«Σαν κουτάκι που λιώσαμε με το πόδι μας»: Ο δύτης Κ. Θωκταρίδης για το υποβρύχιο Τιτάν
Ανανεώθηκε:
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζει να παρακολουθεί η διεθνής κοινότητα τις εξελίξεις γύρω από την τραγωδία που εκτυλίχθηκε κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού, που άφησε πίσω του πέντε νεκρούς.
Τα αναπάντητα ερωτήματα για το δυστύχημα παραμένουν, με τους ειδικούς να προσπαθούν τώρα να αποκρυπτογραφήσουν ακριβώς τι συνέβη κάτω από την επιφάνεια του Ατλαντικού.
Το CNN Greece επικοινώνησε με τον Κώστα Θωκταρίδη, τον πολύπειρο Έλληνα δύτη και ερευνητή των βυθών, των επί ετών χειριστή του μοναδικού ελληνικού βαθυσκάφους ΘΕΤΙΣ.
Ο Κώστας Θωκταρίδης μας εξήγησε αναλυτικά τι έγινε με την τραγωδία του βαθυσκάφους Titan μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας μας.
Ο ίδιος εξήγησε στο CNN Greece πως «το βαθυσκάφος Titan έδινε ενημέρωση κάθε 15 λεπτά στο μητρικό σκάφος Polar Prince για το βάθος και την κατάσταση στην καμπίνα του. Το βαθυσκάφος Titan πήρε θέση πάνω από το ναυάγιο του Τιτανικού και άρχισε την κάθοδο του από το μητρικό σκάφος. Η κάθοδος του είχε ταχύτητα 30 μέτρα ανά λεπτό σε συνθήκες ελεύθερης πτώσης».
Ο κ. Θωκταρίδης συνέχισε λέγοντας: «Το τηλέφωνο επικοινωνίας που υπήρχε στο βαθυσκάφος είχε εμβέλεια μέχρι και 10.000 μέτρα και μπορεί κανείς να επικοινωνήσει με πολύ καθαρό σήμα, όπως θα μίλαγε κανείς σε ένα κανονικό τηλέφωνο. Παράλληλα το μητρικό σκάφος είχε στα μόνιτορ του το βαθυσκάφος Titan με το σύστημα Ultra-Short BaseLine (USBL). Η έκδοση του συγκεκριμένου συστήματος στο βαθυσκάφος ήταν τελευταίας, εξελιγμένης μορφής. Η θέση του βαθυσκάφους, στη συνέχεια, ήταν μεν γνωστή αλλά όμως δεν υπήρχε επικοινωνία».
Στην συνέχεια ο κ. Θωκταρίδης συνέχισε λέγοντας στο CNN Greece: «Το σύστημα USBL είναι μία συσκευή που βρίσκεται έξω από το βαθυσκάφος. Αυτό στέλνει σήμα κάθε 15 λεπτά. Δείχνει το βάθος και την κατάσταση του σκάφους. Μπορεί κανείς να δει τα επίπεδα των αερίων μέσα στην καμπίνα, όπως είναι το οξυγόνο και το διοξείδιο του άνθρακα. Το βαθυσκάφος Titan σταμάτησε ξαφνικά την επικοινωνία με το μητρικό πλοίο, 550 μέτρα πριν φτάσει στο τέρμα της διαδρομής, δηλαδή περίπου στα 3.150 μέτρα. Εκεί ενημέρωσε το Polar Prince πως έκανε απόσπαση βάρους, κάτι που αυτομάτως σημαίνει ανάδυση προς την επιφάνεια. Το βαθυσκάφος δεν πρόλαβε όμως να φτάσει στην επιφάνεια. Αυτό έγινε γιατί υπήρχε κάποιο σοβαρό τεχνικό πρόβλημα στο κέλυφος του σκάφους. Το μητρικό πλοίο περίμενε άλλες δύο ώρες, χωρίς όμως να πάρει σημεία ζωής από το βαθυσκάφος. Στη συνέχεια ειδοποιήθηκαν οι αρχές και δήλωσαν το βαθυσκάφος σαν αγνοούμενο».
Ο κ. Θωκταρίδης δήλωσε στο CNN Greece: «Ο λόγος που έγινε το ατύχημα ήταν λόγω σύνθλιψης. Μία διαδικασία που προκαλείται όταν το κύτος του βαθυσκάφους δεν αντέχει την τεράστια υδροστατική πίεση, που σε αυτή την περίπτωση είναι ως 371 φορές μεγαλύτερη από την ατμοσφαιρική πίεση. Αυτό κατέστρεψε το σκάφος, όπως ακριβώς συμβαίνει με ένα κουτάκι αναψυκτικού που το πατάμε με το πόδι μας. Οι δυνάμεις ήταν τεράστιες κάτω στο βυθό, μιλάμε για πιέσεις πάνω από 300 bar. Το σκάφος διαλύθηκε από έξω προς τα μέσα. Τώρα πλέον μόνο τα συντρίμμια μπορούμε να αναλύσουμε και αυτό ακριβώς κάνουν οι αρχές. Με ρομπότ σκανάρουν το βυθό για να αναλύσουν τα εναπομείναντα μέρη».
Το CNN Greece ρώτησε τον κ. Θωκταρίδη τι πιθανότητες υπάρχουν να βρεθούν οι σοροί των ανθρώπων που ήταν μέσα στο βαθυσκάφος:
«Οι περιπτώσεις είναι πολύ μικρές, μιλάμε για τον Ατλαντικό, μία περιοχή με τεράστια θαλάσσια ζωή. Οι μέρες που έχουν περάσει επίσης μειώνουν τις πιθανότητες να βρεθούν οι άνθρωποι, δυστυχώς. Επίσης εδώ μιλάμε μόνο για κομμάτια ανθρώπων, μιας και η πίεση του νερού αλλά και τα ψάρια δεν βοηθάνε στον εντοπισμό τους».