ΚΟΣΜΟΣ

Βιώσιμος τουρισμός: 9 στους 10 θέλουν να ταξιδεύουν χωρίς να επιβαρύνουν τον πλανήτη

Η έννοια της βιωσιμότητας φαίνεται πως κυριαρχεί και στον τουρισμό, καθώς σύμφωνα με διεθνείς έρευνες μεγάλων ταξιδιωτικών οργανισμών, η συντριπτική πλειονότητα (9 στους 10) των μελλοντικών ταξιδιωτών δηλώνει πως θέλει στο εξής να ταξιδεύει χωρίς να επιβαρύνει τον πλανήτη.

Πράγματι, το ίδιο διαπιστώνουν και οι ειδικοί του τουρισμού σχετικά με τις τάσεις που αναμένεται να επικρατήσουν από φέτος κιόλας: Ο βιώσιμος τουρισμός, πρωταγωνιστεί.

Είναι ενδεικτικό ότι τα ταξιδιωτικά πακέτα βιώσιμου τουρισμού – που μπορεί να αφορούν στην περιπέτεια, τον πολιτισμό και την κληρονομιά, τον οικοτουρισμό, αλλά και την ευεξία, το well being – προβλέπεται να ανέλθουν σε 134 δισεκατομμύρια δολάρια για το 2023. Το ποσό αυτό αποτελεί με διαφορά το μεγαλύτερο μερίδιο των συνολικών πακέτων σε σύγκριση με τα τυπικά προϊόντα μαζικής αγοράς, που είναι κατά βάση το γνωστό δίπολο «ήλιος και θάλασσα».

Επιπλέον, τα 2/3 των καταναλωτών παγκοσμίως δηλώνουν ότι θέλουν τα ταξίδια τους να έχουν θετικό αντίκτυπο στην καθημερινή τους ζωή, ένα στοιχείο συμπληρωματικό της συγκεκριμένης τάσης, που γίνεται σημείο αναφοράς για τον τουριστικό κλάδο. Εξάλλου, το 73,8% των ταξιδιωτικών στελεχών δηλώνει ότι είδε αυξημένο ενδιαφέρον για τη βιωσιμότητα από τους πελάτες του, ήδη από το 2022, ενώ ακόμα βρισκόμασταν υπό τη δίνη της πανδημίας, αν και σε φθίνουσα πορεία.

Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες δηλώνουν επίσης σε ποσοστό 57,3% ότι οι πελάτες τους είναι διατεθειμένοι ακόμα και να πληρώσουν περισσότερα χρήματα, εάν πρόκειται να λάβουν βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται η χρήση ανανεώσιμων πηγών για την παροχή ενέργειας, η αντιστάθμιση του άνθρακα, η καταβολή δίκαιου μισθού στους εργαζόμενους στη διαμονή που θα επιλέξουν, αλλά και για την προμήθεια τοπικών τροφίμων και ποτών.

Η υιοθέτηση των στόχων καθαρών μηδενικών εκπομπών είναι το επόμενο στάδιο του βιώσιμου τουρισμού, όπου πλατφόρμες κρατήσεων όπως η Goodwings στη Δανία θέτουν το καθαρό μηδέν στον πυρήνα της προσφοράς τους, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ιδρύσει το δίκτυο των 100 NetZeroCities για να επιτύχει ουδετερότητα άνθρακα έως το 2030. Παγκόσμιοι τεχνολογικοί γίγαντες, από την Google μέχρι το Skyscanner και το Trip.com, υιοθετούν μεγαλύτερη διαφάνεια σχετικά με τον άνθρακα κατά τη στιγμή της κράτησης του τουριστικού πακέτου, ό,τι κι αν αυτό αφορά.

Το κίνημα για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και την υιοθέτηση μιας δίκαιης μετάβασης φαίνεται πως ενισχύεται ολοένα και περισσότερο κατά το 2023 και μάλιστα φαίνεται πως αποτελεί κοινό σημείο σκέψης και δράσης μεταξύ των καταναλωτών, των κυβερνήσεων και του ιδιωτικού τομέα.

Η ουσία του βιώσιμου τουρισμού έγκειται στη νοοτροπία των ταξιδιωτών που επιδιώκουν να μειώσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του τουρισμού (ή του υπερτουρισμού, σε ορισμένες περιπτώσεις). Η πανδημία φαίνεται να έχει επιταχύνει αυτή την τάση για αειφόρα ταξίδια, με τους ανθρώπους να αναζητούν τρόπους να ταξιδεύουν πιο υπεύθυνα.

Οι όροι «πράσινο ταξίδι», «πράσινος τουρισμός», «οικοτουρισμός», «υπεύθυνο ταξίδι», «ηθικός τουρισμός» και φυσικά «βιώσιμος τουρισμός» και «αειφόρα ταξίδια», χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν το ίδιο πράγμα. Σύμφωνα με το National Geographic, ο αειφόρος τουρισμός είναι ένα «πλαίσιο για τη δέσμευση των ταξιδιωτών και της ταξιδιωτικής βιομηχανίας γενικότερα στην υποστήριξη στόχων που περιλαμβάνουν την προστασία του περιβάλλοντος, την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης πλαστικών και την επέκταση της οικονομικής ανάπτυξης σε κοινότητες που επηρεάζονται από τον τουρισμό».

Το Expedia Group πραγματοποίησε σχετική έρευνα το 2022, που βασίστηκε στις απαντήσεις 11.000 καταναλωτών σε 11 παγκόσμιες αγορές. Οι ερωτηθέντες ρωτήθηκαν για τις στάσεις, τις αξίες και τα κίνητρά τους για να κάνουν συνειδητές ταξιδιωτικές επιλογές. Σύμφωνα με τα ευρήματα, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων εξισώνει το βιώσιμο ταξίδι με τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, την υποστήριξη των τοπικών οικονομιών, πολιτισμών και κοινοτήτων, ενώ επίσης θεωρεί ότι αφορά σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς.

Η βιομηχανία του Τουρισμού αναμένει ότι ο βιώσιμος τουρισμός θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, με οικολογικούς και ευσυνείδητους ταξιδιώτες στο μέλλον. Αυτό, φυσικά, συνεπάγεται πως προκειμένου να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις και να μην τους ξεπεράσει η εποχή, οι παράγοντες του Τουρισμού θα πρέπει να κατανοήσουν την έννοια του βιώσιμου ταξιδιού και να προσαρμοστούν για να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες προσδοκίες των νέων συνειδητοποιημένων ταξιδιωτών.

Δείτε το αφιέρωμα του CNN Greece στον Τουρισμό 2023 εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης