Συμφωνία Κατάρ - Κίνας για προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG)
Το Κατάρ ανακοίνωσε σήμερα, Δευτέρα 21 Νοεμβρίου, μια συμφωνία προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) με την Κίνα για 27 χρόνια, λέγοντας πως πρόκειται για τη "μεγαλύτερη διάρκεια" που έχει ποτέ καταγραφεί στη βιομηχανία αυτή, εν μέσω παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης.
Η ανακοίνωση γίνεται ενώ πολλές χώρες στην Ευρώπη επιδιώκουν να στραφούν προς εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού από τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες, χωρίς να έχουν καταλήξει σε μια τέτοια συμφωνία με το πλούσιο σε αέριο εμιράτο του Κόλπου.
Η δημόσια εταιρία Qatar Energy θα εξάγει κάθε χρόνο τέσσερα εκατομμύρια τόνους LNG που θα προέρχεται από το νέο της πρότζεκτ Βόρειο Πεδίο (North Field) στη Sinopec (China Petroleum and Chemical Corporation), δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ο Σάαντ Σερίντα Αλ-Κάαμπι, υπουργός Ενέργειας του Κατάρ.
Πρόκειται για τη "συμφωνία με τη μεγαλύτερη διάρκεια στην ιστορία της βιομηχανίας του LNG" ανέφερε ο αξιωματούχος, που είναι επίσης γενικός διευθυντής της Qatar Energy.
Το Βόρειο Πεδίο είναι στο κέντρο της στρατηγικής του Κατάρ για αύξηση της παραγωγής LNG κατά 60% και πλέον, προκειμένου να φθάσει τα 126 εκατ. τόνους ετησίως έως το 2027.
Η Ασία, με επικεφαλής την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, αποτελεί την κυριότερη αγορά για το αέριο του Κατάρ, το οποίο καλοβλέπουν όλο και περισσότερο οι ευρωπαϊκές χώρες αφότου η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία.
Όμως οι διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους ήταν δύσκολες, με τη Γερμανία και άλλες χώρες να αρνούνται να υπογράψουν το είδος των μακροπρόθεσμων συμφωνιών που έχει συνάψει το Κατάρ με τις ασιατικές χώρες.
Γερμανία: Σχεδόν υπερδιπλάσιο το κόστος των τερματικών σταθμών LNG
Στο μεταξύ, στη Γερμανία, σχεδόν υπερδιπλάσιο του αρχικώς υπολογισθέντος θα είναι το κόστος των τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), ενώ δεν μπορεί να αποκλειστεί να χρειαστούν στο μέλλον και επιπλέον κονδύλια.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είχε υπολογίσει ότι η απόκτηση και η συντήρηση των πλωτών τερματικών σταθμών LNG θα κοστίσει 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ωστόσο, σύμφωνα με απάντηση του υπουργείου Οικονομίας στο περιοδικό Der Spiegel, θα χρειαστούν τουλάχιστον 6,56 δισεκατομμύρια από τον προϋπολογισμό, χωρίς να αποκλείεται το τελικό ποσό να αυξηθεί περαιτέρω, καθώς «είναι πιθανό να υπάρξουν επιπλέον ανάγκες που δεν μπορούν να προσδιοριστούν αυτή τη στιγμή».
Στον προϋπολογισμό του 2022 είχαν εγγραφεί 2,94 δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά το Ομοσπονδιακό Κοινοβούλιο ενέκρινε ήδη τα επιπλέον κονδύλια. «Λόγω της μεγάλης ζήτησης, απόλυτη προτεραιότητα σε αυτή τη φάση είχε η ταχύτερη δυνατή ναύλωση πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU)», αναφέρει το υπουργείο Οικονομίας και διευκρινίζει ότι πρέπει κανείς να υπολογίσει κονδύλια για το λειτουργικό κόστος και για μέτρα υποδομής στην ξηρά. Επιπλέον, όπως σημειώνεται στα έγγραφα της Επιτροπής Προϋπολογισμού της Bundestag, δύο από τους σταθμούς έπρεπε τελικά να ναυλωθούν για 15 αντί για 10 χρόνια, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί.
Στο μεταξύ η κυβέρνηση σχεδιάζει τη δημιουργία ακόμη περισσότερων τερματικών σταθμών. Το υπουργείο Οικονομίας ζήτησε την έγκριση έξι νέων έργων, τονίζοντας ότι χωρίς αξιόπιστη προμήθεια φυσικού αερίου, σημαντικό τμήμα της βιομηχανίας θα κινδύνευε, εάν δεν εξασφαλίζονταν εναλλακτικές.