ΚΟΣΜΟΣ

Άρθρο - Κόλαφος των NYT για τις χρόνιες παραλείψεις στο δυστύχημα των Τεμπών

Η χώρα δεν είχε ποτέ εθνικό αυτοματοποιημένο σύστημα ασφαλείας, δείχνουν τα αρχεία της ΕΕ Eurokinissi/ΤΖΕΚΑΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ

Στα χρόνια που προηγήθηκαν του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, που στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 57 ανθρώπους, στέκεται σε άρθρο της η New York Times προκειμένου να φτάσουν στο συμπέρασμα ότι το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας, είναι το πιο θανατηφόρο στην Ευρώπη.

Στο ίδιο άρθρο επισημαίνει ότι η τεχνολογία κανονικά θα σταματούσε αυτόματα τα τρένα πριν συγκρουστούν, χρόνια καθυστερήσεων και παραμέλησης όμως άφησαν την Ελλάδα με ένα διαλυμένο σύστημα.

Παράλληλα, ασκείται κριτική στην κυβέρνηση, για την οποία επισημαίνει ότι υποτίθεται ότι θα είχε εγκαταστήσει ένα σύστημα ασφαλείας πριν από σχεδόν τρία χρόνια. Το εν λόγω σύστημα, μάλιστα, σχεδιάστηκε για να αποτρέψει ακριβώς τέτοιου είδους μετωπικές συγκρούσεις, που σκόρπισαν τον θάνατο στο θεσσαλικό κάμπο.

«Έτσι, καθώς μια εμπορευματική και μια επιβατική αμαξοστοιχία κινούνταν η μια προς την άλλη με υψηλές ταχύτητες στην ίδια γραμμή αργά το βράδυ της Τρίτης, οι σιδηροδρομικοί έπρεπε να βασιστούν σε ένα σύστημα που ήταν πολύ λιγότερο εξελιγμένο από αυτό που χρησιμοποιείται σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Αλλά ακόμη και αυτό το πιο υποτυπώδες σύστημα δεν ήταν πλήρως λειτουργικό, με φώτα και σήματα εκτός λειτουργίας», προσθέτουν οι «Times» που θίγουν ότι ο πιο πολυσύχναστος σιδηροδρομικός διάδρομος της Ελλάδας έμεινε ευάλωτο, λόγω και της συρροής καθυστερήσεων για το σύστημα, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να αποτρέπει κάθε σύστημα ασφαλείας: το ανθρώπινο λάθος.

Οσα προηγήθηκαν του δυστυχήματος

Συνεχίζοντας στο άρθρο τους υπογραμμίζουν ότι πολλά από τα όσα συνέβησαν πριν από τη συντριβή, στην οποία σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, παραμένουν ασαφή. «Αλλά οι αξιωματούχοι και οι ειδικοί συμφώνησαν σε ένα πράγμα: Εάν ένα σύγχρονο σύστημα ασφαλείας είχε εφαρμοστεί όπως είχε προγραμματιστεί, θα ήταν εντελώς αδύνατο για ένα φορτηγό τρένο να καταλήξει στην ίδια γραμμή με ένα γεμάτο επιβατικό τρένο», σημειώνουν χαρακτηριστικά. Θα είχαν ηχήσει προειδοποιήσεις και θα είχαν ενεργοποιηθεί τα αυτόματα φρένα.

«Ναι, σίγουρα ναι», αναφέρει ο Τζόσεφ Ντόπελμπάουερ, επικεφαλής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος προειδοποιεί εδώ και χρόνια για σημαντικές ανεπάρκειες στο σύστημα ασφάλειας των σιδηροδρόμων της Ελλάδας.

«Ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, απέδωσε τη συντριβή στο «τραγικό ανθρώπινο λάθος». Ο υπουργός Μεταφορών παραιτήθηκε, αναγνωρίζοντας ότι οι προσπάθειες για τη βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας ήταν ανεπαρκείς, ενώ ο διευθυντής του σταθμού στη Λάρισα, μια πόλη κοντά στο σημείο της συντριβής, αντιμετωπίζει κατηγορίες συμπεριλαμβανομένης της ανθρωποκτονίας από αμέλεια», σημειώνουν σχετικά με το πολιτικό προσκήνιο που ακολούθησε της τραγωδίας, με το διάγγελμα του πρωθυπουργού και την παραίτηση του κ. Καραμανλή.

Τα χρόνια προβλήματα που ανέδειξε η σύγκρουση

Η συντριβή ρίχνει φως σε συστημικά προβλήματα που ξεπερνούν τα όποια λάθη έγιναν. Το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας κατατάσσεται σταθερά μεταξύ των πιο επικίνδυνων της ηπείρου παρά το γεγονός ότι έλαβε 700 εκατομμύρια δολάρια σε χρήματα εκσυγχρονισμού από την Ευρωπαϊκή Ένωση την τελευταία δεκαετία. Και η εγκατάσταση του νέου συστήματος ασφαλείας καθυστέρησε τόσο πολύ που ένας ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος παραιτήθηκε πέρυσι για να διαμαρτυρηθεί για τις «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις», όπως δήλωσε.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένει από τα 27 κράτη μέλη της να εφαρμόσουν εξελιγμένες νέες διαδικασίες γνωστές ως «Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων» έως το τέλος της δεκαετίας.

Αυτό το σύστημα παρακολουθεί τα τρένα και παίρνει τον έλεγχο όταν πάνε πολύ γρήγορα, περνούν από κόκκινα φώτα ή καταλήγουν σε λάθος γραμμές. Αλλά η εφαρμογή του ήταν ασυνεπής, όπως αποδεικνύεται από τη συντριβή αυτής της εβδομάδας.

«Εάν το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων είχε εγκατασταθεί και λειτουργούσε σωστά, θα έπρεπε να είχε αποτρέψει απολύτως κάτι τέτοιο από το να συμβεί», δήλωσε ο Γέντε Χόλεγουίν, υπεύθυνος πολιτικής για τους σιδηροδρόμους της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές. «Στόχος είναι όλες οι ευρωπαϊκές χώρες να το εφαρμόσουν αυτό και γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα υστερεί σημαντικά».

Ελλάδα και Ευρώπη

Το Λουξεμβούργο, η μικρότερη και πλουσιότερη χώρα του μπλοκ, χρησιμοποιεί ήδη το νέο σύστημα σε όλες τις γραμμές του. Το Βέλγιο σχεδιάζει να είναι πλήρως λειτουργικό έως το 2025. Άλλα έχουν αναβαθμίσει τις κύριες διαδρομές τους. Αλλά ακόμη και χωρίς τη νέα τεχνολογία, τα περισσότερα σιδηροδρομικά συστήματα διαθέτουν χαρακτηριστικά ασφαλείας για την πρόληψη μετωπικών συγκρούσεων.

Η Εθνική Αρχή Ασφάλειας Σιδηροδρόμων της Γαλλίας, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί συστήματα αυτόματης πέδησης και άλλη τεχνολογία.

Αυτά δεν ισχύουν στην Ελλάδα. Η χώρα δεν είχε ποτέ εθνικό αυτοματοποιημένο σύστημα ασφαλείας, δείχνουν τα αρχεία της ΕΕ. Και το σύστημα είναι ανεπαρκές εδώ και χρόνια καθώς χάθηκαν εξαρτήματα από τον βασικό εξοπλισμό σηματοδότησης, όπως δήλωσε ο Νικόλαος Τσικαλάκης, πρόεδρος του σωματείου προσωπικού του ΟΣΕ.

Η ακριβής αιτία των αργών αναβαθμίσεων στο σύστημα ασφαλείας δεν ήταν αμέσως σαφής, αλλά αξιωματούχοι και ειδικοί σε θέματα ασφάλειας ανέφεραν ως αιτίες «σφιχτούς» προϋπολογισμούς, προβλήματα εφοδιαστικής αλυσίδας που σχετίζονται με την πανδημία Covid-19, γραφειοκρατικές καθυστερήσεις και διαφωνίες για συμβάσεις.

Διάφορα στελέχη του σιδηροδρομικού συνδικάτου έχουν γράψει οργισμένες επιστολές στην ελληνική κυβέρνηση εδώ και χρόνια, συμπεριλαμβανομένου και του περασμένου μήνα, προειδοποιώντας για προβλήματα ασφάλειας. Αξιωματούχοι σιδηροδρομικής ασφάλειας στην Ευρώπη δήλωσαν ότι οι ελληνικές αρχές έχουν επίσης παραμελήσει το κρίσιμο καθήκον της παρακολούθησης και της ενημέρωσης των διαδικασιών και του εξοπλισμού ασφάλειας σε όλο το δίκτυο. Αυτό θα μπορούσε να είχε βελτιώσει ακόμη και το υποτυπώδες σύστημα ασφάλειας της χώρας, είπαν.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης