ΚΟΣΜΟΣ

Antonov 12: Το «C-130» της Σοβιετικής Ένωσης - Τα χαρακτηριστικά και η ιστορία του αεροσκάφους

Antonov 12: Το «C-130» της Σοβιετικής Ένωσης - Τα χαρακτηριστικά και η ιστορία του αεροσκάφους
Το Antonov 12 ήταν βασικό αεροσκάφος μεταφοράς φορτίου της σοβιετικής πολεμικής αεροπορίας για περισσότερες από τρεις δεκαετίες. Σήμερα χρησιμοποιείται κυρίως από αεροπορικές εταιρείες cargo Wikimedia / Peter Bakema

Ένα Antonov 12, ουκρανικής εταιρείας, ήταν το μεταγωγικό αεροσκάφος που συνετρίβη λίγο μετά τις 23:00 στην περιοχή ανάμεσα στους Αντιφίλιππους και το Παλαιοχώρι, στην Ελευθερούπολη Καβάλας.

Πρόκειται για ένα τετρακινητήριο μεταφορικό ελικοφόρο αεροσκάφος σχεδιασμένο στη Σοβιετική Ένωση. Είναι η στρατιωτική έκδοση του Antonov An-10 και υπάρχουν πολλές παραλλαγές του. Για περισσότερες από τρεις δεκαετίες το An-12 ήταν το τυπικό αεροσκάφος μέσης εμβέλειας της σοβιετικής αεροπορίας για τη μεταφορά φορτίου και αλεξιπτωτιστών.

Συνολικά έχουν κατασκευαστεί 1.248 αεροσκάφη αυτού του τύπου.

Ο σχεδιασμό του βασίζεται στο το Antonov An-8, που εξελίχθηκε στο An-10, η στρατιωτική έκδοση του οποίου έδωσε το An-12. Το πρωτότυπο An-12 πέταξε τον Δεκέμβριο του 1957 και ανέλαβε δράση στις Ένοπλες Δυνάμεις της ΕΣΣΔ το 1959. Αρχικά, το αεροσκάφος κατασκευαζόταν στο κρατικό εργοστάσιο στο Ιρκούτσκ. Από το 1962, η παραγωγή μεταφέρθηκε στην Τασκένδη, όπου κατασκευάστηκαν 830. Αργότερα, η παραγωγή μεταφέρθηκε στο Βορονέζ και το Καζάν.

Το An-12 έχει μπορεί να μεταφέρει έως και 100 πλήρως εξοπλισμένους αλεξιπτωτιστές ή 20.000 κιλά φορτίου, το οποίο φορτώνεται την πίσω ράμπας/μπουκαπόρτα.

Το Antonov 12 φημίζεται για την ικανότητά του στην έλξη. Τα φτερά του είναι τοποθετημένα ψηλά και οι τέσσερις κινητήρες δίνουν στο αεροσκάφος ισχυρή άνωση. Η ανασηκωμένη ουρά του, επιτρέπει την πρόσβαση στο χώρο φορτίου μέσω ράμπας φόρτωσης.

Όσον αφορά στη διαμόρφωση, το μέγεθος και τη μεταφορική ικανότητά του, το αεροσκάφος είναι παρόμοιο με το C-130 Hercules της Lockheef Martin που κατασκευάστηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες και χρησιμοποιείται ευρύτατα από τις αεροπορίες των δυτικών χωρών.

Μέχρι το 1973, όποτε σταμάτησε η παραγωγή του, κατασκευάστηκαν πάνω από 60 παραλλαγές του An-12. Χρησιμοποιήθηκε σε διάφορους ρόλους, από επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης έως τη μεταφορά οπλισμού.

Kατά τη διάρκεια της σοβιετικής παρουσίας στο Αφγανιστάν, έγινε γνωστό για τον μακάβριο ρόλο του να μεταφέρει πίσω στη Σοβιετική Ένωση και συγκεκριμένα στην Τασκένδη του νεκρούς σοβιετικούς στρατιώτες. Μεταξύ των Σοβιετικών στρατιωτών το αεροσκάφος ήταν γνωστό με το παρατσούκλι «Μαύρη Τουλίπα».