Ουκρανικό Boeing: Είχε πάρει φωτιά ενώ βρισκόταν στον αέρα - Τι λέει η πρώτη έκθεση
Περισσότερα ερωτήματα παρά απαντήσεις μοιάζουν να υπάρχουν γύρω από τις αιτίες της συντριβής του ουκρανικού Boeing επί ιρανικού εδάφους, την Τετάρτη, με τις αρχές να έχουν εστιάσει πλέον σε τέσσερα πιθανά σενάρια ενώ η πρώτη έκθεση Ιρανών ερευνητών αποκαλύπτει ότι το αεροσκάφος φλεγόταν πριν συντριβεί.
Η έκθεση του οργανισμού πολιτικής αεροπορίας του Ιράν επικαλείται μάρτυρες στο έδαφος και σε ένα διερχόμενο αεροσκάφος που βρισκόταν σε μεγάλο ύψος οι οποίοι είπαν πως το αεροπλάνο είχε πιάσει φωτιά ενώ βρισκόταν στον αέρα.
Το ηλικίας τριών ετών αεροσκάφος, το οποίο είχε την τελευταία προγραμματισμένη συντήρηση τη Δευτέρα, αντιμετώπισε ένα τεχνικό πρόβλημα λίγο μετά την απογείωση και είχε κάνει αναστροφή προς ένα κοντινό αεροδρόμιο προτού συντριβεί, ανέφερε η έκθεση.
Το τεχνικό πρόβλημα δεν διευκρινίζεται στην έκθεση, όπου αναφέρεται επίσης ότι δεν υπήρχε επικοινωνία μέσω ασυρμάτου με τον κυβερνήτη και πως το αεροσκάφος εξαφανίστηκε από τα ραντάρ σε ύψος 8.000 ποδών (2.440 μέτρων).
Μέχρι στιγμής δεν είναι σαφές αν ενδεχόμενο τεχνικό πρόβλημα θα μπορούσε να είχε σχέση με μηχανική βλάβη ή με ελαττωματικό εξάρτημα.
Οι έρευνες για τη συντριβή αεροσκαφών είναι πολύπλοκες απαιτώντας από τις ρυθμιστικές αρχές, τους ειδικούς και αεροπορικές εταιρίες διαφόρων χωρών να εργαστούν από κοινού. Η έκδοση μιας πρώτης έκθεσης εντός 24 ωρών δεν συνηθίζεται και μπορεί να χρειαστούν μήνες προτού καθοριστεί πλήρως η αιτία.
Πηγή στις καναδικές υπηρεσίες ασφαλείας δήλωσε στο Reuters πως υπάρχουν ενδείξεις ότι ένας από τους κινητήρες είχε υπερθερμανθεί.
Τέσσερα σενάρια
Εν τω μεταξύ, ο γραμματέας του εθνικού συμβουλίου ασφαλείας και άμυνας της Ουκρανίας Αλέξι Ντανίλοφ εξέθεσε τα τέσσερα κύρια θεωρητικά σενάρια για τη συντριβή του αεροσκάφους της Ukrainian Airlines στην Τεχεράνη, ανάμεσά τους πιθανό πλήγμα από πύραυλο και τρομοκρατική ενέργεια.
Η αναφορά του Αλέξι Ντανίλοφ έγινε μετά την αρχική διαπίστωση των ιρανών ερευνητών ότι το αεροσκάφος, ένα Boeing 737-800, είχε τυλιχθεί στις φλόγες πριν από την συντριβή του.
Σύμφωνα με τον ουκρανού γραμματέα τα σενάρια είναι τα εξής:
-πιθανό πλήγμα από πύραυλο
-σύγκρουση
-έκρηξη του κινητήρα
-τρομοκρατική ενέργεια με την πρόκληση έκρηξης στο εσωτερικό του αεροσκάφους
Η συντριβή του ουκρανικού αεροσκάφους συνέβη λίγες ώρες μετά την πυραυλική επίθεση του Ιράν κατά δύο αμερικανικών βάσεων στο Ιράκ, γεγονός που δημιούργησε φημολογία για την πιθανότητα να επλήγη από πύραυλο.
Αλλά η αρχική εκτίμηση από δυτικές υπηρεσίες Πληροφοριών είναι ότι υπήρξε τεχνικό πρόβλημα και ότι το αεροσκάφος δεν επλήγη από πύραυλο. Πρόκειται για τρεις αμερικανικές, μία ευρωπαϊκή και μία καναδική υπηρεσία.
Έρευνες στον τόπο της συντριβής
Ο Αλέξι Ντανίλοφ δηλώνει ότι οι ουκρανοί ερευνητές στο Ιράν θέλουν να ερευνήσουν τον τόπο της συντριβής για να αναζητήσουν συντρίμμια ρωσικού πυραύλου, έπειτα από πληροφορίες για την ύπαρξή τους στο Ιντερνετ.
Συντριβή αεροσκάφους στο Ιράν: Οι συγκλονιστικές ιστορίες των θυμάτων
Αναφέρθηκε σε ανεξακρίβωτης προέλευσης εικόνα που κυκλοφόρησε στα ιρανικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης και δείχνει τα συντρίμμια ενός Tor-M1, ρωσικής κατασκευής πυραύλου εδάφους-αέρος, που χρησιμοποιείται από τις ιρανικές ένοπλες δυνάμεις.
«Η (ουκρανική) επιτροπή έρευνας συνομιλεί με τις ιρανικές αρχές με σκοπό να επισκεφθεί τον τόπο της συντριβής και είναι αποφασισμένη να αναζητήσει συντρίμμια ενός αντιαεροπορικού ρωσικού πυραύλου Tor για την ύπαρξη των οποίων υπήρχαν πληροφορίες στο Ιντερνετ», δήλωσε ο Ντανίλοφ στο ουκρανικό site Censor.net.
Δήλωσε επίσης ότι η Ουκρανία θα χρησιμοποιήσει την εμπειρία από τη δική της έρευνα για την κατάρριψη της πτήσης MH-17 της Malaysia Airlines στην ανατολική Ουκρανία το 2014 (298 νεκροί).