Ο Αμερικανός πιλότος που κατέρριψε 4 σοβιετικά αεροσκάφη και το κράτησε κρυφό για 50 χρόνια
Ο αεροπόρος του ναυτικού Royce Williams υπήρξε «Top Gun» στην πραγματική ζωή δέκα χρόνια πριν γεννηθεί καν ο Τομ Κρουζ.
Έναν κρύο Νοέμβριο του 1952, ο αεροπόρος κατάφερε να καταρρίψει τέσσερα σοβιετικά μαχητικά αεροσκάφη και το κράτησε κρυφό για πάνω από 50 χρόνια.
Στον 97χρονο αεροπόρο απονεμήθηκε η δεύτερη υψηλότερη διάκριηση του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ σε ειδική τελετή στην Καλιφόρνια.
Ο υπουργός Ναυτικών των ΗΠΑ Κάρλος ντελ Τόρο δήλωσε ότι μεταξύ των προτάσεων για βράβευση ξεχώρισε εκείνη του Royce Williams.
«Ήταν ξεκάθαρο ότι οι πράξεις του ήταν πραγματικά εξαιρετικές και ευθυγραμμισμένες με τα κριτήρια που έχου τεθεί για την απονομή ενός υψηλού μεταλλίου.
Γιατί το κράτησε κρυφό για τόσα χρόνια
Ειδικότερα, «μετά τη μάχη, ο Williams μίλησε με αρκετούς υψηλόβαθμους ναύαρχους του Πολεμικού Ναυτικού, τον Υπουργό Άμυνας και επίσης τον Πρόεδρο, οι οποίοι του έδωσαν εντολή να μην μιλήσει για την εμπλοκή του καθώς οι αξιωματούχοι φοβήθηκαν ότι το περιστατικό θα μπορούσε να προκαλέσει καταστροφική αύξηση των εντάσεων μεταξύ των ΗΠΑ και της Σοβιετικής Ένωσης, και πιθανώς να πυροδοτήσει τον Τρίτο Παγκόσμιο Πόλεμο», αναφέρει το Navy Memorial.
Σύμφωνα με αναφορές, οι αμερικανικές δυνάμεις δοκίμαζαν έναν νέο εξοπλισμό αναχαίτισης επικοινωνιών και υπήρχε φόβος ότι αν αποκάλυπταν την κατάρριψη των αεροσκαφών θα έχαναν το πλεονέκτημα που είχαν. Τα αρχεία σχετικά με την κατάρριψη ταξινομήθηκαν αμέσως από Αμερικανούς αξιωματούχους και ορκίστηκε μυστικότητα, πράγμα που σήμαινε ότι θα χρειαστούν περισσότερες από πέντε δεκαετίες για να αποκαλυφθούν και να αναγνωριστούν.
Έτσι, μόλις το 2002, όταν αποχαρακτηρίστηκαν οι δίσκοι, ο Williams μπορούσε πλέον να το πει και στην οικογένειά του. «Για το υπόλοιπο της επιτυχημένης καριέρας του στο Ναυτικό και για δεκαετίες μετά τη συνταξιοδότησή του, οι λεπτομέρειες της μάχης του Williams με τα σοβιετικά MiG πάνω από τη Βόρεια Κορέα παρέμειναν μυστικές», αναφέρει το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ.
«Όταν τελικά επικοινώνησε μαζί του η κυβέρνηση και του είπαν ότι η αποστολή του αποχαρακτηρίστηκε, το πρώτο άτομο που ο Williams είπε τι είχε γίνει ήταν η σύζυγός του», σύμφωνα με το CNNi.
Ο εκπρόσωπος της Καλιφόρνια Ντάρελ Ίσα, ο οποίος πίεσε τον Williams να πάρει το αναβαθμισμένο μετάλλιο για την πράξη του, τον αποκάλεσε «πιλότο Top Gun» και είπε ότι είναι ένας Αμερικανός ήρωας.
«Είναι μέχρι σήμερα η πιο σπουδαία εναέρια πολεμική αερομαχία ΗΠΑ-Σοβιετικής Ένωσης στην ιστορία του Ψυχρού Πολέμου», δήλωσε ο Ίσα.
Το χρονικό της αερομαχίας
Στις 18 Νοεμβρίου 1952, ο Williams πετούσε με το F9F Panther - το πρώτο μαχητικό αεροσκάφος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ - σε μια αποστολή κατά τη διάρκεια του Πολέμου της Κορέας.
Απογειώθηκε από το αεροπλανοφόρο USS Oriskany, στη Θάλασσα της Ιαπωνίας, γνωστή και ως East Sea, 100 μίλια από τις ακτές της Βόρειας Κορέας.
Ο 27χρονος τότε Williams και τρεις άλλοι πιλότοι μαχητικών διατάχθηκαν σε αεροπορική περιπολία μάχης στο βορειότερο τμήμα της κορεατικής χερσονήσου, κοντά στον ποταμό Yalu, που χωρίζει τη Βόρεια Κορέα από την Κίνα.
Καθώς τα τέσσερα αεροσκάφη του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ πετούσαν, ο αρχηγός της ομάδας εντόπισε μηχανικό πρόβλημα στο αεροσκάφος του και κατευθύνθηκε πίσω στη βάση.
Το αεροπλανοφόρο του αμερικανικού ναυτικού US Navy
Ξαφνικά είδαν μπροστά τους επτά σοβιετικά μαχητικά αεροσκάφη MiG-15 που ερχόντουσαν προς το μέρος τους. Όπως θυμάται ο Williams τέσσερα από αυτά στράφηκαν προς το μέρος του και άνοιξαν πυρ. Είπε επίσης ότι επειδή τα σοβιετικά αεροσκάφη ήταν πιο γρήγορα από τα δικά του, αν προσπαθούσε να απομακρυνθεί θα τον έπιαναν και θα τον σκότωναν.
«Εκείνη την εποχή το MiG-15 ήταν το καλύτερο μαχητικό αεροπλάνο στον κόσμο», είχε τονίσει, ενώ το δικό του αεροσκάφος ήταν κατάλληλο για μάχες αέρος-εδάφους, όχι αερομαχίες. Επομένως, είχε μόνο μία επιλογή.
«Ήμουν στο αυτόματο, έκανα όπως είχα εκπαιδευτεί», είπε. Αυτό που ακολούθησε ήταν μισή ώρα εναέριας μάχης, με τον Williams να γυρίζει και να κάνει ελιγμούς συνεχώς για να μην επιτρέψει στα MiG να στρέψουν τα όπλα τους πάνω του.
Έριξε με τα πυρά του το πρώτο MiG και στη συνέχεια άλλο ένα που βρέθηκε ακριβώς μπροστά του. Κατά τη διάρκεια της μάχης, ο Williams εκτόξευσε και τα 760 βλήματα των κανονιών του αεροσκάφους. Ωστόσο, και ο ίδιος δέχτηκε χτυπήματα με αποτέλεσμα να απενεργοποιηθεί ο έλεγχος του πηδαλίου και των φτερών του.
Ενώ εκείνος κατευθυνόταν προς τη βάση ένα ακόμα σοβιετικό αεροσκάφος τον ακολουθούσε. Ο Σοβιετικός πιλότος προσπαθούσε να πετύχει μια καθαρή βολή και τότε ο Williams γύρισε να τον αντιμετωπίσει.
Αφότου κατέρριψε τα τέσσερα αεροσκάφη που τον καταδίωκαν ο Williams έπρεπε να προσγειώσει το σχεδόν κατεστραμμένο αεροσκάφος του στο κατάστρωμα του αεροπλανοφόρου, κάτι που έκανε συνήθως με ταχύτητα αέρα 105 κόμβων (120 mph). Αλλά ήξερε ότι αν κατέβαινε χαμηλότερα από 170 κόμβους (195 mph), το αεροσκάφος του θα σταματούσε και θα έπεφτε στην παγωμένη θάλασσα.
Τότε ο καπετάνιος του αεροπλανοφόρου αποφάσισε να κάνει το εξαιρετικό βήμα να γυρίσει το μεταφορέα να παραταχθεί με τον Williams. Το αεροσκάφος χτύπησε στο κατάστρωμα και κατάφεραν να το δέσουν. Το πλήρωμα του Ναυτικού μέτρησε 263 τρύπες από πυρά στο αεροπλάνο της Williams. Λόγω της κακής του κατάστασης το πέταξαν στη θάλασσα και μαζί με αυτό βυθίστηκε και το μυστικό του Williams.
US pilot shot down four Soviet MiGs in 30 minutes – and kept it a secret for 50 years
By Brad Lendon, CNNι