ΚΟΣΜΟΣ

Η Ευρώπη μπορεί να αντικαταστήσει μόνο εν μέρει το ρωσικό φυσικό αέριο - Oι εναλλακτικές

Η Ευρώπη μπορεί να αντικαταστήσει μόνο εν μέρει το ρωσικό φυσικό αέριο - Oι εναλλακτικές
Η Ουάσιγκτον βοηθά την Ευρώπη να βρει εναλλακτικές προμήθειες για να καλύψει την πλειονότητα των ρωσικών εισαγωγών AP Photo

Η Ρωσία παρέχει πάνω από το 40 τοις εκατό του φυσικού αερίου που εισάγει η Ευρώπη και σε περίπτωση που εισβάλει ξανά στην Ουκρανία, αυτές οι προμήθειες θα μπορούσαν να τεθούν σε κίνδυνο, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την ικανότητα των ευρωπαϊκών χωρών για θέρμανση εν μέσω χειμώνα.

Η Ευρώπη, η οποία εισάγει περίπου τα δύο τρίτα του φυσικού της αερίου, έχει εναλλακτικές λύσεις για να αντικαταστήσει μερικά από αυτά που αγοράζει σήμερα από τη Ρωσία.

Επιπλέον, οι ειδικοί κρίνουν ότι είναι εξαιρετικά απίθανο να υπάρξει πλήρης διακοπή των παραδόσεων ρωσικού φυσικού αερίου.

Οι εναλλακτικές

«Υπάρχουν αγωγοί από τη Νορβηγία, την Αλγερία και το Αζερμπαϊτζάν, αλλά αυτές οι χώρες δεν έχουν πρόσθετη παραγωγική ικανότητα», δήλωσε ο Τιερί Μπρος, ειδικός στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου στο Πανεπιστήμιο Sciences Po στο Παρίσι, σύμφωνα με το European Data News Hub.

Αυτό σημαίνει ότι η Ευρώπη θα πρέπει να στραφεί στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), το οποίο μπορεί να παραδοθεί με τεράστια θαλάσσια δεξαμενόπλοια από προμηθευτές οπουδήποτε στον κόσμο.

Η Ουάσιγκτον βοηθά την Ευρώπη να βρει εναλλακτικές προμήθειες για να καλύψει την πλειονότητα των ρωσικών εισαγωγών και ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν θα φιλοξενήσει τον εμίρη του Κατάρ Σεΐχη Ταμίμ μπιν Χαμάντ Αλ Θάνι στον Λευκό Οίκο την επόμενη εβδομάδα.

Για τις προμήθειες LNG, «οι τρεις γίγαντες σήμερα είναι το Κατάρ, η Αυστραλία και οι Ηνωμένες Πολιτείες», δήλωσε ο Βίνσεντ Ντεμούρι, επικεφαλής της διεθνούς εμπορικής ένωσης εταιρειών εισαγωγής φυσικού αερίου GIIGNL.

«Έτσι, είναι κυρίως αυτές οι τρεις χώρες που έχουν την ευελιξία να παράγουν περισσότερα ή να στραφούν στην Ευρώπη που παραδοσιακά πηγαίνει σε άλλες αγορές», είπε.

Το LNG είναι μόνο μερική λύση

Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο Μπρος, «Δεν μπορούμε να αντικαταστήσουμε όλο το ρωσικό αέριο με LNG».

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα λιμάνια και οι εγκαταστάσεις επαναεριοποίησης στην Ευρώπη (συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου) μπορούν να χειριστούν μόνο 19 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) το μήνα.

Επί του παρόντος διαχειρίζονται περίπου 8 bcm το μήνα, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορούσαν να χρειαστούν άλλα 11 bcm το μήνα.

Αυτό θα μπορούσε να αντισταθμίσει το μεγαλύτερο μέρος των 14 bcm ανά μήνα που λαμβάνει αυτή τη στιγμή η Ευρώπη από τη Ρωσία.

Αλλά ο Ντεμούρι είπε ότι άλλο πράγμα είναι να εξετάζουμε τη χωρητικότητα σε ετήσια βάση και άλλο να την εξετάζουμε στα μέσα του χειμώνα, όταν το ποσοστό χρήσης των τερματικών LNG είναι πολύ υψηλότερο.

Εάν οι τερματικοί σταθμοί LNG της Ισπανίας και της Βρετανίας έχουν επί του παρόντος επαρκή πλεονάζουσα χωρητικότητα, σύμφωνα με τον Ντεμούρι, οι αντίστοιχοι γαλλικοί είναι κορεσμένοι.

Απίθανο η Ρωσία να κλείσει τη στρόφιγγα

Τα αποθέματα φυσικού αερίου της Ευρώπης είναι αδύναμα για το χειμώνα και οι εισαγωγές από τη Ρωσία βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά για τον μήνα Ιανουάριο.

Αλλά θα διέκοπτε η Ρωσία εντελώς τις προμήθειες;

«Η πλήρης αναστολή των εξαγωγών φυσικού αερίου παραμένει το λιγότερο πιθανό σενάριο», δήλωσαν αναλυτές του Eurasia Group.

Μια τέτοια κίνηση «θα εγκυμονούσε σοβαρούς μακροπρόθεσμους κινδύνους για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα της Ρωσίας και την πολιτική της μόχλευση στην Ευρώπη, καθώς η ΕΕ πιθανότατα θα απαντούσε με επιθετική διαφοροποίηση των ενεργειακών της αποθεμάτων», πρόσθεσαν.

Ο Μπρος είπε ότι «οι Ρώσοι δεν ενδιαφέρονται να σταματήσουν εντελώς τις παραδόσεις».

Εκτός από το συμφέρον της Μόσχας να συνεχίσει να ρέει χρήματα στα ταμεία της, η διατήρηση ορισμένων παραδόσεων «θα της επέτρεπε να δημιουργήσει διχασμούς στην Ευρώπη», καθώς θα μπορούσε να συνεχίσει να προμηθεύει ορισμένες χώρες όπως η Γερμανία ενώ θα έκοβε άλλες, όπως η Πολωνία και η Λιθουανία.

Αν και αυτό θα δημιουργούσε πολιτικά προβλήματα διαχείρισης στην Ευρώπη, θα τη βοηθούσε να τα βγάλει πέρα με πρόσθετες αποστολές LNG.