FOCUS

Πες το ψέματα: Πώς η πανδημία άλλαξε την Πρωταπριλιά

Pixabay

Κάθε χρόνο τέτοια μέρα η ψηφιακή δημοσιογραφία κατακλύζεται από ψεύτικες ειδήσεις ενώ και εταιρείες μεγαθήρια διαγωνίζονται για την πιο επιτυχημένη φάρσα

Με ρίζες στην αρχαία Ρώμη, η Πρωταπριλιά ήταν πάντα μια πρώτης τάξης ευκαιρία για «κρύα» αστεία, πιπεράτο κουτσομπολιό και κατά φαντασία θανάτους που… διαψεύδονταν με το πέρας της ημέρας.

Σήμερα, ωστόσο, το internet είναι στην πλειοψηφία του σιωπηλό. Όπως και τόσα άλλα στην καθημερινότητά μας, φαίνεται σαν η Πρωταπριλιά να «ακυρώθηκε» υπό το βάρος της πανδημίας του κορωνοϊού.

Ίσως είναι για καλό.

«Θα φαινόταν σαν παραφωνία την ώρα που άνθρωποι πεθαίνουν», λέει η Ντόνα Χόφμαν, καθηγήτρια μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο George Washington.

Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας οι κολοσσοί του internet επιδίδονταν σε ένα ανεπίσημο διαγωνισμό «προσπαθώντας να δείξουν πόσο έξυπνοι και πόσο αστείοι μπορούν να γίνουν», συνεχίζει η Χόφμαν.

Πολλές μεγάλες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης και της Google, του βασιλιά της Πρωταπριλιάς, ανακοίνωσαν ότι για δεύτερη χρονιά δεν θα συμμετάσχουν στο κυνήγι της ψεύτικης είδησης.

«Το 2020 πήραμε την απόφαση να διακόψουμε τη μακροχρόνια παράδοση της Google να τιμά την Πρωταπριλιά ως ένδειξη σεβασμού προς όλους όσους μάχονται έναντι του κορωνοϊού. Καθώς μεγάλο μέρος του πλανήτη αντιμετωπίζει ακόμη σοβαρές προκλήσεις, για άλλη μια φορά δεν θα γιορτάσουμε την Πρωταπριλιά» αναφέρεται σε ανακοίνωση της εταιρείας.

Ένα χρόνο πριν, η T-Mobile ανακοίνωσε ότι θα (ξανα-)σύστηνε στον κόσμο τους τηλεφωνικούς θαλάμους, ωστόσο φέτος λάνσαρε στα social media την καμπάνια #GiveThanksNotPrank (σ.σ. Πείτε Ευχαριστώ, όχι Ψέματα), ζητώντας από τους χρήστες να δωρίσουν ένα δολάριο για κάθε «ιστορία ευγνωμοσύνης που θα ανεβάσουν στο Twitter» με αυτό το hashtag (μέχρι 200.000 δολάρια).

Ο αυστραλιανός βραχίονας της Virgin, μία ακόμη εταιρεία από τις συνήθεις ύποπτες για πρωταπριλιάτικες φάρσες, ανακοίνωσε επίσης ότι δεν θα πάρει μέρος. «Ξέρουμε ότι έχετε συνηθίσει να σας ξεγελάμε κάθε Πρωταπριλιά, ωστόσο νομίζουμε ότι το 2020 μας ξεγέλασε ήδη αρκετά», ανακοίνωσε μέσω ενός βίντεο στο Instagram γενική διευθύντρια της εταιρείας Σάρα Άνταμ, γνωστοποιώντας παράλληλα την πρόθεση της εταιρείας να δωρίσει χαρτιά τουαλέτας από τα πάνω από 100 καθηλωμένα στο έδαφος αεροσκάφη της σε όσους τα χρειάζονται.

Παρόλα αυτά κάποιες εταιρείες συνέχισαν την προσπάθεια. Η οργάνωση για τα δικαιώματα των ζώων In Defense of Animals ανακοίνωσε ότι ο Snoop Dogg άλλαξε το όνομά του σε Snoop Frogg (o αληθινός Snoop έχει μια μακρά παράδοση στο να αλλάζει το όνομά του) προκειμένου να προωθήσει την (αληθινή) του καμπάνια Too Cruel for School, προκειμένου να ενθαρρύνει σχολεία να χρησιμοποιούν το SynFrog, έναν ρεαλιστικό συνθετικό βάτραχο, στο μάθημα ανατομίας, αντί για πραγματικά αμφίβια.

«Θέλαμε να κάνουν τον κόσμο να χαμογελάσει, ωστόσο έχουμε επίσης ένα σημαντικό ζήτημα και μήνυμα να μοιραστούμε», είπε ο διευθυντής της καμπάνιας του οργανισμού, Μάθιου Χάμιτι, προσθέτοντας ότι ένας λόγος για τον οποίο ο IDA ξεκίνησε αυτήν την καμπάνια ήταν λόγω της ύποπτης σύνδεσης της Covid-19 με την παράνομη διακίνηση παγκολίνων και νυχτερίδων, ζήτημα που έχει προκαλέσει ανησυχία μεταξύ των φιλόζωων.

Δεν είναι όμως όλες οι φάρσες τόσο επιτυχημένες.

Ένα δελτίο Τύπου που κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο και πιο συγκεκριμένα στον επίσημο ιστότοπο της Volkswagen στις ΗΠΑ, ανέφερε ότι από το Μάιο του 2021, τα ηλεκτρικά μοντέλα της φίρμας στην αγορά της Βορείου Αμερικής θα μετονομαστούν σε «Voltswagen». To εν λόγω δελτίο είχε ημερομηνία 29 Απριλίου και όπως αντιλαμβάνεστε «κατέβηκε» σε χρόνο dt από τον ηλεκτρονικό ιστότοπο της εταιρείας.

Η Volkswagen Αμερικής όμως δεν θα αλλάξει τελικά το όνομά της σε «Voltswagen». Η μετονομασία αυτή σχεδιάστηκε ώστε να αποτελέσει ένα πρωταπριλιάτικο αστείο του τμήματος μάρκετινγκ, το οποίο όμως δεν ήταν και τόσο επιτυχημένο... «Θα παρέχουμε σύντομα πρόσθετες ενημερώσεις σχετικά με αυτό το ζήτημα» ανέφεραν εκπρόσωποι της γερμανικής φίρμας, προσπαθώντας να μαζέψουν τα ασυμμάζευτα.

Μια ακόμη φάρσα, του 2020 αυτή τη φορά, γύρισε μπούμερανγκ μεγαλοπρεπώς με τον πιο προβλέψιμο τρόπο. Ο Kim Jaejoong του συγκροτήματος της K-pop JYJ ανακοίνωσε πέρυσι στα εκατομμύρια των φαν του ότι διαγνώστηκε θετικός στον κορωνοϊό. Ενώ αρχικά συγκέντρωσε υποστηρικτικά σχόλια- στη συνέχεια προκάλεσε οργή. Ο ίδιος αργότερα ισχυρίστηκε ότι το αστείο του είχε στόχο να ευαισθητοποιήσει για την πανδημία.

«Πολύ άρρωστο αστείο», έγραψε ένας θαυμαστής στο Twitter. «Μεγάλη ασέβεια», έγραψε ένας άλλος».

Τυπικά, η Πρωταπριλιά είναι ένας από τους τρόπους για να γιορτάσουμε «την ικανότητα να είμαστε και πάλι κοινωνικοί», μετά από έναν χειμώνα απομόνωσης μέσα στο σπίτι, λέει ο Σάιμον Μπρόνερ, κοινωνιολόγος από το Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν», «και ένας από τους τρόπους για να είμαστε κοινωνικοί είναι μέσω του χιούμορ».

«Στη θεωρία της κατανάλωσης, πότε οι άνθρωποι αντικαθιστούν αυτό που έχουν όταν υπάρχει αυτή η αίσθηση μονιμότητας στα αντικείμενά τους; Η άνοιξη είναι μια σωστή στιγμή για να το κάνουμε αυτό».

Για τις εταιρείες που διαφήμισαν την καλή τους θέληση - βοηθά πραγματικά τον απώτερο σκοπό τους για κέρδος όταν ανοίξει ξανά η οικονομία;», Ο Χόφμαν είναι δύσπιστος.

«Υπάρχει αυτή η λεπτή γραμμή μεταξύ της προσπάθειας εξαργύρωσης και της πραγματικής συμπόνιας», είπε.

Σε κάθε περίπτωση, η αυθεντικότητα και η αλήθεια είναι αυτή που κερδίζει. Ακόμη και την Πρωταπριλιά.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης