ΚΟΣΜΟΣ

Κορωνοϊός: Οι εισοδηματικές διαφορές αντικατοπτρίζονται και στη μετακίνηση

Κορωνοϊός: Οι εισοδηματικές διαφορές αντικατοπτρίζονται και στη μετακίνηση
AP Photo/Michael Probst

Αυτοκίνητο ή ποδήλατο είναι η επιλογή πολλών Γερμανών πια, που λόγω της έξαρσης του β΄ κύματος του κορωνοϊού φοβούνται να χρησιμοποιήσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς

Μελέτη που επιμελήθηκαν από κοινού το Ινστιτούτο Κοινωνικών Ερευνών Infas και το Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών του Βερολίνου (WZB) και δημοσιοποιεί η Deutsche Welle επιβεβαιώνει αυτό που όλοι υποψιάζονταν: Υπό τον φόβο της πανδημίας οι Γερμανοί έχουν περιορίσει δραστικά τις μετακινήσεις τους. Αλλά και όταν μετακινούνται προσπαθούν να αποφύγουν τις δημόσιες συγκοινωνίες και ιδιαίτερα το λεωφορείο ή το τραμ.

Ένα ακόμη σημαντικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι με λεωφορείο μετακινούνται πλέον μόνο οι φτωχοί ή εκείνοι που δεν μπορούν να μετακινηθούν με άλλον τρόπο.

Όπως επισημαίνει ο Αντρέας Κνίε, συνεργάτης του Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών στο Βερολίνο και ειδικός σε θέματα κινητικότητας στην πόλη, «μόνον όσοι δεν διαθέτουν εναλλακτική λύση εξακολουθούν να μετακινούνται σήμερα με τις δημόσιες συγκοινωνίες». Πρόκειται για εκείνους που δεν έχουν τη δυνατότητα να εργάζονται από το σπίτι και δεν διαθέτουν δίπλωμα οδήγησης ή το εισόδημά τους δεν τους επιτρέπει να συντηρούν δικό τους μέσο μεταφοράς.

«Εισοδηματικές διαφορές» στις μετακινήσεις

Είναι χαρακτηριστικό, δηλώνει ο Αντρέας Κνίε στο Spiegel Online, ότι από τους ερωτηθέντες στην έρευνα που έχουν μηνιαίο εισόδημα έως 1.300 ευρώ, ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό 15% συνεχίζει να χρησιμοποιεί τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Αντιθέτως, στα εισοδήματα άνω των 2.200 ευρώ μηνιαίως το ποσοστό εκείνων που μετακινούνται με λεωφορείο ή τραμ δεν ξεπερνά πλέον το 3%. Στο συνολικό δείγμα το ποσοστό εκείνων που λένε ότι δεν χρησιμοποιούν «ποτέ» δημόσιες συγκοινωνίες αυξήθηκε στο 52% τον Οκτώβριο έναντι 48% τον Μάιο.

Σημειωτέον ότι στη Γερμανία χρησιμοποιούν κατά κανόνα τις δημόσιες συγκοινωνίες και οι μαθητές πηγαίνοντας στο σχολείο τους, ακόμη και για κοντινές αποστάσεις.

Ενδιαφέρον είναι ότι η «εργασία από το σπίτι» έχει διαδοθεί τόσο πολύ μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, ώστε το 19% των ερωτηθέντων, δηλαδή σχεδόν ένας στους πέντε, ισχυρίζεται ότι εργάζεται σήμερα αποκλειστικά (ή σχεδόν αποκλειστικά) από το σπίτι του, επομένως δεν χρειάζεται να μετακινηθεί στη διάρκεια της ημέρας.

Ενθαρρυντικό από οικολογική άποψη είναι το γεγονός ότι ο ένας στους δύο απο εκείνους που αποφεύγουν πλέον το λεωφορείο έχει επιλέξει το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους.

Μόλις το 24% των ερωτηθέντων λέει ότι προτιμά το Ι.Χ. αυτοκίνητό του. Επίσης ενθαρρυντικό, με οικολογικά κριτήρια, είναι το ότι τον Οκτώβριο μόλις το 1% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι σχεδιάζει να αγοράσει καινούριο αυτοκίνητο.

Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με τον Αντρέας Κνίε, ότι «όποιος έχει ήδη δικό του αυτοκίνητο θα το προτιμήσει αντί για τη δημόσια συγκοινωνία, αλλά κανείς δεν αγοράζει καινούριο αυτοκίνητο λόγω της πανδημίας».