ΚΟΣΜΟΣ

Έκθετες οι Αρχές για τη μεγάλη τραγωδία στη Βηρυτό - Όλοι γνώριζαν, κανείς δεν έκανε τίποτα

Έκθετες οι Αρχές για τη μεγάλη τραγωδία στη Βηρυτό - Όλοι γνώριζαν, κανείς δεν έκανε τίποτα
AP Photo/Hassan Ammar

Το εγκληματικό κουβάρι της μεταβίβασης ευθυνών, της αμέλειας και της ανικανότητας των λιβανέζικων Αρχών να διαχειριστούν την «πλωτή βόμβα» που... ξεκουραζόταν επί έξι χρόνια στο λιμάνι της Βηρυτού ξετυλίγεται σιγά σιγά καθώς ο αριθμός των θυμάτων συνεχίζει να αυξάνει.  

Σύμφωνα με την τελευταία επίσημη ενημέρωση, ο αριθμός των νεκρών από την έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού ανήλθε σε 154.

Ο υπουργός Υγείας Χαμάντ Χάσαν είπε πως ένας στους πέντε από τους περίπου 5.000 ανθρώπους που τραυματίστηκαν στην έκρηξη που σημειώθηκε την περασμένη Τρίτη, χρειάστηκε νοσηλεία και πως 120 βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση, σύμφωνα με το NNA.

Την ίδια στιγμή δεκάδες είναι οι αγνοούμενοι ενώ περίπου 300.000 άνθρωποι έμειναν άστεγοι καθώς μεγάλο μέρος της πόλης των 4.000.000 ανθρώπων υπέστη ζημιές.

Και ενώ η οργή ξεχειλίζει, με τους πολίτες της χώρας να απαιτούν απόδοση ευθυνών και αλλαγή της διεφθαρμένης κυβένρηςη, έγγραφα που ήρθαν στη δημοσιότητα δείχνουν ότι η ύπαρξη του φονικού φορτίου με το νιτρικό αμμώνιο που παρέμενε χρόνια σε αποθήκη στο λιμάνι της Βηρυτού, ήταν εν γνώσει του υπουργείου Δικαιοσύνης του Λιβάνου.

Τα επίμαχα έγγραφα αποδεικνύουν ότι πέρα από το υπουργείο ενήμερες ήταν και μία σειρά από κυβερνητικές υπηρεσίες.

Η νέα πληροφορία έρχεται να προστεθεί σε έναν μακρύ κατάλογο στοιχείων, μεταξύ αυτών email και δικαστικών εγγράφων, που δείχνουν ότι οι Αρχές γνώριζαν πολύ καλά την ύπαρξη της «πλωτής βόμβας» -σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό Ρώσου αναλυτή- που συνδέεται με την καταστροφική έκρηξη της Τρίτης.

Μετά την έκρηξη, ο πρωθυπουργός του Λιβάνου Χασάν Ντιάμπ είχε χαρακτηρίσει «απαράδεκτο» το γεγονός ότι ένα τέτοιο φορτίο 2.750 τόνων βρισκόταν εκεί επί έξι χρόνια.

Έγγραφα που «καίνε»

Ωστόσο τα έγγραφα που βρίσκονται στην κατοχή του CNNi δείχνουν ότι μέλη της λιβανέζικης κυβέρνησης και της δικαιοσύνης είχαν αποτιμήσει την τεράστια ποσότητα αυτού του αποθηκευμένου επικίνδυνου εκρηκτικού υλικού –και ίσως είχαν αποτύχει να το διαφυλάξουν με ασφάλεια.

Το 2013 το ρωσικό πλοίο MV Rhosus κρατήθηκε στο λιμάνι της Βηρυτού φέροντας ένα φορτίο 2.750 τόνων νιτρικού αμμωνίου, το οποίο χρησιμοποιείται στη γεωργία και την εξόρυξη. Το πλοίο κατευθυνόταν προς Μοζαμβίκη, αλλά το πλοίο σταμάτησε στη Βηρυτό λόγω οικονομικών δυσκολιών.

beirut_dead.jpg
Η Zeinab Zer Eldin, αριστερά, δίπλα στη νύφη της δείχνει τη φωτογραφία του αγνοούμενου άνδρα της, στο λιμάνι της Βηρυτού.

Η εταιρεία Baroudi & Associates που εκπροσωπούν το ρωσικό πλοίο δημοσίευσαν την Τετάρτη μία ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία τον Ιούλιο του 2014 είχαν αποστείλει επιστολή στις λιμενικές Αρχές του της λιβανέζικης πρωτεύουσας και το υπουργείο Μεταφορών «προειδοποιώντας για τους κινδύνους των υλικών που μεταφέρονταν στο πλοίο».

Προσθέτει μάλιστα ότι τον ίδιο μήνα είχε λάβει απάντηση «από τον Γενικό Διευθυντή Μεταφορών Ξηράς και Θάλασσας ο οποίος μας ενημέρωνε ότι είχε στείλει επίσημες επιστολές στο υπουργείο Δικαιοσύνης ζητώντας τους να προβούν στις απαραίτητες κινήσεις προκειμένου να αποφευχθεί η βύθιση του πλοίου και να εκτεθεί το λιμάνι στον κίνδυνο του φορτίου του».

«Μας είπε ακόμη ότι έστειλε επιστολή προς τις ναυτικές αρχές ώστε να κάνουν ό,τι είναι απαραίτητο για να επιδιορθώσουν το πλοίο και να αποτρέψουν τη βύθισή τους», προστίθεται στην ανακοίνωση.

Παρά τις προειδοποιήσεις, το φορτίο παρέμεινε στο λιμάνι.

Επανειλημμένες προειδοποιήσεις

Αντίστοιχες προειδοποιητικές επιστολές είχε στείλει εξάλλου και το τελωνείο προς τις δικαστικές Αρχές, επιβεβαιώνεται σε άλλα έγγραφα που είδε το CNNi. Ωστόσο ο δικαστής, προς τον οποίο εστάλη η προειδοποίηση και ο οποίος δεν μπορεί να κατονομαστεί για νομικούς λόγους, είχε απαντήσει πολλές φορές λέγοντας ότι το πλοίο και το φορτίο του ίσως να μην ήταν στη δικαιοδοσία του δικαστηρίου.

Σε τέσσερις χειρόγραφες επιστολές που γράφτηκαν μεταξύ 2016-2017, ο δικαστής αυτός και οι διάδοχοί του απαντούσαν ότι πρέπει «να συζητηθεί σε ποιο βαθμό η δικαιοδοσία του δικαστηρίου» κάλυπτε αυτό το θέμα.

Αν και, όπως έγινε γνωστό, το πλοίο με το φονικό φορτίο είχε ως προορισμό τη Μοζαμβίκη, ο διευθυντής του λιμανιού της Μπέιρα στη Μοζαμβίκη, Αντόνιο Λιμπόμπο, αρνείται ότι γνώριζε την ύπαρξη του πλοίου.

«Συνήθως, προτού δεχτούμε ένα πλοίο, ειδοποιούμαστε. Σε αυτήν την περίπτωση, ποτέ δεν λάβαμε ενημέρωση ότι ένα πλοίο με αυτά τα χαρακτηριστικά και αυτό το φορτίο έρχεται στην Μπέιρα.

Το ίδιο υποστηρίζει και το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών της Μοζαμβίκης.

Η φονική έκρηξη ήρθε σε μια στιγμή όπου ήδη ο Λίβανος έβλεπε τα ποσοστά ανεργίας και φτώχειας να ανεβαίνουν συνεχώς ενώ το νόμισμα της χώρας βρισκόταν σε ελεύθερη πτώση.

Για πολλούς, η τραγωδία είναι μία ακόμη απόδειξη της κυβερνητικής ανικανότητας και διαφθοράς.

How judges responded to warnings about ammonium nitrate stored at the Beirut port, by Katie Polglase, Mary Ilyushina, Mia Alberti and Ali Younes, CNN