεσης βρέθηκε σε διαφορετικό μέρος, σύμφωνα με τον Πολ Χάνκινς, διευθυντή Επιχειρήσεων Διάσωσης και Ocean Engineering του Ναυτικού των ΗΠΑ.

Οι αποστολές τηλεχειριζόμενων οχημάτων αναμένεται να συνεχιστούν για περίπου άλλη μια εβδομάδα, σύμφωνα με τον Τζεφ Μαχόνεϊ, εκπρόσωπο της Pelagic Research Services.

Κομμάτια του υποβρυχίου θα εξεταστούν καθώς οι ερευνητές προσπαθούν να καταλάβουν γιατί έγινε η ενδόρρηξη.

Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ είπε ότι εντόπισε ήχους που συνάδουν με μια έκρηξη την Κυριακή στη γενική περιοχή όπου το υποβρύχιο βούτηξε όταν έχασε την επικοινωνία, δήλωσε στο CNNi ανώτερος αξιωματούχος του Πολεμικού Ναυτικού. Ωστόσο, ο ήχος δεν προσδιορίστηκε σαφώς, πρόσθεσε ο αξιωματούχος, και οι πολυεθνικές προσπάθειες για την εύρεση του υποβρυχίου συνεχίστηκαν ως επιχείρηση έρευνας και διάσωσης προτού βρεθεί το πεδίο των συντριμμιών.

Το τηλεκατευθυνόμενο όχημα Odysseus 6K (Πηγή: CNNi/ Pelagic Research Services)

Το σκάφος χρησιμοποίησε υλικά που «δεν λειτουργούσαν»

Ενώ το πεδίο των συντριμμιών χαρτογραφείται και συλλέγονται κομμάτια από το υποβρύχιο, οι ειδικοί εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το σχέδιο του Τιτάνα, αλλά και για το αν η εταιρεία αγνόησε προειδοποιήσεις για την ασφάλεια του σκάφους.

«Αυτή ήταν μια εταιρεία που ήδη αψηφούσε πολλά από αυτά που ήδη γνωρίζουμε για το σχεδιασμό των υποβρυχίων», δήλωσε στο CNNi την Πέμπτη η Ρασέλ Λανς, βιοϊατρική μηχανικός του Πανεπιστημίου Duke. Σημείωσε ότι ορισμένα από τα υλικά σχεδιασμού του σκάφους «ήταν ήδη κόκκινες γραμμές για ανθρώπους που έχουν εργαστεί σε αυτόν τον τομέα».

Είπε ότι οι ασυνήθιστοι συνδυασμοί των υλικών που χρησιμοποιούνται στον Τιτάνα, συμπεριλαμβανομένων των ανθρακονημάτων, εγκυμονούν κινδύνους για την ασφάλεια, επειδή «κατά τη διάρκεια των επαναλαμβανόμενων πιέσεων, τείνουν να εξασθενούν».

Ο συνιδρυτής της OceanGate Γκιγιέρμο Σονλέιν προέτρεψε να μην βγάζουμε βιαστικά συμπεράσματα σχετικά με την έκρηξη. «Υπάρχουν ομάδες στον χώρο που εξακολουθούν να συλλέγουν δεδομένα για τις επόμενες ημέρες, εβδομάδες, ίσως μήνες και θα περάσει πολύς χρόνος μέχρι να μάθουμε ακριβώς τι συνέβη εκεί κάτω», ανέφερε στο CNNi την Παρασκευή.

A robot is combing the sea floor for debris from the Titan submersible implosion as a multinational investigation begins By Nouran Salahieh and Samantha Beech, CNN