Ο Πυλώνας της Ντροπής: Το άγαλμα – σύμβολο της σφαγής της Τιενανμέν είναι πια παρελθόν
Τα «κάστρα» της ανυπακοής πέφτουν το ένα μετά το άλλο στο Χονγκ Κονγκ. Το διάσημο άγαλμα του ομώνυμου πανεπιστημίου της πόλης που συμβολίζει τη σφαγή στην κινεζική πλατεία Τιενανμέν αφαιρέθηκε λίγους μήνες μετά το σχετικό αίτημα των πρυτανικών Αρχών.
Το χάλκινο άγαλμα με την ονομασία «Πυλώνας της ντροπής» ήταν στο επίκεντρο μαζικών συγκεντρώσεων μνήμης τον περασμένο Ιούνιο στην επέτειο της Τιενανμέν. Έχει ύψος 8 μέτρα και δείχνει 50 πρόσωπα και σώματα, στοιβαγμένα το ένα πάνω στο άλλο.
Αποτελούσε ένα από τα ελάχιστα δημόσια μνημεία στο Χονγκ Κονγκ που αναπαριστούσαν το συμβάν, το οποίο αποτελεί ένα θέμα – ταμπού για την Κίνα.
Η πρώτη ένδειξη ότι το άγαλμα κατεδαφίστηκε ήρθε αργά την Τετάρτη, όταν οι υπάλληλοι του πανεπιστημίου περιέφραξαν την περιοχή.
Εργάτες οικοδομών εργάστηκαν όλη τη νύχτα πίσω από πλαστικά φράγματα για να αποσυναρμολογήσουν το χάλκινο άγαλμα των 8 μέτρων. Οι φρουροί ασφαλείας εμπόδισαν τους δημοσιογράφους να πλησιάσουν και προσπάθησαν να τους εμποδίσουν να κινηματογραφήσουν.
Η απομάκρυνση του αγάλματος έρχεται σε μια εποχή που το Πεκίνο γίνεται όλο και πιο αυστηρό απέναντι στις εκδηλώσεις πολιτικής ανυπακοής στο Χονγκ Κονγκ.
Η πόλη αποτελούσε μέχρι πρότινος ένα από τα ελάχιστα μέρη στην Κίνα όπου επιτρέπονταν οι δημόσιες εκφράσεις μνήμης στην σφαγή της Τιενανμέν.
Ομάδες και χώροι που σχετίζονται με την σφαγή της 4ης Ιουνίου έχουν γίνει στόχος του Πεκίνου μέσω του σαρωτικού νόμου περί εθνικής ασφάλειας για να καταστείλει τις τεράστιες διαμαρτυρίες υπέρ της δημοκρατίας.
Το παλαιότερο Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ τον Οκτώβριο είχε γνωστοποιήσει την απόφασή του να αφαιρέσει το άγαλμα, αλλιώς οι αρχές του θα ασχοληθούν κατά το δοκούν με το θέμα, χωρίς άλλη ειδοποίηση.
Ο γλύπτης του έργου, Γενς Κάλσιοτ, είχε δηλώσει τότε σοκαρισμένος από την απόφαση από την επιχείρηση «εκκαθάρισης».
«Εύχομαι ο Πυλώνας να παραμείνει στο Χονγκ Κονγκ, στο ίδιο σημείο που βρίσκεται σήμερα. Αυτό θα ήταν ιστορικά σωστό. Ο πυλώνας είναι ένα σημαντικό έργο τέχνης που έχει έναν ιστορικό σύνδεσμο με το Χονγκ Κονγκ και πρέπει να παραμείνει στην κινεζική γη» έλεγε τότε.