ΚΟΣΜΟΣ

Οι μεγαλύτερες στιγμές της ιστορίας ζωντανεύουν μέσα από εκπληκτικές μινιατούρες

Οι μεγαλύτερες στιγμές της ιστορίας ζωντανεύουν μέσα από εκπληκτικές μινιατούρες
CORTIS & SONDEREGGER

Οι Σουηδοί καλλιτέχνες Jojakim Cortis και Adrian Sonderegger απολαμβάνουν μεγάλης δημοφιλίας λόγω των πρωτοποριακών και εξαιρετικά φιλοτεχνημένων έργων τους. Με βάση φωτογραφίες από σημαντικά ιστορικά - και μη - γεγονότα δημιουργούν τις δικές τους αναπαραστάσεις, που όμως έχουν πολύ μικρό μέγεθος.

Χαρακτηριστικό της δουλειάς τους είναι η πρώτη εικόνα. Αποτυπώνει την καταστροφή του Χίντενμπουργκ. Μπορεί να μοιάζει με σκηνικό ταινίας, αλλά στην πραγματικότητα είναι μία μινιατούρα της ιστορικής καταστροφής που σημειώθηκε το 1973.

Τα τελευταία τρία χρόνια οι καλλιτέχνες έχουν αναπαράξει – με τον δικό τους μοναδικό τρόμο – αξιομνημόνευτα γεγονότα. Τους χρειάζεται από δύο ημέρες έως και δύο εβδομάδες για να τελειώσουν κάθε έργο, ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας που παρουσιάζει το εγχείρημά τους.

Ένα από τα πιο απαιτητικά μοντέλα τους ήταν η αναπαράσταση της φωτογραφίας του Stuart Franklin από τις διαδηλώσεις στην Πλατεία Τιενανμέν στο Πεκίνο, που τραβήχτηκε το 1989. «Η κατασκευή του πρώτου τανκ ήταν ενδιαφέρουσα, του δεύτερου ήταν εντάξει, αλλά ύστερα η δουλειά ήταν πολύ δύσκολη», εξομολογήθηκε ο Cortis στο CNNi.

Κάθε έργο τους φωτογραφίζεται δίπλα σε απλά αντικείμενα για να γίνει αντιληπτό το πόσο μικρές είναι οι αναπαραστάσεις τους, ενώ οι καλλιτέχνες δείχνουν και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν σε κάθε πρότζεκτ. «Δεν θέλαμε να κοροϊδέψουμε τον κόσμο. Θέλαμε να δείξουμε πως το κάναμε», σημείωσε ο Cortis.

Ακόμη ένα πολύ ενδιαφέρον έργο τους είναι η πρώτη πτήση των αδελφών Ράιτ το 1903.

Οι δύο καλλιτέχνες χρησιμοποιούν συχνά σύρμα ψαρέματος και διάφανα χαρτιά για να μπορέσουν να φτιάξουν τα σχέδια τους, όπως φαίνεται και στην αναπαράσταση της φωτογραφίας του Ernest Brooks με τίτλο: «Πέντε φιγούρες στρατιωτών στη μάχη του Broodseinde».

«Κατασκευάσαμε πολλές μινιατούρες από μη ιστορικά γεγονότα», ανέφερε ο Cortis, απαντώντας σε όσους εγείρουν ζητήματα αυθεντικότητας στη δουλειά τους. «Το τέρας του Λοχ Νες είναι ψεύτικο. Και στο διαδίκτυο υπάρχουν θεωρίες ανθρώπων που νομίζουν πως ο Stanley Kubrick κατασκεύασε τις εικόνες με το αποτύπωμα του ανθρώπου στη σελήνη».

Στο έργο τους «Η τελευταία φωτογραφία του Τιτανικού να πλέει», το πλοίο φαίνεται να βγαίνει από το κάδρο. Την ίδια ώρα, με μία προσεκτική ματιά σε ακόμη ένα δημιούργημα τους μπορεί να ιδωθούν οι μπαταρίες στο πλάι, που δείχνουν το πόσο μικρό είναι αυτό που έχουν φτιάξει.

«Σε στιγμές όπως η 11η Σεπτεμβρίου, όλοι θυμούνται το ακριβές σημείο που βρίσκονταν. Όταν βλέπουν τις φωτογραφίες, τα συναισθήματα είναι πιο προσωπικά», ανέφερε σχετικά με την αναπαράσταση της φωτογραφίας του Sean Adair από την επίθεση στους Διδύμους Πύργους.

«Μπορείς να εμπιστευτείς στ’ αλήθεια μία φωτογραφία», σημείωσε ο ίδιος, ερωτώμενος σχετικά με την αυθεντικότητα της φωτογραφίας του Marmaduke Wetherell για το τέρας του Λοχ Νες όμως, σκηνή που φυσικά έχουν αναπαραστήσει.

Χρησιμοποιούν απλά υλικά, όπως το παιδικό αγαλματάκι που ζωντανεύει την φωτογραφία ενός κρατουμένου στο Ιράκ ή την πλαστελίνη και τα καλσόν που αναπαριστούν την απαγωγή στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μονάχου του 1972, φωτογραφία του Ludwig Wegmann.

Κάνουν πλάκα για τα υλικά που χρησιμοποίησαν για την κατασκευή του έργου τους σχετικά με την πρώτη ανάβαση στο Λευκό Όρος. «Φτιάξαμε ένα βουνό από χώμα». Η φωτογραφία του Charles Levy για τον βομβαρδισμό του Ναγκασάκι από την άλλη χρειάστηκε πολύ… βαμβάκι, λένε.

Το τελευταίο τους έργο που παρουσιάζει το CNNi είναι εμπνευσμένο από την φωτογραφία του Andreas Gursky «Rhein II». Αυτή είναι η πιο ακριβή φωτογραφία που έχει πωληθεί ποτέ – έφτασε την τιμή των 4,3 εκατομμυρίων σε δημοπρασία του 2011.

The biggest moments in history come alive in tiny detail.