ΚΟΣΜΟΣ

Ο Ίλον γελάει, αλλά ο Μαρκ έχει πονοκέφαλο - Θα γίνει το Metaverse η ταφόπλακα του Facebook;

Ο Ίλον γελάει, αλλά ο Μαρκ έχει πονοκέφαλο - Θα γίνει το Metaverse η ταφόπλακα του Facebook;
ΑP Photo

Ας φύγουμε λίγο από τον Ίλον Μασκ, του οποίου το χαμογελαστό πρόσωπο βλέπουμε παντού μετά τα 44 δισ. που έδωσε για να πάρει το Twitter, κι ας πάμε λίγα μετασύμπαντα πιο κεί, όπου ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ παλεύει με τα δικά του δισεκατομμύρια για να σώσει το Facebook.

Τον περασμένο Οκτώβριο ο Ζάκερμπεργκ ανακοίνωσε πολύ περήφανα και με πολλή αυτοπεποίθηση ότι «τα δίνει όλα για το metaverse» και ότι το εγχείρημα θα κοστίζει όλο και περισσότερο. Καλά τα είπε, όμως η μετοχή της εταιρείας του βρίσκεται σε ιλιγγιώδη και διαρκή πτώση και ο ίδιος αναγκαστικά τα «μαζεύει».

Έτσι, χτες Τετάρτη 27 Απριλίου, ο Ζάκερμπεργκ είπε στην τηλεδιάσκεψη για τον οικονομικό απολογισμό του πρώτου τριμήνου του 2022 ότι το Meta θα «επιβραδύνει το ρυθμό κάποιων επενδύσεων», λόγω των «ρυθμών ανάπτυξής μας».

Δεν χρειάζεται να ξέρει κάποιος οικονομικά για να καταλάβει τι σημαίνει αυτό, όμως λίγοι αριθμοί πάντα βοηθάνε.

Τα κακά νέα

Τα κέρδη της Meta για τους τρεις πρώτους μήνες του χρόνου ήταν μόλις 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια (ναι «μόλις»), 21% κάτω από την αντίστοιχη περίοδο του 2021.

Τα έσοδα ανέβηκαν κατά 7%, στα 27,9 δισεκατομμύρια δολάρια, το οποίο είναι ο πιο αργός ρυθμός ανάπτυξης από τότε που η εταιρεία μπήκε στο χρηματιστήριο. Έτσι, οι στόχοι για το 2022 αναγκαστηκά μειώθηκαν κατά 3 δισεκατομμύρια.

Όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι ο Ζάκερμπεργκ θα σταματήσει να επενδύει στο metaverse, πλέον δεν μπορεί και να κάνει πίσω: Ο ίδιος εξακολουθεί να πιστεύει ότι το πρότζεκτ θα φέρει -τελικά- επανάσταση ιδίου βεληνεκούς με την εφεύρεση του ασύρματου ίντερνετ.

Μόνο το Reality Labs, η εταιρεία που ανήκει στη Meta και η οποία φτιάχνει το «κράνος» Quest VR και τα γυαλιά AR, έχει περίπου 17.000 υπαλλήλους και έχασε περίπου 3 δισεκατομμύρια το τετράμηνο που μας πέρασε.

Το πρόβλημα είναι ότι δεν αρκεί να το πιστεύει μόνο αυτός.

Τα πολύ κακά νέα

Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα πολύ κακά νέα έχουν πάντα να κάνουν με τους επενδυτές, τα χρήματα των οποίων ξοδεύεις (ή σπαταλάς) όταν είσαι μια εισηγμένη εταιρεία.

Και οι επενδυτές του Ζάκερμπεργκ στροφογυρίζουν ανήσυχοι με το επίπεδο επένδυσης (ή σπατάλης) του, ειδικότερα καθώς το οποιοδήποτε κέρδος θα κάνει πολύ καιρό να φανεί στις τσέπες τους. Πολλά χρόνια για την ακρίβεια.

Όπως και σε πολλές παρόμοιες περιπτώσεις, την ιστορία διηγείται -χωρίς πολλά λόγια- η τιμή της μετοχής. Η μετοχή του Meta δεν έχει πέσει. Έχει κατακρημνιστεί κατά 50% από τον περασμένο Οκτώβριο, όταν έγινε και η μετονομασία, εξαφανίζοντας την ανάπτυξη των πέντε τελευταίων ετών.

Δηλαδή, όλη η δουλειά που έγινε στο επίπεδο της ανάπτυξης επί πέντε χρόνια, μετατράπηκε σε αέρα μόλις σε έξι μήνες. Ίσως, βέβαια, σε αυτό βοήθησε και η δημόσια παραδοχή του Ζάκερμπεργκ ότι ήδη ξοδεύει 10 δισεκατομμύρια το χρόνο στη Reality Labs και ότι δεν περιμένει να δει αποτελέσματα πριν τα τέλη της δεκαετίας.

Για τους επενδυτές τα τέλη της δεκετίας θα μπορούσαν να είναι και ο 34ος αιώνας, καθώς ζούμε σε μια εποχή που τα πάντα τρέχουν με την ταχύτητα του φωτός, το χρήμα πιο πολύ απ' όλα.

Και τα χειρότερα νέα

Ο Μαρκ ήταν και άτυχος, αν υπάρχει τέτοιο πράγμα στις μπίζνες. Επέλεξε να κάνει την κίνησή του σε μια περίοδο που η βασική του δουλειά, τα social media που ζουν από τις διαφημίσεις, πάει χειρότερα από ποτέ.

Και ειδικά το Facebook, το οποίο αναπτύσσεται πλέον με ρυθμούς χελώνας, καθώς οι νέοι το εγκαταλείπουν για χάρη του TikTok κυρίως, το οποίο καταβροχθίζει τους χρήστες και του Facebook αλλά και του Instagram.

Μια άλλη απρόβλεπτη συνθήκη ήταν η κίνηση της Apple να απαγορεύσει στις διαφημίσεις να σε εντοπίζουν, κάτι στο οποίο βασίζεται τρελά το Facebook. Αυτό και μόνο είχε ως συνέπεια να χάσει η Meta περίπου 10 δισεκατομμύρια σε λιγότερο από ένα χρόνο.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, υπάρχει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ο εφιάλτης του Ζάκερμπεργκ, που του απαγόρευσε να κάνει άλλες μεγάλες εξαγορές στα social media, ώστε να επανεκινήσει τη διαδικασία ανάπτυξης.

Το Facebook ανακοίνωσε ότι το τελευταίο τρίμηνο του 2021 για πρώτη φορά στην ιστορία του ο αριθμός των καθημερινών του χρηστών σημείωσε πτώση. Με τα πολλά κατάφερε να επαναφέρει τον αριθμό σε ανοδική πορεία για τους τρεις πρώτους μήνες του 2022, αλλά μόλις κατά 4%, στα 1,96 δισεκατομμύρια.

Αλλά και ο αριθμός των συνολικών χρηστών σε όλες τις πλατφόρμες που ελέγχει ο Μαρκ, Instagram, WhatsApp και Facebook ανέβηκε ελάχιστα, από τα 2,82 δισεκατομμύρια στα 2,87 δισεκατομμύρια.

Η μετοχή της Meta ανέβηκε μετά τις ανακοινώσεις της Τετάρτης κατά περίπου 15%, αλλά αυτό πρώτον θα είναι πρόσκαιρο και δεύτερον συνέβη κυρίως επειδή χαμήλωσαν οι προσδοκίες. Στα μεγέθη αυτά είναι πολύ κακό πράγμα να χαμηλώνουν οι προσδοκίες.

Η τέλεια καταιγίδα

Η κίνηση της Apple, οι απώλειες χρηστών του Facebook, η απειλή του TikTok, οι ανησυχίες για την ασφάλεια των χρηστών που εκφράζονται όλο και πιο ανοιχτά και όλο και πιο θεσμικά, και τελικά η αλλαγές στη συμπεριφορά των χρηστών στα social media, είναι οι συνθήκες που δημιουργούν όλες μαζί την «τέλεια καταιγίδα» για το βασικό θέμα της Meta: Τα έσοδα από τις διαφημίσεις.

Η βασική λύση την οποία επεξεργάζεται ο Ζάκερμπεργκ είναι να αντιγράψει το TikTok. Στην τηλεδιάσκεψη της Τετάρτης ανακοίνωσε ότι η Reels, η εταιρεία της Meta που διαχειρίζεται τα βίντεο που ανεβαίνουν στις πλατφόρμες, είναι πλέον το 20% του περιεχομένου στο Instagram και περίπου το 50% του Facebook, από την άποψη του χρόνου που περνούν οι χρήστες σε αυτά.

Το επόμενο βήμα θα είναι η προσθήκη διαφημίσεων στα βιντεάκια αυτά.

Η αλήθεια είναι ότι ακόμη δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για τον Ζάκερμπεργκ και την αυτοκρατορία του. Ανησυχεί αρκετά ο ίδιος εξάλλου. Το μεγάλο στοίχημα γι αυτόν είναι εάν θα μπορέσει το Μetaverse να του φέρει χρήματα εγκαίρως, πριν καταρρεύσει οικονομικά το Facebook δηλαδή.

Και για να γίνει αυτό, θα πρέπει ο πρώτος γίγαντας στην ιστορία των social media να μείνει όρθιος για κάμποσο καιρό ακόμη και να μην περάσει στην ιστορία ως κάτι που πράγματι έφερε επανάσταση, αλλά δεν άντεξε στην πορεία του χρόνου.