ΚΟΣΜΟΣ

«Πράσινο φως» για διόδια σε όσους θέλουν να μπουν με αυτοκίνητο στο κέντρο της Νέας Υόρκης

Αυτοκίνητα εισέρχονται στο Μανχάταν από το Μπρούκλιν μέσω της Γέφυρας Γουίλιαμσμπεργκ AP Photo/Mary Altaffer

Το πράσινο φως για την επιβολή διοδίων στα οχήματα που εισέρχονται στο Κάτω Μανχάταν αναμένεται να δώσει η αμερικανική κυβέρνηση στη Νέα Υόρκη.

Το Πρόγραμμα Διοδίων της Κεντρικής Επιχειρηματικής Περιοχής (Central Business District Tolling Program) όπως είναι γνωστό, που αφορά το τμήμα του Μανχάταν από την 60ή Οδό και κάτω, θα είναι το πρώτο του είδους του που εφαρμόζεται στις ΗΠΑ.

Οι μέχρι τώρα προτάσεις κάνουν λόγο για επιβολή διοδίων από 9 έως 23 δολάρια κατά τις ώρες αιχμής. Το πρόγραμμα αναμένεται να τεθεί σε ισχύ την Άνοιξη του 2024.

Το σχέδιο είχε καθυστερήσει για χρόνια, όμως ο δρόμος άνοιξε τον περασμένο μήνα από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αυτοκινητοδρόμων. Η πρόταση κατατέθηκε προς δημόσια αξιολόγηση μέχρι και σήμερα, 12 Ιουνίου, και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση αναμένεται εν συνεχεία να την εγκρίνει.

Από εκεί και πέρα, η Μητροπολιτική Αρχή Μεταφορών της Νέας Υόρκης (MTA) θα οριστικοποιήσει τα τέλη διοδίων, καθώς και τις εκπτώσεις και τις εξαιρέσεις για ορισμένους οδηγούς.

Κάθε μέρα 700.000 αυτοκίνητα, ταξί και φορτηγά εισρέουν στο Κάτω Μανχάταν, μια από τις πιο πολυσύχναστες περιοχές στον κόσμοAP Photo/Frank Franklin II

Το σχέδιο αποτελεί την κορύφωση των προσπαθειών μισού και πλέον αιώνα για την εφαρμογή διοδίων στην πόλη της Νέας Υόρκης. Παρά την υποστήριξη από πολλούς δημάρχους της πόλης και κυβερνήτες της πολιτείας, οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και φορτηγών από τις εκτός Μανχάταν περιοχές κατάφερναν να μπλοκάρουν το σχέδιο.

Από τα χειρότερα μποτιλιαρίσματα στις ΗΠΑ

Κάθε μέρα 700.000 αυτοκίνητα, ταξί και φορτηγά εισρέουν στο Κάτω Μανχάταν, μια από τις πιο πολυσύχναστες περιοχές στον κόσμο, με μερικά από τα χειρότερα μποτιλιαρίσματα των ΗΠΑ.

Ο μέσος όρος ταχύτητας στη συγκεκριμένη περιοχή έχει πέσει στα 11,4 χλμ/ώρα και μειώνεται συνεχώς, ενώ η ταχύτητα των λεωφορείων έχει μειωθεί κατά 28% από το 2010. Οι Νεοϋορκέζοι χάνουν κατά μέσο όρο 117 ώρες κάθε χρόνο μπλοκαρισμένοι στην κίνηση.

Τα διόδια έχουν σχεδιαστεί για να μειώνουν τον αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται στη ζώνη συμφόρησης κατά τουλάχιστον 10% ημερησίως και να μειώνουν τα χιλιόμετρα που διανύουν τα αυτοκίνητα εντός της ζώνης κατά 5%.

Οι δημόσιες συγκοινωνίες εξυπηρετούν περίπου το 75% των μετακινήσεων στο κέντρο της Νέας ΥόρκηςAP Photo/Mary Altaffer

Οι υποστηρικτές του σχεδίου τονίζουν ότι το μέτρο θα βελτιώσει και τις δημόσιες συγκοινωνίες, ένα ουσιαστικό μέρος της ζωής στη Νέας Υόρκης, καθώς εξυπηρετούν περίπου το 75% των μετακινήσεων στο κέντρο της πόλης. Μέρος από τα διόδια θα χρηματοδοτήσει και τον εκσυγχρονισμό του 100χρονου συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών της πόλης.

Ποιοι αντιδρούν στο σχέδιο

Ορισμένες ομάδες αντιτίθενται σθεναρά στα διόδια στη Νέα Υόρκη. Οι οδηγοί ταξί και εργαζόμενοι σε υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων όπως η Uber, φοβούνται ότι το μέτρο θα βλάψει τους οδηγούς που ήδη δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα. Διαμαρτύρονται επίσης και οι οδηγοί αυτοκινήτων από τις άλλες περιοχές της Νέας Υόρκης και το Νιου Τζέρσεϊ, για τους οποίους ο οικονομικότερος τρόπος να πάνε στο κέντρο της πόλης είναι το αυτοκίνητο.

Η Μητροπολιτική Αρχή Μεταφορών απαντά ότι τα ταξί και τα ενοικιαζόμενα οχήματα θα χρεώνονται μόνο μία φορά την ημέρα, ενώ οι οδηγοί που έχουν ετήσιο εισόδημα μικρότερο των 50.000 δολαρίων ή είναι εγγεγραμμένοι σε συγκεκριμένα προγράμματα κρατικής βοήθειας θα έχουν 25% έκπτωση μετά από τις πρώτες 10 εισόδους τους στο κέντρο κάθε μήνα. Τα φορτηγά και άλλα οχήματα θα έχουν εκπτώσεις 50% κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Με πληροφορίες από: New York City will charge drivers going downtown. Other cities may be next by Nathaniel Meyersohn, CNN

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης