Όταν οι επιβάτες βγάζουν τον χειρότερο τους εαυτό
«Έχει τύχει ένας άραβας να μπει στην κουζίνα του αεροσκάφους για να κάνει την ανάγκη του εκεί. Όταν ανοίξαμε την κουρτίνα και τον είδαμε και τον ρωτήσαμε γιατί το κάνει αυτό μας απάντησε ότι ήταν άλλος στην τουαλέτα και δεν μπορούσε να περιμένει.» λέει στο CNN Greece η Αμάντα Μπουρτζίκου , πρώην αεροσυνοδός της Ολυμπιακής αεροπορίας.
Κι αυτό δεν είναι το μοναδικό περιστατικό.
Μάλλον την συμπεριφορά του συγκεκριμένου την αντέγραψαν κι άλλοι όπως μπορούμε να συμπεράνουμε από τις αναρτήσεις αγανακτισμένων ιπτάμενων φροντιστών.
Οι ακραίες συμπεριφορές κάποιων επιβατών αποτυπώνονται και σε έρευνα που έγινε σε 190 αεροπορικές εταιρίες μέλη της IATA (Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών).
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι έχουν αυξηθεί δραματικά οι απείθαρχοι επιβάτες, οι οποίοι δημιουργούν προβλήματα στις πτήσεις και ενίοτε έχουν επιθετική συμπεριφορά απέναντι στα μέλη του πληρώματος ακόμη και σε επιβάτες.
Οι αεροσυνοδοί αναγκάζονται να διαχειριστούν δύσκολες περιπτώσεις ακόμη και βίαιες συμπεριφορές, ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα μας περιγράφει η Αμάντα Μπουρτζίκου:
«Έχει τύχει να έρθει η αστυνομία να πάρει επιβάτη γιατί καθ όλη την διάρκεια της πτήσης χτυπούσε ασταμάτητα την γυναίκα του. Για να σταματήσει βγήκε ο συγκυβερνήτης και μαζί με τους άνδρες του πληρώματος τον έδεσαν με τις ζώνες ασφαλείας μέχρι την προσγείωση.»
Το διάστημα 2007-2015 έχουν καταγραφεί περισσότερα από 49.084 περιστατικά επιθετικής συμπεριφοράς επιβατών κατά την διάρκεια της πτήσης.
Μόνο το 2015, καταγράφηκαν από την IATA (Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών) 10.854 συμβάντα. Συγκριμένα:
- το 11% αυτών των συμβάντων ήταν σωματικές επιθέσεις
- το 40% τέτοιων συμπεριφορών ανάγκασαν τους κυβερνήτες να αλλάξουν πορεία στο αεροσκάφος και να το προσγειώσουν στο κοντινότερο αεροδρόμιο
- ως αιτία τέτοιων κακών συμπεριφορών αναφέρονται κατά 23% τα ναρκωτικά ή το αλκοόλ
«Το δεύτερο δρομολόγιο που έκανα ήταν Αθήνα –Μόσχα. Οι Ρώσοι πίνουν πάρα πολύ. Έσκυψα για να πάρω τον δίσκο και κι ένας επιβάτης μου έπιασε τα οπίσθια. Ήμουν και μικρούλα τότε σοκαρίστηκα, πήγα με κλάματα στον προϊστάμενο μου» λέει στο CNN Greece η Αμάντα Μπουρτζίκου , πρώην αεροσυνοδός της Ολυμπιακής αεροπορίας.
Δυστυχώς όσο περνούν τα χρόνια οι συμπεριφορές κάποιων επιβατών γίνονται όλο και πιο επιθετικές.
Τα πληρώματα των αεροσκαφών σε μια προσπάθεια να επικοινωνήσουν προς τα έξω τι βιώνουν κατά την διάρκεια των πτήσεων άρχισαν να αναρτούν στο διαδίκτυο στιγμιότυπα από ακραίους επιβάτες.
Κάποιοι μετατρέπουν τις θέσεις που κάθονται σε χώρο απορριμμάτων.
Άλλοι επιβάτες μπερδεύονται και νομίζουν ότι είναι σπίτι τους.
Αφήνουν τα παιδιά τους να εκφραστούν όπου θέλουν.
Αν δεν τους βολεύει το κάθισμα βρίσκουν άλλες λύσεις.
Πολλοί μάλιστα απλώνονται τόσο που αναπτύσσουν πιο στενές σχέσεις με τους επιβάτες που βρίσκονται κοντά τους.
Στο 60% των περιπτώσεων, οι επιβάτες με αυτές τις συμπεριφορές δεν μπορούν να διωχθούν καθώς δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο σε αρκετά κράτη.
Η IATA έχει ζητήσει από τις κυβερνήσεις να εγκρίνουν νομικά εργαλεία προκειμένου να υπάρχουν κυρώσεις για τέτοιες ενέργειες.