Κορωνοϊός: Τι σημαίνει το lockdown στη Σαγκάη για την παγκόσμια οικονομία
Ανανεώθηκε:
Η πεισματική εμμονή της Κίνας στην πολιτική της μηδενικής ανοχής απέναντι στον κορωνοϊό έχει φέρει την οικονομική πρωτεύουσα της χώρας σε ένα τέλμα απελπισίας... Παρά τις 17 ημέρες lockdown, οι περισσότεροι από 25 εκατομμύρια κάτοικοι της Σαγκάης παραμένουν παγιδευμένοι στα σπίτια τους, χωρίς κανείς να μπορεί να πει με σιγουριά πότε θα αποκτήσουν ξανά την ελευθερία τους αλλά και την πρόσβαση σε βασικά αγαθά.
Η Σαγκάη είναι το επίκεντρο της πρόσφατης έξαρσης του κορωνοϊού, αλλά δεν είναι το μόνο.
Τουλάχιστον 44 κινεζικές πόλεις βρίσκονται είτε υπό μερικό είτε υπό πλήρες lockdown καθώς οι Αρχές επιμένουν στις προσπάθεια να περιορίσουν την ανάπτυξη της άκρως μεταδοτικής μετάλλαξης Όμικρον.
Ωστόσο, χωρίς αποτέλεσμα. Και αυτό γιατί την Πέμπτη η Σαγκάη ανακοίνωσε 27.000 νέα κρούσματα κορωνοϊού, νέο ρεκόρ.
Οι περιορισμοί, πέρα από την καθημερινότητα εκατομμυρίων, επηρεάζουν το ένα τέταρτο του πληθυσμού και περίπου το 40% της κινεζικής οικονομίας.
Όμως αν μία πόλη καθρεφτίζει την απελπισπία των κατοίκων αλλά και συγκεντρώνει τα βλέμματα για τις διεθνείς επιπτώσεις που μπορεί να έχει η σκληρή πολιτική της Κίνας, είναι σίγουρα η Σαγκάη.
Πόλη - ανεμοδείκτης
Στην ανατολική ακτή της Κίνας, η Σαγκάη είναι η μεγαλύτερη κινεζική και μια από τις μεγαλύτερες μητροπόλεις του κόσμου.
Μαζί με τη γειτονική πόλη Κουνσάν -η οποία έκλεισε νωρίτερα αυτόν τον μήνα- παίζει έναν υπερμεγέθη ρόλο στην παγκόσμια οικονομία.
Στην πόλη, σκηνές κάποτε αδιανόητες για μια μοντέρνα οικονομική πρωτεύουσα, έχουν γίνει πλέον μέρος του καθημερινού αγώνα 25 εκατομμυρίων κατοίκων.
Ένοικοι που δεν επιτρέπεται να βγουν από τα διαμερίσματά τους, αναζητούν απεγνωσμένα φαγητό και ελευθερία.
Οι αρχές της Σαγκάης μετατρέπουν κτήρια κατοικιών σε κέντρα καραντίνας προκειμένου να στεγάσουν τον αυξανόμενο αριθμό ασθενών με covid-19, όμως η κίνηση αυτή έχει προκαλέσει οργή και αντιδράσεις από τους γείτονες που ανησυχούν ότι κινδυνεύουν να μολυνθούν.
Σε ένα περιστατικό που μεταδόθηκε απευθείας στην κινεζική πλατφόρμα ανταλλαγής μηνυμάτων WeChat φαίνονται περίπου 30 άνθρωποι που φορούν προστατευτικές στολές με τη λέξη «αστυνομία» στην πλάτη τους να συγκρούονται με άλλους ανθρώπους έξω από ένα συγκρότημα κατοικιών και να συλλαμβάνουν τουλάχιστον έναν.
Μία γυναίκα ακούγεται να κλαίει την ώρα που μαγνητοσκοπεί τη σκηνή.
Το βίντεο παρακολούθησαν περισσότεροι από 10.000 άνθρωποι προτού κατέβει αιφνιδιαστικά από την πλατφόρμα, η οποία ανακοίνωσε ότι περιείχε «επικίνδυνο περιεχόμενο».
«Δεν είναι ότι δεν θέλω να συνεργαστώ με το κράτος, αλλά πώς θα νιώθατε αν ζούσατε σε ένα συγκρότημα κτηρίων (…) όπου όλοι έχουν βρεθεί αρνητικοί (στην covid-19) και επιτρέπεται να εισέλθουν αυτοί οι άνθρωποι;», διερωτήθηκε η γυναίκα που τραβούσε το βίντεο.
Ο όμιλος Zhangjiang, στον οποίο ανήκει το συγκρότημα κτηρίων, ανακοίνωσε ότι οι αρχές μετέτρεψαν πέντε από τα άδεια κτήριά του σε εγκαταστάσεις καραντίνας και τον ενημέρωσαν ότι το ίδιο θα γίνει και με ακόμη εννέα.
Ο όμιλος πρόσθεσε ότι μετέφερε 39 ενοικιαστές σε δωμάτια σε άλλο σημείο του συγκροτήματος κατοικιών και τους προσέφερε αποζημίωση.
Βάσει της πολιτικής μηδενικής covid-19 που ακολουθεί η Κίνα, όποιος βρίσκεται θετικός στον κορωνοϊό μεταφέρεται σε κέντρο καραντίνας, ακόμη κι αν δεν εμφανίζει συμπτώματα, ενώ οι γείτονές του παραμένουν σε απομόνωση στα σπίτια τους για 14 ημέρες.
Για τον λόγο αυτό οι ένοικοι των συγκροτημάτων κατοικιών που μετατρέπονται σε χώρους καραντίνας ανησυχούν μήπως κολλήσουν Covid-19.
Η τρέχουσα κατάσταση ίσως σηματοδοτεί την πιο σημαντική πρόκληση για τη χώρα -και για τον ίδιο τον πρόεδρό της Σι Τζινπίνγκ, μετά το αρχικό ξέσπασμα της Κόβιντ στην Γουχάν πριν από δύο χρόνια.
Για τον Σι, όλο αυτό έρχεται σε μια ιδιαίτερα ευαίσθητη στιγμή, μήνες πριν την αναμενόμενη ανανέωση της εκλογής του για τρίτη φορά στην εξουσία.
Το διακύβευμα είναι ιδιαίτερα υψηλό για τον ηγέτη, ο οποίος έχει βάλει την προσωπική του σφραγίδα στην καμπάνια της «zero-Covid».
Πέραν από τις συνέπειες στην ίδια την Κίνα, ο κόσμος παρακολουθεί με ενδιαφέρον τα όσα συμβαίνουν στη Σαγκάη.
Ή τουλάχιστον θα έπρεπε. Ιδού για ποιον λόγο.
Επιχειρήσεις και οικονομία
Η Σαγκάη έχει το μεγαλύτερο ΑΕΠ από όλες τις κινεζικές πόλεις -679 δισεκατομμύρια δολάρια- το τρίτο μεγαλύτερο χρηματιστήριο παγκοσμίως με βάση την αξία των εταιρειών του και τον πέμπτο μεγαλύτερο αριθμό δισεκατομμυριούχων στον κόσμο.
Είναι επίσης ο πιο ελκυστικός προορισμός για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις που θέλουν να αποκτήσουν παρουσία στην Κίνα.
Μέχρι το τέλος του 2021, περισσότεροι από 800 πολυεθνικοί οργανισμοί είχαν εγκαταστάσεις στη Σαγκάη.
Μεταξύ αυτών, η Apple, η Qualcomm, η General Motors, η Pepsico και η Tyson Foods.
Περισσότερες από 70.000 ξένες επιχειρήσεις έχουν γραφεία στην πόλη, με πάνω από 24.000 να είναι ιαπωνικές, σύμφωνα με στοιχεία της ιαπωνικής κυβέρνησης.
Με συνολική κεφαλαιοποίηση 7,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, το Χρηματιστήριο της Σαγκάης — που ιδρύθηκε το 1990 — υπολείπεται μόνο εκείνων της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου.
Οι εργασίες του συνεχίζονται παρά τα lockdown, ωστόσο κάποιες τράπεζες και επενδυτικές επιχειρήσεις ζητούν από το προσωπικό να κοιμούνται στα γραφεία τους για να κρατήσουν λειτουργική την αγορά.
Η μεγάλη δεξαμενή των εταιρειών που βρίσκονται στη Σαγκάη εστιάζουν σε μεγάλο βαθμό σε μεγάλες, κρατικές επιχειρήσεις που παίζουν κεντρικό ρόλο στην κινεζική οικονομία.
Το χρηματιστήριο της Σαγκάης είναι επίσης το σπίτι της κινεζικής απάντησης στο Nasdaq – το Star Market.
Εμπόριο και logistics
Η Σαγκάη αντιπροσωπεύει το 3,8% του κινεζικού ΑΕΠ.
Έχει όμως ένα πολύ μεγαλύτερο μερίδιο -10,4%- του κινεζικού εμπορίου με τον υπόλοιπο κόσμο.
Το λιμάνι της Σαγκάης είναι το πιο πολυάσχολο παγκοσμίως στην κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων.
Το 2021 μετακινήθηκαν εκεί 47 εκατομμύρια φορτία, τέσσερις φορές ο όγκος που διακινήθηκε από το λιμάνι του Λος Άντζελες.
Ο αριθμός αποτελούσε το 16,7% των συνολικών αποστολών εμπορευματοκιβωτίων της Κίνας πέρυσι.
Η Σαγκάη είναι επίσης σημαντικός κόμβος αερομεταφορών στην Ασία. Τα αεροδρόμια της πόλης - το Διεθνές Αεροδρόμιο Pudong και το αεροδρόμιο Hongqiao - διακίνησαν 122 εκατομμύρια επιβάτες το 2019, καθιστώντας την πόλη τον τέταρτο πιο πολυσύχναστο κόμβο στον κόσμο μετά το Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη και το Τόκιο.
Ωστόσο, το ξέσπασμα του Covid έχει επιδεινώσει τις καθυστερήσεις στα λιμάνια και έχει αναγκάσει την αναστολή πολλών επιβατικών πτήσεων, εκτινάσσοντας τους ναύλους αεροπορικών μεταφορών στα ύψη και ασκώντας ακόμη μεγαλύτερη πίεση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Το λιμάνι της Σαγκάης παραμένει λειτουργικό, αλλά τα στοιχεία του κλάδου που δημοσιεύθηκαν στα τέλη Μαρτίου έδειξαν ότι ο αριθμός των πλοίων που περίμεναν να φορτώσουν ή να ξεφορτώσουν είχε εκτοξευθεί.
Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν επίσης ότι πολλοί οδηγοί φορτηγών δυσκολεύονταν να φέρουν εγκαίρως κοντέινερ μέσα και έξω από το λιμάνι λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών.
Κατασκευές και τεχνολογία
Η ευρύτερη περιοχή της Σαγκάης, η οποία περιλαμβάνει το Κουνσάν και πολλές άλλες ανατολικές πόλεις, είναι ένας σημαντικός κόμβος παραγωγής για βιομηχανίες από αυτοκίνητα έως ημιαγωγούς.
Η Volkswagen και η General Motors λειτουργούν εργοστάσια στη Σαγκάη σε συνεργασία με την κρατική αυτοκινητοβιομηχανία SAIC Motor.
Στη Σαγκάη βρίσκεται επίσης το πρώτο εργοστάσιο-γίγας της Tesla στην Ασία.
Η αμερικανική κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων παρέδωσε περισσότερα από 65.000 αυτοκίνητα από το εργοστάσιό της στη Σαγκάη τον περασμένο μήνα.
Τον Ιανουάριο, η Ford εγκαινίασε το έκτο παγκόσμιο κέντρο σχεδιασμού της στη Σαγκάη, τονίζοντας τη ζωντάνια της πόλης και τον αυξανόμενο αριθμό νέων Κινέζων σχεδιαστών με ένα μείγμα «φρέσκιας σκέψης, τοπικής γνώσης και παγκόσμιας προοπτικής».
Η TSMC, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής τσιπ με σύμβαση στον κόσμο, διαχειρίζεται ένα μεγάλο εργοστάσιο ημιαγωγών στο προάστιο Songjiang.
Οι κορυφαίοι Κινέζοι κατασκευαστές τσιπ SMIC και η Hua Hong Semiconductor έχουν εργοστάσια στο Pudong, στα ανατολικά της πόλης.
Ωστόσο, οι περιορισμοί της Covid ανάγκασαν πολλά εργοστάσια να αναστείλουν τη λειτουργία τους στη Σαγκάη και το Κουνσάν, απειλώντας να διαταράξουν τις βασικές αλυσίδες εφοδιασμού για αυτοκίνητα και ηλεκτρονικά.
Τα εργοστάσια της Volkswagen και της Tesla στη Σαγκάη έχουν κλείσει εδώ και εβδομάδες. Η κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων Nio αναγκάστηκε επίσης να διακόψει την παραγωγή για λόγους που σχετίζονται με τον Covid στη Σαγκάη και σε άλλες κινεζικές πόλεις.
Η Pegatron, βασικός προμηθευτής της Apple, ανέστειλε την παραγωγή στα εργοστάσια της στη Σαγκάη και στο Κουνσάν μέχρι νεωτέρας.
Επιπλέον, η Unimicron Technology της Ταϊβάν, η οποία προμηθεύει την Apple, και η Eson Precision - θυγατρική του προμηθευτή iPhone Foxconn που προμηθεύει επίσης εξαρτήματα στην Telsa - σταμάτησαν την παραγωγή στις εγκαταστάσεις τους στο Κουνσάν νωρίτερα αυτόν το μήνα.
«Με τους σημαντικούς εμπορικούς δεσμούς της Σαγκάης με την Ανατολική Ασία, αυτό θα μπορούσε να έχει δευτερογενείς επιπτώσεις στις περιφερειακές αλυσίδες εφοδιασμού», ανέφεραν αναλυτές της Citi σε ερευνητικό σημείωμα την περασμένη εβδομάδα.
«Πιστεύουμε ότι η Κορέα, η Ταϊβάν, το Βιετνάμ και, σε μικρότερο βαθμό, η Ιαπωνία φαίνονται σχετικά εκτεθειμένες», είπαν.
Άλλοι κλάδοι περιλαμβάνουν τα φαρμακευτικά προϊόντα. Τον Οκτώβριο, η AstraZeneca άνοιξε ένα παγκόσμιο κέντρο Ε&Α στη Σαγκάη.