Τουρκία: Μποτιλιαρισμένα τάνκερ στον Βόσπορο - Τι συμβαίνει
Συνωστισμός παρατηρείται τις τελευταίες δυο ημέρες ανοιχτά της Τουρκίας καθώς τουλάχιστον 20 δεξαμενόπλοια περιμένουν προκειμένου να διασχίσουν από τα ρωσικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας τη Μεσόγειο
Τα πλοία αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις καθώς οι εταιρείες δίνουν μάχη με τον χρόνο για να εφαρμόσουν τους νέους τουρκικούς ασφαλιστικούς κανόνες που προστέθηκαν μετά την επιβολή του πλαφόν της G7 στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, ανέφεραν πηγές του κλάδου.
Υπενθυμίζεται πως οι τουρκικές ναυτιλιακές αρχές εξέδωσαν μια ειδοποίηση –η οποία περιήλθε σε γνώση του Reuters τον περασμένο μήνα- ζητώντας πρόσθετες εγγυήσεις από τις ασφαλιστικές εταιρείες για κάλυψη της διέλευσης μέσω του Βοσπόρου με αφετηρία τις 2 Δεκεμβρίου.
Ο νέος κανονισμός ανακοινώθηκε πριν επιβληθεί αυτήν την εβδομάδα το πλαφόν των 60 δολαρίων ανά βαρέλι στην τιμή του ρωσικού αργού που μεταφέρεται διά θαλάσσης, με τις δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες να είναι υποχρεωμένες να διατηρούν αποδείξεις ότι το ρωσικό πετρέλαιο που καλύπτουν πωλείται σε ή κάτω από αυτήν την τιμή. Ο κλάδος έχει περίοδο χάριτος 90 ημερών για να συμμορφωθεί με το σχέδιο της G7.
«Η επιπλέον κάλυψη από τη ρωσική P&I (σ.σ. ένωση προστασίας και αποζημίωσης) φαίνεται να είναι η διέξοδος για τις εταιρείες των δεξαμενόπλοιων», είπε η ναυτιλιακή πηγή, αναφερόμενη στους παρόχους ασφάλισης προστασίας και αποζημίωσης.
«Θα δούμε περαιτέρω καθυστερήσεις εάν οι ιδιοκτήτες (ή) οι εταιρείες δεν μπορέσουν να παράσχουν τις απαιτούμενες εγγυήσεις».
Η νορβηγική Skuld, μεταξύ των κορυφαίων ομίλων της P&I, τόνισε ότι τέτοιες ασφαλιστικές εταιρείες δεν μπορούν να παρέχουν το επίπεδο λεπτομερειών που απαιτείται.
«Οι απαιτήσεις της τουρκικής κυβέρνησης υπερβαίνουν κατά πολύ τις γενικές πληροφορίες που περιέχονται σε μια επιστολή επιβεβαίωσης εισόδου», ανέφερε η Skuld.
Εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου καθημερινά κινούνται προς τον νότο από τα ρωσικά λιμάνια μέσω των τουρκικών Στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων στη Μεσόγειο.
Το ναυτιλιακό πρακτορείο GAC ανέφερε σήμερα ότι 13 πλοία περίμεναν να διέλθουν από τα Στενά του Βοσπόρου με προορισμό νότια, όλα πετρελαιοφόρα και με 10 από αυτά να μεταφέρουν αργό από το Καζακστάν μετά τη φόρτωση στο ρωσικό λιμάνι Νοβοροσίσκ.
Μόνο δύο πλοία είχαν προγραμματιστεί να αναχωρήσουν σήμερα, και τα δύο από το Τουάπσε της Ρωσίας.
Το ναυτιλιακό πρακτορείο Tribeca ανέφερε ότι εννέα πετρελαιοφόρα περίμεναν σήμερα να διέλθουν από τα Δαρδανέλια με κατεύθυνση νότια.
Η GAC σημείωσε επίσης ότι ο μέσος χρόνος αναμονής με κατεύθυνση νότια στον Βόσπορο σήμερα ήταν τέσσερις ημέρες για πλοία άνω των 200 μέτρων, σε σύγκριση με μία ημέρα στα μέσα Νοεμβρίου.
Για τα στενά των Δαρδανελίων, ο μέσος χρόνος αναμονής με κατεύθυνση προς τον νότο ήταν επίσης περίπου τέσσερις ημέρες, από 1-1/2 ημέρες στα μέσα Νοεμβρίου, είπε η Tribeca.
Το μόνο δεξαμενόπλοιο που πέρασε τα Στενά μετά τη λήξη της προθεσμίας, το Vladimir Tikhonov, ήταν ασφαλισμένο από τη ρωσική Ingosstrakh, πρόσθεσε η πηγή.
Δεκαεννέα πετρελαιοφόρα παραμένουν αγκυροβολημένα ανοικτά των τουρκικών ακτών, αφότου τέθηκε σε ισχύ το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, καθώς η Άγκυρα ζητά νέες βεβαιώσεις για την ασφαλιστική κάλυψη των πλοίων, όπως μεταδίδουν οι Financial Times.
Τα πετρελαιοφόρα έχουν αγκυροβολήσει κοντά στα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελλίων που συνδέουν τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας με τις διεθνείς αγορές.
Από την πλευρά της η Μόσχα προειδοποίησε τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου, ότι το πλαφόν θα αποσταθεροποιήσει τις αγορές ενέργειας διεθνώς, υπογραμμίζοντας ότι το μέτρο δεν πρόκειται να έχει αντίκτυπο στην «ειδική στρατιωτική επιχείρηση» -όπως αποκαλεί την εισβολή των ρωσικών στρατευμάτων- στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα των Financial Times, τέσσερα στελέχη της πετρελαϊκής βιομηχανίας ανέφεραν πως οι αρχές της Τουρκίας ζήτησαν νέες βεβαιώσεις πλήρους ασφαλιστικής κάλυψης για κάθε τάνκερ στα χωρικά ύδατα της χώρας.
Το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών της Τουρκίας δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα του πρακτορείου Reuters για σχολιασμό.