FOCUS

Ιαβέρης στο CNN Greece για τα τροχαία δυστυχήματα: Δεν φταίει η ταχύτητα στο 85% των περιπτώσεων

Ιαβέρης στο CNN Greece για τα τροχαία δυστυχήματα: Δεν φταίει η ταχύτητα στο 85% των περιπτώσεων
H Ευρωπαϊκή Ένωση καλπάζει στις μειώσεις στα τροχαία, ενώ η Ελλάδα μένει ακόμη πίσω ΤΖΑΜΑΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ / INTIME

Τραγικά υψηλά παραμένουν στη χώρα μας τα τροχαία δυστυχήματα καθώς σχεδόν καθημερινά σχεδόν βλέπουμε ανθρώπους να χάνονται στους δρόμους. Ο οδηγός αγώνων αυτοκινήτου που έχει γράψει την δική του ιστορία στην άσφαλτο, Τάσος Μαρκουίζος, γνωστός πανελληνίως ως «Ιαβέρης», μιλά στο CNN Greece για τα αίτια της κακής οδικής συμπεριφοράς και προτείνει ριζικά μέτρα για να αντιστραφεί αυτή η εικόνα και να μην θρηνήσουμε ακόμη περισσότερα θύματα στο μέλλον.

Ο 74χρονος σήμερα Ιαβέρης, εδώ και χρόνια ευαισθητοποιεί και ενημερώνει με διαλέξεις και ομιλίες αφιλοκερδώς και σε όλη την Ελλάδα, χιλιάδες πολίτες και παιδιά ενώ έχει ιδρύσει και σχολική οδικής συμπεριφοράς που φέρει το όνομά του.

Ως ένα από τους εμπειρότερους Έλληνες οδηγούς, με πολλά χιλιόμετρα στο βιογραφικό του, μιλά για «γενοκτονία» που συντελείται καθημερινά με βασική αιτία τα «μυαλά» των οδηγών.

«Δεν υπάρχει καμία ανησυχία στη χώρα, ούτε στους πολίτες, ούτε από τους πολιτικούς. Το σύνολο δεν ανησυχεί στον δρόμο, θεωρούν την οδήγηση ως κάτι απλό, ασήμαντο, ανώδυνο, ακίνδυνο ακόμα και διασκεδαστικό», λέει αρχικά στο CNN Greece.

Μάλιστα, σημειώνει πως «η κατάσταση αυτή είναι γενοκτονική και οφείλεται στην κακή παιδεία που παίρνουν τα παιδιά. Και δεν εννοούμε με αυτόν τον όρο την εκπαίδευση στο σχολείο αλλά την ευγένεια, την καλοσύνη, την καλή διάθεση με τους άλλους. Αυτό είναι κάτι αποκτάς βιωματικά αντιγράφοντας τα πρότυπά σου. Και αυτά τα πρότυπα είναι οι γονείς, ο παππούς, η γιαγιά. Έπειτα, έρχονται τα ερεθίσματα από το σχολείο, τις παρέες».

Όπως τονίζει, για ένα παιδί που θα γίνει μελλοντικός οδηγός, πρέπει να υπάρχουν σωστά πρότυπα στην κοινωνία.

«Οι δάσκαλοι να μην πηγαίνουν με τα οχήματά τους στα σχολεία χωρίς ζώνες και κράνη, οι αστυνομικοί που περιπολούν στους δρόμους επίσης να φοράνε ζώνες στα περιπολικά και να μην έχουν λυμένα τα κράτη τους, ενώ και στην εκκλησία, οι ιερείς να λένε την Κυριακή στο ποίμνιο πως η μεγαλύτερη αμαρτία είναι να αφαιρείς την ανθρώπινη ζωή».

iaveris-ptd.jpg
Ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος με τον Τάσο Μαρκουίζο, ο οποίος βραβεύτηκε από τον ΠΣΑΤ στις 09/12/2019

Πηγή: ΙΝΤΙΜΕ/ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Πέντε έως 29 ετών τα περισσότερα θύματα

«Είναι τραγωδία να σκοτώνουμε τους νέους μας στους δρόμους», τονίζει ο κ. Μαρκουίζος, ενώ όπως μας λέει η ηλικία των περισσότερων θυμάτων είναι από 5 έως 29 ετών.

«Τα παιδιά χάνονται κάθε μέρα στους δρόμους ή έχουν μείνει μόνιμα ανάπηρα και δεν έχουν προλάβει να κάνουν δικά τους παιδιά. Την ίδια ώρα, το δημογραφικό πρόβλημα συνεχίζεται να αυξάνεται. Αυτό λέγεται γενοκτονία και η χώρα το αντιμετωπίζει αυτό με την έλλειψη σοβαρότητας που βλέπουμε τώρα».

«Πρόσφατα υπήρχε μια δημοσκόπηση που δείχνει πως οι Έλληνες το 65% περίπου της αγωνίας τους οφείλεται στην οικονομία και άλλα θέματα όπως η ενεργειακή κρίση, ο πόλεμος στην Ουκρανία και κανείς δεν ασχολείται με τα τροχαία», σημειώνει.

«Δεν φταίει η ταχύτητα για το 85% των θανατηφόρων δυστυχημάτων»

Ερωτώμενος για τα τροχαία που βλέπουμε συχνά στην παραλιακή, στην Αθήνα, όπου γίνονται και κόντρες τα βράδια, σχολιάζει:

«Δεν είναι μόνο η παραλιακή στην Αθήνα, σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν επικίνδυνα σημεία όπου πλακώνονται στα γκάζια, και προσπαθεί η αστυνομία να τους συμμαζέψει. Στην παραλιακή γίνεται λόγος καθώς υπάρχουν επώνυμοι που έχουν χάσει τη ζωή τους στις περιοχές αυτές».

«Το 85% των θανατηφόρων δυστυχημάτων συντελείται με ταχύτητες κάτω από 40 χιλιόμετρα την ώρα σε γειτονιές και κατοικημένες περιοχές», λέει και συνεχίζει:

«Να θυμίσω στον κόσμο πως ο Μπόμπαν Γιάνκοβιτς, ο μπασκετμπολίστας του Πανιωνίου θύμωσε σε μια απόφαση διαιτητού, έριξε μια κεφαλιά πάνω σε μια μπασκέτα, κατέρρευσε ο αυχένας του, έμεινε ανάπηρος και μετά από χρόνια έχασε τη ζωή του. Το δυστύχημα αυτό έγινε με έξι χιλιόμετρα την ώρα, όχι 200, 300».

«Είμαστε όλοι υπεύθυνοι»

Ο Ιαβέρης στέκεται ιδιαίτερα στο θέμα πως και στις ειδήσεις «δεν υπάρχει τεράστια κάλυψη» του ζητήματος των τροχαίων δυστυχημάτων και προβάλλονται σε περιπτώσεις που εμπλέκονται διάσημα πρόσωπα ή πολυτελή οχήματα όπως στις περιπτώσεις των Παντελή Παντελίδης, του MadClip και του Τζώρτζη Μονογυιού που έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο.

«Πρέπει να αναδειχτεί ως πρώτο θέμα το να περπατήσει ένας γονιός πίσω από το λευκό φέρετρο του παιδιού του. Με αυτή την εικόνα δεν μπορεί να συγκριθεί τίποτα άλλο», λέει χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον έμπειρο οδηγό αυτοκινήτου «για τα τροχαία ατυχήματα είμαστε υπεύθυνοι και τα 10 εκατομμύρια που υπάρχουμε. Είναι και οι οδηγοί και οι συνεπιβάτες και οι πεζοί και οι ποδηλάτες και οι δικυκλιστές...», ενώ κατά τον ίδιο «τα θύματα που έχουμε τώρα στους δρόμους είναι τετραπλάσια από τα θύματα πολέμων που είχαμε στην Ελλάδα».

Ο Ιαβέρης φοράει το κράνος του και ετοιμάζεται για να πετάξει με αεροπλάνο Τ-6Α στην 120 ΠΕΑ στην Καλαμάτα. Η φωτογραφία τραβήχτηκε στις 31 Μαΐου 2005.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ Νικήτας Κώτσιαρης

Πιο βαριές κυρώσεις

Ο Ιαβέρης θεωρεί πως για την κατάσταση με τα τροχαία φταίει και το ότι «πιστεύουμε πως το κακό θα συμβεί στον άλλον γιατί εμείς είμαστε ξύπνιοι, πιο μάγκες».

Πάνω από όλα όμως, τονίζει πως πρέπει να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο, να αυστηροποιηθεί κι’ άλλο.

«Δεν μπορεί να φτάνουμε σε φανοστάτη και να ανάβει πορτοκαλί και σχεδόν όλοι να επιταχύνουν. Εκεί δεν υπάρχει αμέλεια, υπάρχει πρόθεση εμπλοκής και εάν εμπλακούν μπορεί να πάνε το απόγευμα στο σπίτι τους. Επίσης είναι κακούργημα με δόλο να παρασύρεις έναν άνθρωπο και να μην σταματήσεις. Είναι δόλια σκέψη το να προτιμάς να πεθάνει από το βρεθεί ανασφάλιστος ή μεθυσμένος ή δειλός».

«Πρέπει η πολιτεία να αντιγράψει τα μέτρα από το εξωτερικό, να βάλουν το κομμάτι της ευαισθητοποίησης, της ενημέρωσης καθημερινά, όπως κάνανε με τον Covid. Τώρα δεν έχουμε καμία τέτοια καμπάνια», τονίζει.

Επίσης, αναγκαία κατά τον ίδιο είναι η αυστηροποίηση των προστίμων ενώ προτείνει τα χρήματα αυτά να πηγαίνουν όλα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τους αναπήρους από τα τροχαία.

Όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση καλπάζει στις μειώσεις στα τροχαία, ενώ η Ελλάδα μένει ακόμη πίσω.

Σε ερώτηση για το εάν ενδεχομένως παίζει κάποιο ρόλο στο ότι έχουμε στη χώρα πολλά παλιά οχήματα λέει: «Όχι, αυτό που φταίει το παλιό μυαλό. Ένα παιδί μπορεί να βλέπει τον πατέρα που έχει ως πρότυπο να μην φοράει ζώνη, να παρκάρει σε ζώνη ανάπηρων, να περνάει με κόκκινο. Αυτή την αγριάδα και την αλητεία, την εισπράττει το παιδί του οδηγού».

Μάλιστα, προτείνει πως «όποιος θέλει να κάνει κόντρες να πάει σε χώρο με προδιαγραφές ασφαλείας, φτιαγμένος, κλειστός, να βραβευτεί, να τον χειροκροτήσει ο κόσμος».

«Μην αντιγράφεις τον πατέρα σου, αν θέλεις να γίνεις καλός οδηγός»

Αυτό που θα συμβούλευε ο Ιαβέρης σε ένα νεαρό άτομο που θα πάρει τώρα το δίπλωμά τους και θα κάτσει στο τιμόνι είναι «να μην αντιγράφει τον πατέρα του».

Ακόμη, τονίζει πως για να γίνουμε καλοί οδηγοί πρέπει και να «ανεβάσουμε λίγο την αυτοεκτίμησή μας. Να καταλάβει ο καθένας μας δεν είναι ένα σκουπίδι, είμαστε ο καθένας μοναδικός, ξεχωριστός και αναντικατάστατος από την οικογένειά μας, τους φίλους μας. Πρώτα απ΄όλα θέλουμε καλούς ανθρώπους, όχι καλούς οδηγούς. Όσοι έχουν επίγνωσηπως δεν ξέρουν να οδηγούν, να πηγαίνουν σιγά και προσεκτικά και να έχουν καλή διάθεση με τους άλλους».

«Κάθε πρωί ο καθένας μας πριν κλείσει την εξώπορτα του σπιτιού του να κοντοστέκεται και να σκέφτεται πόσες αγκαλιές και φιλιά τον περιμένουν το απόγευμα», καταλήγει στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα και στους γονείς.

Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τα τροχαία

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2022 τα τροχαία παρουσιάζουν μεγάλη αύξηση σε σύγκριση με το 2021.

Συγεκριμένα:

Ιανουάριος: Tα οδικά τροχαία ατυχήματα, που συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα και προκάλεσαν τοv θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, αυξήθηκαν κατά 18,0% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021 (682 τον Ιανουάριο του 2022, έναντι 578 τον Ιανουάριο του 2021).

Φεβρουάριος: Τα τροχαία αυξήθηκαν κατά 46,5% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021 (772 τον Φεβρουάριο του 2022, έναντι 527 τον Φεβρουάριο του 2021).

Μάρτιος: Τα τροχαία αυξήθηκαν κατά 21,5% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021 (762 τον Μάρτιο του 2022, έναντι 627 τον Μάρτιο του 2021).

Απρίλιος: Τα τροχαία αυξήθηκαν κατά 37,0% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021 (1.014 τον Απρίλιο του 2022, έναντι 740 τον Απρίλιο του 2021).