Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι «όπλο» κατά των fake news
Τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους «επιστρατεύει» ένα γνωστό ιδιωτικό σχολείο της Βρετανίας για να μάθει τα παιδιά πώς να εντοπίζουν τα fake news στα κοινωνικά δίκτυα.
Το Brighton College, που βρίσκεται στο ανατολικό Σάσεξ, αναμένεται να ξεκινήσει το πρωτότυπο αυτό πρόγραμμα από τη νέα σχολική χρονιά. Στόχος του, όπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα «The Telegraph», είναι να ενθαρρύνει τα παιδιά να αποκτήσουν κριτική σκέψη και να «φιλτράρουν» τις πληροφορίες που δέχονται online.
Τα διδάγματα του Αριστοτέλη περί αλήθειας θα βρεθούν στο επίκεντρο των μαθημάτων. Η Λικ Χάμπλετ, υποδιευθύντρια του σχολείου, ελπίζει ότι τα παιδιά θα μάθουν να αναγνωρίζουν «τι είναι ψέμα και τι είναι πραγματικό».
«Θέλω να τους μάθω να αναζητούν πηγές, να κοιτούν από πού είναι η πηγή και να κρίνουν εάν είναι αξιόπιστη» δήλωσε η ίδια, και συνέχισε: «Εάν είναι να διαβάσεις κάτι και να το ελέγξεις σε μερικές διαφορετικές πλατφόρμες δεν μπορείς να είσαι βέβαιος ότι είναι και αλήθεια, καθώς διακινείται μέσω κοινωνικών δικτύων».
Η εκπαιδευτικός ανέφερε, επίσης, ότι οι άνθρωποι έχουν μια «έμφυτη τάση» να πιστεύουν το γραπτό λόγο. Και έτσι απαιτούνται αναλυτικές δεξιότητες για να διαπιστώσουν οι αναγνώστες εάν αυτό που διαβάζουν είναι πραγματικότητα.
«Διανύουμε μια εποχή που οι ειδήσεις και τα “γεγονότα” είναι διαθέσιμα με μια κίνηση του δαχτύλου μας πάνω στην οθόνη του smartphone μας –τα οποία διαθέτει η πλειοψηφία των μαθητών του γυμνασίου- αλλά μέχρι τώρα δεν μαθαίνουμε στα παιδιά μας πώς να είναι παρατηρητικά» δήλωσε η Χάμπλετ, και συμπλήρωσε: «Έχουμε χρέος ως εκπαιδευτικοί να κάνουμε τα παιδιά πιο έξυπνα για όσα διαβάζουν και ακούνε. Πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν μπορούν να εμπιστεύονται όλα όσα εμφανίζονται στις οθόνες των κινητών τους και να μάθουν πώς να έχουν δική τους άποψη. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ξεκινάμε θα διερωτηθεί εάν τα fake news υπήρχαν πάντα –ίσως με διαφορετικό όνομα- και θα χρησιμοποιήσει το μοντέλο της αλήθειας του Αριστοτέλη για να βοηθήσει τους μαθητές να ξεχωρίσουν την αλήθεια από το ψέμα».
Έρευνα που δημοσιοποιήθηκε στις αρχές του χρόνου στη Βρετανία προειδοποιούσε ότι τα παιδιά και οι νέοι άνθρωποι στη χώρα δεν έχουν τις απαραίτητες δεξιότητες για να εντοπίζουν τις ψευδείς ειδήσεις.
Η μελέτη του National Literacy Trust έδειξε ότι αυτό το φαινόμενο είναι ένα σοβαρό πρόβλημα για τη νέα γενιά, το οποίο, μάλιστα, απειλεί τη δημοκρατία, την εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση αλλά και τους δημοσιογράφους.