ΚΟΣΜΟΣ

Ethiopian Airlines: Ερωτήματα σχετικά με τη δεύτερη πολύνεκρη τραγωδία εντός μηνών

Ethiopian Airlines: Ερωτήματα σχετικά με τη δεύτερη πολύνεκρη τραγωδία εντός μηνών
AP Photo/Yidnek Kirubel

Ερωτήματα εγγείρονται ύστερα από την συντριβή του αεροσκάφος της Ethiopian Arilines που οδήγησε στον θάνατο 157 ατόμων. Αυτή ήταν η δεύτερη φορά σε διάστημα λίγων μηνών που ένα Boeing 737 MAX 8 συντρίβεται λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του. Είχε προηγηθεί στο τέλος του Οκτωβρίου η συντριβή του αεροσκάφους μεσαίων αποστάσεων της ινδονησιακής εταιρείας χαμηλού κόστους Lion Air που κατέπεσε στην Θάλασσα της Ιάβας σκοτώνοντας 189 ανθρώπους.

«Είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε ακριβή σχόλια», δήλωσε ο Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, ειδικός αεροναυτικής του Teal Group, ο οποίος ερωτήθηκε για τις συνθήκες του δυστυχήματος και τις ομοιότητες ανάμεσα στις δύο τραγωδίες.

Μόνο τα στοιχεία της πτήσης και οι συνομιλίες στο κόκπιτ που περιέχονται στα δύο μαύρα κουτιά του αεροσκάφους μπορούν να δώσουν απαντήσεις για τα αίτια του δυστυχήματος: τεχνικά προβλήματα, σφάλμα του πιλότου ή συνδυασμός πολλών παραγόντων.

Προς το παρόν, «ο πιλότος δήλωσε ότι είχε προβλήματα και ότι ήθελε να επιστρέψει» και «έλαβε την άδεια» να κάνει μεταβολή και να κατευθυνθεί και πάλι προς την Αντίς Αμπέμπα, δήλωσε ο επικεφαλής της Ethiopian Airlines Τεγουόλντε ΓκεμπρεΜαριάμ κατά την διάρκεια συνέντευξης Τύπου στην Αντίας Αμπέμπα.

Είναι επίσης γνωστό ότι οι μετεωρολογικές συνθήκες ήταν καλές στην Αντίς Αμπέμπα.

Σύμπτωση ή μοιραίο λάθος;

«Όπως και στην περίπτωση της Lion Air, το δυστύχημα συμβαίνει αμέσως μετά την απογείωση και οι πιλότοι εκπέμπουν μηνύματα για να πουν ότι αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Στην συνέχεια το αεροσκάφος πέφτει. Είναι δύσκολο να ειπωθεί ότι αυτό δεν μοιάζει με το πρώτο δυστύχημα», παραδέχεται πηγή της αεροναυτικής κοινότητας που δεν θέλησε να κατονομασθεί.

«Πρόκειται για ομοιότητες και η σύγκριση σταματά εκεί στο μέτρο που δεν έχουμε αξιόπιστες πληροφορίες προς το παρόν», επέμεινε από την πλευρά του ο Μισέλ Μερλουζό, διευθυντής της Aerospace & Defence Market Analysis.

Και στις δύο περιπτώσεις, οι αεροπορικές εταιρείες πάντως είναι γνωστές για την σοβαρότητά τους.

AP 19069503489878

Πηγή: AP Photo/Yidnek Kirubel

Μετά το δυστύχημα της Lion Air, το 737 MAX δημιούργησε πολλά ερωτήματα στην αεροναυτική κοινότητα, την στιγμή που είναι γνωστό ότι το πρόγραμμα 737 MAX είχε συναντήσει προβλήματα στην κατασκευή του αεροσκάφους.

Η εταιρεία Boeing είχε μάλιστα αποφασίσει την διακοπή τον Μάιο 2017 των δοκιμαστικών πτήσεων του προγράμματος 737 Max, εξαιτίας ενός προβλήματος στην κατασκευή του κινητήρα από την CFM, που συμμετέχει σε joint venture με την αμερικανική General Electric και την γαλλική Safran.

Στο τέλος του Ιανουαρίου, 350 αεροσκάφη παραδόθηκαν στις εταιρείες, επί των 5.011 παραγγελιών που είχε δεχθεί η Boeing, που αντιστοιχούν σε επταετές πρόγραμμα κατασκευής με τους σημερινούς ρυθμούς παραγωγής.

Το νέο δυστύχημα αποτελεί σοβαρό πλήγμα για την Boeing και για την οικογένεια των μεσαίων αποστάσεων αεροσκαφών MAX, που είναι η τελευταία, με νέο κινητήρα, εκδοχή του 737, του best-seller όλων των εποχών με παραγωγή άνω των 10.000 αεροσκαφών.

Συγκλονίζει η περιγραφή του Έλληνα που έχασε την πτήση

Μεταξύ των ατόμων στην λίστα επιβατών θα ήταν και το όνομα του Έλληνα Αντώνη Μαυρόπουλο, ο οποίος, όμως, στάθηκε τυχερός και δεν επιβιβάστηκε στο αεροσκάφος καθώς άργησε.

Ο κ. Μαυρόπουλος, περιέγραψε το πώς έχασε την μοιραία πτήση. Όπως είπε, έχασε το αεροπλάνο λόγω «δύο τυχαίων περιστατικών». «Είχα τη βαλίτσα μου μαζί μου και δεν ήταν αναγκασμένοι να με περιμένουν», δήλωσε εξηγώντας το τι συνέβη και συνέχισε: «Η άλλη πτήση μου έφτασε στην ώρα της, ο υπεύθυνος που ήταν να με παραλάβει για την επόμενη πτήση μου άργησε 5 λεπτά με αποτέλεσμα εγώ να φύγω και να μην με βρει».

Αυτό το περιστατικό ήταν ο λόγος που ο κ. Μαυτόπουλος έφτασε στην πύλη επιβίβασης με καθυστέρηση 2 λεπτών και δεν του επετράπη η είσοδος στο αεροσκάφος.

«Έφτασα στην πόρτα 2 λεπτά αφότου είχε κλείσει. Είχα νεύρα που δεν με άφησαν να μπω».