Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Θεωρίες συνωμοσίας και μυστικισμού
O Λεονάρντο Ντα Βίντσι ήταν αιρετικός; Οι συνωμοσιολόγοι συγγραφείς έχουν αναλώσει έτη ολόκληρα, αναζητώντας στοιχεία και αποδείξεις για να αποδείξουν τη θεωρία τους.
Να λοιπόν τι ισχυρίζονται. Ότι ο ίδιος ο Χριστός ήταν παντρεμένος με τη Μαρία Μαγδαληνή, ότι από το Μυστικό Δείπνο απουσιάζει το δισκοπότηρο με το κρασί, το σύμβολο δηλαδή της Θείας Ευχαριστίας και ότι υπάρχει ένα εξωπραγματικό χέρι που κρατά ένα απειλητικό μαχαίρι.
Το γυναικείο πρόσωπο πίσω από τη Μόνα Λίζα
Ποια όμως είναι η πραγματικότητα; Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, εμπνεύστηκε το Μυστικό Δείπνο, από το Ευαγγέλιο του Ιωάννη, στο οποίο δεν υπάρχει καμία αναφορά στο δισκοπότηρο με το κρασί ή αυτό της Θείας Ευχαριστίας.
Επίσης, το χέρι με το μαχαίρι ανήκει στον Πέτρο (όπως αποδεικνύεται και από τα προσχέδια του Ντα Βίντσι που διατηρούνται στη Βασιλική Βιβλιοθήκη του Windsor) o οποίος κόβει το αυτί του δούλου του αρχιερέα.
Η Παναγία των Βράχων, είναι διάσπαρτη με αποκρυφιστικά σύμβολα
Καθολικός με ριζοσπαστικές ιδέες αλλά όχι αιρετικός, ο Ντα Βίντσι εξέφρασε νεοπλατωνικές ιδέες και το Γνωστικισμό. Τουλάχιστον αυτό ισχυρίζονται ορισμένοι ερευνητές.
Και τα πιστεύω του τα αποτύπωσε στα έργα του. Για παράδειγμα συμπεριέλαβε την πίστη του στη Σοφία, τη μητρική θεότητα που δημιούργησε τον κόσμο, σε έναν πίνακά του που έχει χαθεί, αποτυπώνοντάς την με τη μορφή της Λήδας. Σε κάποια από τα αντίγραφα του πίνακα που έχουν σωθεί η μεγάλη μητέρα αποτυπώνεται σαν ένα μεγάλο κοσμικό αυγό. Από άλλα αυγά γεννώνται οι άνθρωποι.
Οι γνωστικιστές υποστήριζαν επίσης ότι ο Θεός είχε δύο υποστάσεις, Μία που πέθανε στο σταυρό και άλλη μια που ήταν πνεύμα.
Σε έναν άλλο πίνακα, στην «Παναγία των Βράχων», του Ντα Βιντσι, υπάρχουν δύο ίδια παιδιά. Το ένα εμδεχομένως απεικονίζει τον Ιωάννη των Βαπτιστή ενώ σύμφωνα με άλλη εκδοχή δείχνει τη διπλή υπόσταση του Χριστού. Ένα άλλο ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί ο Ντα Βίντσι έχει εμμονή με τον Ιωάννη το Βαπτιστή. Ανάλογη λατρεία είχε σε αυτόν και το τάγμα των Ιπποτών της Μάλτας. Ωστόσο, οι απόψεις των ιστορικών διίστανται.
Οι μεσαιωνικοί θρύλοι και η Βίβλος του Διαβόλου
Ολόκληρος ο Κώδικας Ντα Βίντσι του Νταν Μπράουν περιστρέφεται γύρω από την αρχαία σέκτα της «Κοινό της Σιών». Στην πραγματικότητα η αίρεση αυτή «εφευρέθηκε» από το Γάλλο Plantard to 1956. Σύμφωνα με δύο συγγραφείς, Lynn Picknett and Clive Prince, η Ιερά Σινδόνη του Τορίνο ήταν δημιούργημα το Nτα Βίντσι. Η συγγραφέας Victoria Hazel αναφέρει ότι σε ένα απόσπασμα του Codex Atlanticus, ο Ντα Βίντσι, το ομολογεί.
Ιστορικές πηγές αναφέρουν ότι η πρώτη γραπτή αναφορά για τη Σινδόνη, εντοπίζεται το 1389. Ενώ σύμφωνα με τη ραδιοχρονολόγηση, η κατασκευή της χρονολογείται μεταξύ του 1260 και του 1390, δηλαδή σχεδόν έναν αιώνα πριν γεννηθεί ο Ντα Βίντσι.
Η γραφή των αντικατοπτρισμών
Ο Λεονάρντο έγραφε με ένα ασυνήθιστο τρόπο. Άρχιζε να γράφει από τα δεξιά προς τα αριστερά , ξεκινούσε να γράφει από το τελευταίο φύλλο και στη συνέχεια έφτανε στο πρώτο. Αυτή η ιδιαιτερότητά του ερμηνευόταν ως μια προσπάθεια να κρατήσει τις γνώσεις του και τις σκέψεις του μόνο για λίγους.
Εκείνοι που τον θεωρούσαν αιρετικό έλεγαν ότι κάνει τη γραφή του Διαβόλου. Στην πραγματικότητα ήταν μια αυθόρμητη γραφή και όπως εκτιμούν νευρολόγοι θα μπορούσε να ήταν μια συνήθεια των αριστερόχειρων στους οποίους επεβλήθη να γράφουν με το δεξί. Ωστόσο, ο Ντα Βίντσι ήταν καλλιγράφος, αλλά έγραφε με δυσκολία. Για αυτό πολλές φορές υπαγόρευε την αρχή των επιστολών του σε τρίτους. Μα... ποια είναι η Μόνα Λίζα;
Η ταυτότητα της γυναίκας που απεικονίζεται στο πιο διάσημο πορτρέτο του κόσμου έχει συζητηθεί πολύ και έχει αμφισβητηθεί ακόμη περισσότερο. Κάποιοι πιστεύουν ότι η Μόνα Λίζα ήταν η Κάθριν , ή η μητέρα της ή η αδελφή της Μπιάνκα. Κάποιοι άλλοι πιστεύουν ότι είναι η αυτοπροσωπογραφία του Λεονάρντο.
Στην πραγματικότητα, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα «Skeptical inquirer» που ασχολείται με συνομολογιακά σενάρια, είναι απολύτως βέβαιο ότι η γυναίκα που απεικονίζεται είναι η Lisa Gherardini, δηλαδή, η «Monna», δηλαδή μία μικρή... «Madonna» ή όπως θα λέγαμε σήμερα μια«Lady». Η Λίζα ήταν σύζυγος του Francesco del Giocondo (εξ ου και το όνομα του πίνακα «Τζοκόντα»).
Τι έγινε με τα λείψανα του Ντα Βίντσι; Ο τάφος του δεν υπάρχει και κανείς δεν ξέρει που βρίσκονται τα οστά του. Μετά το θάνατό του θάφτηκε στην Εκκλησία Saint Florentin, στην Αμπουάζ της Γαλλίας. Αλλά το 1802 λόγω της διάβρωσης του εδάφους και βανδαλισμών καταστράφηκε. Ένας κηπουρός τα βρήκε και τα έθαψε. Αργότερα ένας ποιητής βρήκε ένα σκελετό με λυγισμένο χέρι, ευρύ κρανία και θραύσματα από μια πλάκα με αποσπασματικά γράμματα «ΕΟ DUS Vinc». Αυτά τα οστά εικάζουμε ότι ανήκουν στον Da Vinci.