ΚΟΣΜΟΣ

Εκρήξεις Βηρυτός: Στο «μικροσκόπιο» της Δικαιοσύνης πρώην και νυν υπουργοί

Εκρήξεις Βηρυτός: Στο «μικροσκόπιο» της Δικαιοσύνης πρώην και νυν υπουργοί
AP Photo / Hassan Ammar

Η εισαγγελία του Λιβάνου θα καλέσει από την Παρασκευή να καταθέσουν υπουργοί, πρώην και νυν, σχετικά με την παρουσία κατά τη διάρκεια ετών στο λιμάνι της Βηρυτού τόνων νιτρικού αμμωνίου, οι οποίοι προκάλεσαν την πολύνεκρη έκρηξη της περασμένης εβδομάδας, όπως ανέφερε μια δικαστική πηγή την Τετάρτη στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP).

«Ο κύκλος των καταθέσεων θα ξεκινήσει την Παρασκευή με τον πρώην υπουργό Δημοσίων Έργων Γκάζι Αρίντι, πριν από την κλήτευση την επόμενη εβδομάδα» τουλάχιστον άλλων τριών υπουργών, μεταξύ αυτών του άρτι παραιτηθέντος υπουργού Δημοσίων Έργων Μισέλ Νατζάρ, διευκρίνισε η δικαστική πηγή.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, οι υπουργοί Οικονομικών ή Δικαιοσύνης, πρώην και νυν, θα κληθούν επίσης.

«Εάν διαπιστωθεί μια παράλειψη ή μια αμέλεια εκ μέρους ενός υπουργού, η (τακτική) δικαιοσύνη δεν θα μπορεί να τους ασκήσει διώξεις», υπογραμμίζεται.

Ο γενικός εισαγγελέας, επομένως, θα πρέπει να διαβιβάσει τον φάκελο στο Κοινοβούλιο, διότι τη δυνατότητα αυτή έχει ένα ειδικό Συμβούλιο Διώξεων κατά υπουργών και προέδρων.

Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος του Λιβάνου Μισέλ Αούν ανακοίνωσε πως το ύψος των ζημιών που προκάλεσε η καταστοφική έκρηξη στο λιμάνι ξεπερνά τα 15 δισεκατομμύρια δολάρια.

«Οι πρώτες εκτιμήσεις για τις απώλειες μετά την έκρηξη στο λιμάνι ξεπερνούν τα 15 δισεκατομμύρια δολάρια», επιβεβαίωσε ο πρόεδρος του Λιβάνου, σε μια τηλεφωνική συνδιάλεξη με τον βασιλιά της Ισπανίας Φελίπε, σύμφωνα με τον λογαριασμό στο twitter της λιβανικής προεδρίας.

Έκρηξη στη Βηρυτό: Τι είναι το νιτρικό αμμώνιο

Μοζαμβίκη: «Δεν έχουμε καμία ευθύνη»

Κι ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, μία εβδομάδα μετά την πολύνεκρη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού, η κυβέρνηση της Μοζαμβίκης, της χώρας για την οποία προοριζόταν το νιτρικό αμμώνιο που εξερράγη, διαβεβαιώνει ότι δεν έχει καμία ευθύνη για αυτήν την καταστροφή.

Από την έκρηξη 2.750 τόνων νιτρικού αμμωνίου, που ήταν αποθηκευμένο επί έξι χρόνια χωρίς να έχουν ληφθεί μέτρα ασφαλείας –όπως παραδέχονται οι αρχές του Λιβάνου– σκοτώθηκαν τουλάχιστον 171 άνθρωποι, 6.500 τραυματίστηκαν και περίπου 300.000 έμειναν άστεγοι.

Μια ιδιωτική εταιρεία της Μοζαμβίκης, η Fabrica de Explosivos de Mocambique (FEM) εξήγησε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι πράγματι είχε παραγγείλει το νιτρικό αμμώνιο από τη Γεωργία το 2013 αλλά το φορτίο δεν της παραδόθηκε ποτέ.

«Το ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί δεν είναι αυτό που αφορά το ίδιο το νιτρικό αμμώνιο αλλά τη διαδικασία αποθήκευσής του (σ.σ. στο λιμάνι της Βηρυτού) και γιατί διήρκησε τόσο πολύ», είπε εξάλλου στους δημοσιογράφους ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης, Φιλιμάο Σουάζε, μετά τη λήξη του υπουργικού συμβουλίου, το βράδυ της Τρίτης.

«Θέλουμε να σας καθησυχάσουμε: ο τρόπος με τον οποίο εργάζονται οι λιμενικές αρχές της Μοζαμβίκης και οι εταιρείες του τομέα των εκρηκτικών (…) είναι απολύτως σύμφωνος με τους ισχύοντες κανονισμούς. Δεν είναι ευθύνη της εταιρείας να εξηγήσει γιατί κρατήθηκε το πλοίο στο λιμάνι της Βηρυτού και γιατί έγινε η έκρηξη», πρόσθεσε.

Η δήλωση αυτή ήταν η πρώτη επίσημη αντίδραση των αρχών της Μοζαμβίκης μετά την έκρηξη της 4ης Αυγούστου.

Το νιτρικό αμμώνιο χρησιμοποιείται ευρέως σε όλον τον κόσμο, ως λίπασμα και ως εκρηκτική ύλη, ιδίως στα ορυχεία και στα δημόσια έργα.

Η εταιρεία από τη Μοζαμβίκη παρήγγειλε το νιτρικό αμμώνιο από τη Savaro, μια εταιρεία που εδρεύει στη Γεωργία. Το φορτίο επρόκειτο να παραδοθεί στο λιμάνι Μπέιρα της Μοζαμβίκης, σύμφωνα με τη FEM, κάτι που δεν έγινε ποτέ. Το 2013, το πλοίο Rhosus, με σημαία Μολδαβίας και προερχόμενο από τη Γεωργία, έπιασε λιμάνι στη Βηρυτό, καθ’ οδόν για τη Μοζαμβίκη, μεταφέροντας 2.750 τόνους νιτρικού αμμωνίου. Εκεί όμως αντιμετώπισε τεχνικά αλλά και νομικά προβλήματα: μια λιβανέζικη εταιρεία προσέφυγε στα δικαστήρια εναντίον της πλοιοκτήτριας εταιρείας, με αποτέλεσμα οι τοπικές δικαστικές αρχές να διατάξουν την κατάσχεσή του, όπως ανέφεραν πηγές των υπηρεσιών ασφαλείας του Λιβάνου.

Το φορτίο μεταφέρθηκε σε μια αποθήκη του λιμανιού, ενώ το πλοίο, που είχε υποστεί σοβαρή βλάβη, τελικά βυθίστηκε.

Η εταιρεία Savaro έστειλε τελικά ένα νέο φορτίο με άλλο πλοίο στη Μοζαμβίκη, ανέφερε η FEM.