To τρελό σχέδιο του Ερντογάν: Πόσο θα κοστίσει το νέο κανάλι της Κωνσταντινούπολης
Ανανεώθηκε:
Αμετακίνητος στο σχέδιο κατασκευής ενός τεράστιου καναλιού στην Κωνσταντινούπολη εμφανίζεται ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος παρά τις αντιδράσεις αλλά και τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα του ετοιμάζεται να δαπανήσει 15 δισεκατομμύρια δολάρια (13,2 δισ. ευρώ) για το μεγαλόπνοο –κατά άλλους τρελό- έργο του.
Το κόστος του έργου ανακοίνωσε ο Αντίλ Καραϊσμάιλογλου, υπουργός Μεταφορών και Υποδομών της Τουρκίας, όπως αναφέρει το Bloomberg.
«Θα ξεκινήσουμε τις εργασίες για την πρώτη γέφυρα έως τα τέλη του Ιουνίου» δήλωσε χαρακτηριστικά ο αρμόδιος υπουργός, μιλώντας στο TRT την Παρασκευή. Μάλιστα, ο ίδιος αποκάλυψε πως οι συνολικά έξι γέφυρες του καναλιού θα κοστίσουν περίπου 1,1 δισ. ευρώ.
Το κανάλι της Κωνσταντινούπολης, συνολικού μήκους 45 χιλιομέτρων, θα ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά. Είχε ανακοινωθεί για πρώτη φορά πριν από 10 χρόνια από τον ίδιο τον Ερντογάν, ο οποίος μάλιστα τότε είχε παραδεχτεί πως πρόκειται για ένα «τρελό πρότζεκτ».
Σήμερα, αρκετοί επικριτές του έργου εκφράζουν ανησυχία για τον τρόπο με τον οποίο το κανάλι αυτό θα επηρεάσει τη διεθνή συμφωνία για τις μεταφορές διαμέσου του Βοσπόρου και των Στενών των Δαρδανελλίων –μια συμφωνία που υπεγράφη για να διασφαλιστεί η σταθερότητα στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας.
Σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τις αντιδράσεις, ο Τούρκος πρόεδρος δήλωσε πως η Τουρκία δεν θα αποχωρήσει από τη συμφωνία, ωστόσο η κυβέρνησή του «βλέπει» την κατασκευή του καναλιού της Κωνσταντινούπολης ως μια εναλλακτική που θα ενισχύσει τον έλεγχο των μεταφορών από και προς τη Μαύρη Θάλασσα.
«Φωνές» από την αντιπολίτευση τονίζουν πως κανένας δεν μπορεί να υποχρεώσει τα εμπορικά πλοία να ακολουθήσουν την εναλλακτική αυτή διαδρομή, με αποτέλεσμα το κόστος της κατασκευής του καναλιού να επιβαρύνει τελικά τους φορολογούμενους.
Υπάρχουν, επίσης, και σοβαρές περιβαλλοντικές ανησυχίες.
Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει ο δήμαρχος της πόλης και σφοδρός πολέμιος του Ερντογάν Εκρέμ Ιμάμογλου, το εν λόγω έργο θα καταστρέψει τον υδροφόρο ορίζοντα, θέτοντας σε κίνδυνο τα 16 εκατομμύρια κατοίκων της πόλης, και θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στο φυσικό περιβάλλον.
Η κυβέρνηση του Ερντογάν, όμως, αρνείται να απαντήσει σε αυτές τις καταγγελίες.
Ο Καραϊσμάιλογλου υποστήριξε πως η κυβέρνηση σκοπεύει να κατασκευάσει δύο νέα φράγματα, τα οποία θα αντισταθμίσουν τις απώλειες σε νερό λόγω της κατασκευής του έργου.
Κατά τη διάρκεια της 18χρονης παραμονής του Ερντογάν στην εξουσία, η Τουρκία έχει δαπανήσει δεκάδες δισεκατομμύρια στην κατασκευή τεράστιων και εμβληματικών υποδομών –μεταξύ των οποίων το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, μια νέα γέφυρα πάνω από το Βόσπορο αλλά και τεράστια νοσοκομεία.