Νέες αποκαλύψεις για την έκρηξη στη Βηρυτό: Το νιτρικό αμμώνιο είχε αγοραστεί για εξορύξεις
Ανανεώθηκε:
Οι αρχικοί αγοραστές του νιτρικού αμμωνίου –του υλικού που έσπειρε το θάνατο στη Βηρυτό- αποκάλυψαν στο CNNi πως είχε αγοραστεί για να χρησιμοποιηθεί για εξορύξεις.
Η εταιρεία «Fábrica de Explosivos Moçambique» (FEM, σ.σ. εργοστάσιο εκρηκτικών Μοζαμβίκης) δήλωσε στο CNNi πως εκείνοι είχαν κάνει την πρώτη παραγγελία της νιτρικής αμμωνίας, που παρέμεινε στη Βηρυτό για σχεδόν επτά χρόνια.
Εκπρόσωπος της εταιρείας εξήγησε πως η εν λόγω παραγγελία έγινε με στόχο το υλικό να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή εκρηκτικών για εταιρείες εξόρυξης στη Μοζαμβίκη.
«Ναι, μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι το παραγγείλαμε» είπε ο εκπρόσωπος, μιλώντας στο CNNi.
Το νιτρικό αμμώνιο, όμως, δεν έφτασε ποτέ στη Μοζαμβίκη.
Έμεινε στο λιμάνι της Βηρυτού για μεγάλο χρονικό διάστημα, παρά τις προειδοποιήσεις ειδικών στους αρμόδιους, και τελικά εξερράγη στις αρχές της εβδομάδας.
Η φονική έκρηξη έχει ισοπεδώσει μεγάλο μέρος της πρωτεύουσας του Λιβάνου και άφησε πίσω της τουλάχιστον 154 νεκρούς, με βάση την τελευταία καταμέτρηση του υπουργείου Υγείας της χώρας.
Η FEM τόνισε πως πρόκειται για τη μοναδική παρτίδα του χημικού που παραγγέλθηκε από την εταιρεία στη Μοζαμβίκη και δεν έφτασε στον προορισμό της.
«Αυτό δεν είναι συνηθισμένο. Δεν είναι καθόλου συνηθισμένο» τόνισε ο εκπρόσωπος Τύπου, και συμπλήρωσε:
«Όταν γίνεται μια παραγγελία –για οποιοδήποτε πράγμα- δεν είναι συνηθισμένο να μην το λαμβάνεις. Αυτό ήταν ένα πλοίο, δεν ήταν κάτι μικρό που χάθηκε στο ταχυδρομείο. Πρόκειται για μεγάλη ποσότητα».
Ο εν λόγω εκπρόσωπος εργάζεται για την εταιρεία από το 2008.
Το CNNi συμφώνησε να μην δημοσιοποιήσει το όνομα του εν λόγω εκπροσώπου Τύπου για την προστασία της ιδιωτικής του ζωής, δεδομένου ότι η έκρηξη στη Βηρυτό αποτελεί ένα ευαίσθητο διεθνές θέμα.
Το ταξίδι του νιτρικού αμμωνίου
Το πλοίο που μετέφερε τη νιτρική αμμωνία ξεκίνησε το ταξίδι του τον Σεπτέμβριο του 2013 από τη Γεωργία, όπου παρήχθη το χημικό. Τη μεταφορά του ανέλαβε το ρωσικό πλοίο Rhosus.
Η FEM συνεργάστηκε με μια άλλη εταιρεία που τη βοήθησε στη μεταφορά του επικίνδυνου φορτίου.
Ωστόσο, αρκετούς μήνες μετά την αναχώρηση του Rhosus από τη Γεωργία, η εν λόγω εταιρεία ενημέρωσε τη FEM ότι το φορτίο δεν θα έφτανε ποτέ στη Μοζαμβίκη.
«Ενημερωθήκαμε από εκείνη την εταιρεία ότι υπάρχει πρόβλημα με το πλοίο και πως η παραγγελία δεν θα έφτανε» είπε ο εκπρόσωπος Τύπου, και συμπλήρωσε: «Έτσι, δεν πληρώσαμε για την παραγγελία και δεν την παραλάβαμε ποτέ».
Στη συνέχεια η FEM προχώρησε σε δεύτερη παραγγελία, την οποία και παρέλαβε.
Παρότι η εταιρεία γνώριζε πως το εμπόρευμα ήταν στη Βηρυτό δεν μπορούσε να προχωρήσει σε καμία ενέργεια.
Ο ίδιος εκπρόσωπος είπε πως συνάδελφοί του έμειναν έκπληκτοι όταν έμαθαν πόσο καιρό βρισκόταν αποθηκευμένο στη Βηρυτό το νιτρικό αμμώνιο.
«Δεν είναι ένα υλικό που θέλει κάποιος να αποθηκεύει χωρίς να το χρησιμοποιεί» τόνισε ο ίδιος, και συμπλήρωσε: «Είναι επικίνδυνο και η μεταφορά του γίνεται με πολύ αυστηρό πρωτόκολλο».
Όπως υποστήριξε, η ποσότητα του νιτρικού αμμωνίου που εξερράγη στη Βηρυτό είναι πολύ μικρότερη από αυτή που καταναλώνει η εταιρεία κάθε μήνα.
«Υπάρχουν χώρες με ετήσια κατανάλωση άνω του ενός τρισεκατομμυρίου τόνων» εξήγησε ο ίδιος, εκφράζοντας παράλληλα τη λύπη του για την απώλεια τόσων ανθρώπινων ζωών στη Βηρυτό.
Ammonium nitrate that exploded in Beirut bought for mining, Mozambican firm says, by Katie Polglase, CNNi