ΚΟΣΜΟΣ

Επιστήμονες καταρρίπτουν τη θεωρία της Blue Monday, της πιο μελαγχολικής ημέρας του χρόνου

Επιστήμονες καταρρίπτουν τη θεωρία της Blue Monday, της πιο μελαγχολικής ημέρας του χρόνου
twitter

Η πιο μελαγχολική ημέρα του χρόνου, γνωστή και ως Blue Monday, είναι η σημερινή, καθώς σύμφωνα με μια θεωρία, την τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου οι άνθρωποι κατακλύζονται από αρνητικά συναισθήματα περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη ημέρα.

Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό; Η θεωρία της Blue Monday προκύπτει από μια μαθηματική εξίσωση, [W+(D-d)]xTQ/MxNA, που γεννήθηκε στο μυαλό του ακαδημαϊκού Dr. Cliff Arnall και έκτοτε έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο.

Η θεωρία λαμβάνει υπόψη της τους εξής παράγοντες: καιρικές συνθήκες, επίπεδο χρέους (η διαφορά μεταξύ του χρέους που συσσωρεύεται και της ικανότητάς μας να πληρώνουμε), απόσταση από τα Χριστούγεννα, τον χρόνο από την αποτυχία των στόχων που έχουμε θέσει για το νέος έτος, τα χαμηλά επίπεδα κινήτρων, και το αίσθημα της ανάγκης για ανάληψη δράσης.

Πολλοί είναι, όμως, εκείνοι που αμφισβητούν την εν λόγω θεωρία. «Αυτές οι επιστημονικές εξισώσεις δεν είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες και υποκινείται για οικονομικούς λόγους. Δεν έχει νόημα, είναι κενή, μια ψεύτικη ανοησία που υπονομεύει την επιστήμη», έγραψε στη Guardian, ο γιατρός Ben Goldace το 2016.

Ο φιλανθρωπικός οργανισμός ψυχικής υγείας «Mind» αποφάσισε να αποστασιοποιηθεί από τη θεωρία, λέγοντας ότι «μπερδεύει» ανθρώπους με προβλήματα ψυχικής υγείας.

«Πέρα από το γεγονός ότι η φράση ‘‘Blue Monday’ προέρχεται από μια διαφημιστική καμπάνια και δεν υπάρχει υπαρκτή απόδειξη που να δείχνει ότι μία συγκεκριμένη μέρα μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα κατάθλιψης στους ανθρώπους, η θεωρία επιμένει. Ωστόσο, η κακή διάθεση δεν είναι το ίδιο με την κατάθλιψη.», αναφέρει εκπρόσωπος της οργάνωσης και συνεχίζει:

«Η κατάθλιψη δεν είναι μόνο μιας μέρας, μπορεί να συμβεί ανά πάσα στιγμή στο χρόνο. Η υποβάθμιση μιας τόσο σοβαρής ασθένειας, υποδηλώνοντας ότι τα συμπτώματά της μπορούν να αντιμετωπιστούν σε μια μέρα, μειώνει τις εμπειρίες των ανθρώπων που ασχολούνται με τα συμπτώματα ανεξάρτητα από την εποχή του χρόνου».

«Η Blue Monday είναι κατά κύριο λόγο ένα εργαλείο μάρκετινγκ για τις οργανώσεις για να περάσουν κάποιο μήνυμα - δεν είναι ένα αποδεδειγμένο φαινόμενο», αναφέρει ο καθηγητής ψυχολογίας του πανεπιστημίου Lancashire, Dr. Sandi Mann.

Καθώς οι εταιρείες παρατάσσονται για να πουλήσουν τα προϊόντα τους τη συγκεκριμένη μέρα, ένας εμπειρογνώμονας μάρκετινγκ πιστεύει ότι ήρθε η ώρα να «χτυπήσουν» τη θεωρία για τα καλά.

«Ως επαγγελματίες του μάρκετινγκ πρέπει να αναρωτηθούμε αν νέες τάσεις όπως αυτή, εξακολουθούν να υπηρετούν το συμφέρον των πελατών μας», σημειώνει ο Chris Daly, CEO στο Chartered Institute of Marketing.

«Γνωρίζουμε ότι όλο και περισσότερο οι καταναλωτές ενδιαφέρονται για τις μάρκες που πάνε καλά - και ενώ οι τοπικές εκπτώσεις και προσφορές μπορούν να ενισχύσουν τη φήμη βραχυπρόθεσμα, αυξάνονται οι ανησυχίες από τους καταναλωτές ότι η ημέρα εκμεταλλεύεται θέματα που σχετίζονται με την ψυχική υγεία».

«Οι έμποροι θα πρέπει να είναι προσεκτικοί σχετικά με την αλλοτρίωση της πελατειακής βάσης τους, προσδίδοντας προσφορές ή κοινωνικό περιεχόμενο στη Blue Monday».