Γιατί οι Κινέζοι δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν το (κινεζικό) TikTok
Ανανεώθηκε:
Τους τελευταίους μήνες το TikTok βρίσκεται στην επικαιρότητα για λόγους που η ιδιοκτησία του σίγουρα δεν θα ήθελε.
Αρχικά ο Ντόναλντ Τραμπ κατά το τελευταίο διάστημα της θητείας του είχε καταγγείλει πως η πλατφόρμα λειτουργεί με τρόπο που διοχετεύει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα Αμερικανών χρηστών στις κινεζικές αρχές.
Η κυβέρνηση Τραμπ είχε δώσει μάλιστα το «ΟΚ» στο Κογκρέσο να προχωρήσει σε σχετική έρευνα, το πόρισμα της οποίας έμεινε «παγωμένο» σε κάποιο συρτάρι στο οβάλ γραφείο του πρώην προέδρου. Η κυβέρνηση Μπάιντεν αν και απέρριψε την έρευνα της Κυβέρνησης Τραμπ εκκίνησε την ίδια διαδικασία που οδήγησε στην χθεσινή τεσσάρων ωρών κατάθεση του CEO της πλατφόρμας, ενώπιον ειδικής επιτροπής του Κογκρέσου.
Για τους αναλυτές από την άλλη άκρη του Ατλαντικού, όπου η πλατφόρμα χρησιμοποιείται από 150 εκατομμύρια Αμερικανούς την ημέρα, η χθεσινή κατάθεση του Shou Zi Chew ίσως να είναι και η «ταφόπλακα» για το μέλλον της στην σημαντικότερη αγορά της.
Γιατί όμως είναι η ΗΠΑ η σημαντικότερη αγορά για το TikTok;
Η ιστορία του TikTok έχει ενδιαφέρον αν την πιάσουμε από την αρχή…
Το TikTok δημιουργήθηκε το 2017 από έναν εξαιρετικά προηγμένο κινεζικό αλγόριθμο εμπνευστής του οποίου είναι ο Zhang Yiming, ιδρυτής της εταιρείας ByteDance. Ο πρώην υπάλληλος της Microsoft εμπνεύστηκε το TikTok έχοντας ένα σημαντικό δημιουργικό παρελθόν στην κινεζική αγορά με τις εφαρμογές του. Η πιο σημαντική από αυτές είναι το Douyin.
Το Douyin λανσαρίστηκε το 2016 έναν χρόνο πριν από το TikTok και ενώ έχει όλα τα χαρακτηριστικά του video του TikTok, ουσιαστικά αποτελεί τη ναυαρχίδα της ByteDance εντός των κινεζικών συνόρων.
Το TikTok αν και κινεζικό στην κατασκευή, την έμπνευση και τον αλγόριθμο, δεν υπάρχει για τους χρήστες της Κίνας(!).
Το «πρωτότοκο» τέκνο της ByteDance με περισσότερα από 600 εκατομμύρια χρήστες την ημέρα είναι το κινέζικο μοντέλο της πλατφόρμας και ο οδηγός για το παγκόσμιο φαινόμενο που έφερε τον Zhang Yiming στο λανσάρισμά του TikTok έναν χρόνο αργότερα.
Τα δύο τεχνολογικά «αδέλφια» αν και μοιάζουν πολύ έχουν κάποιες σημαντικές διαφορές: το TikTok ενώ δίνει την δυνατότητα χρήσης φίλτρων από τους χρήστες, δεν τα επιβάλλει από την αρχή όπως το Douyin. Μάλιστα στο Douyin τα φίλτρα προσαρμόζονται στα «πρότυπα της γυναικείας ομορφιάς» όπως εννοείται τουλάχιστον Κίνα, με αλλαγές που ο χρήστης δεν μπορεί να αφαιρέσει. Το Douyin είναι επίσης προσανατολισμένο επενδυτικά στο online εμπόριο με εκατομμύρια video στο περιβάλλον του, μία τάση που ειδικά την τριετία του κορωνοϊόυ αναπτύχθηκε ραγδαία στην Ασία δημιουργώντας μία αγορά ετήσιου τζίρου πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ακόμη μία διαφορά που έχει το Douyin σε σχέση με το TikTok είναι η μόνιμη λογοκρισία. Το Douyin αποδεχόμενο τους όρους λειτουργίας της κινεζικής Κυβέρνησης, έχει εφαρμόσει έναν αλγόριθμο οποίος φιλτράρει σε απόλυτο βαθμό όσα το Κομουνιστικό Κόμμα της χώρας πιστεύει πως πρέπει να λογοκρίνονται.
Τέλος, στην Κίνα το Douyin διαθέτει ένα επίσης πολύ αυστηρό μοντέλο χρήσης από νέα παιδιά. Ο αλγόριθμος είναι προσαρμοσμένος έτσι ώστε παιδιά ηλικία κάτω των 14 ετών να μην έχουν πρόσβαση στο πλήρες περιεχόμενο και να μην μπορούν να κάνουν χρήση του για περισσότερο από 40 λεπτά την ημέρα. Ένα μικρό παιδί μπορεί να έχει μάλιστα πρόσβαση στην εφαρμογή από τις 10 το πρωί μέχρι και τις 6 το απόγευμα. Με βάση τον κινεζικό αλγόριθμο ακόμη και οι έφηβοι μέχρι 18 ετών μπορούν να περιηγούνται το μέγιστο μέχρι τρεις ώρες την ημέρα.
Τα TikTok και Douyin δεν είναι πάντως οι δύο μόνες εφαρμογές στις οποίες επενδύει η ByteDance, όπως επίσης το TikTok δεν είναι και η μόνη κινεζική εφαρμογή της εταιρείας με μεγάλη διείσδυση στην εκτός Κίνας αγορά.
Στις top 10 εφαρμογές στο apple store παγκοσμίως είναι επίσης εφαρμογή αγορών Temu, η εφαρμογή μόδας Shein και η εφαρμογή για μοντάζ CapCut.