FOCUS

Helios: 14 χρόνια από την αεροπορική τραγωδία που συγκλόνισε Ελλάδα και Κύπρο

Helios: 14 χρόνια από την αεροπορική τραγωδία που συγκλόνισε Ελλάδα και Κύπρο
AP Photo

Δεκατέσσερα χρόνια συμπληρώθηκαν σήμερα από τη συντριβή του αεροσκάφους της εταιρείας «Ήλιος» στο Γραμματικό, που είχε ως συνέπεια να χαθούν 121 ζωές.

Το τύπου Boeing 737-31S αεροσκάφος της αεροπορικής εταιρείας «Ήλιος», εκτελούσε πτήση από Λάρνακα προς Πράγα με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα.

Λίγη ώρα μετά την απογείωση, λόγω ταχείας αποσυμπίεσης, στο εσωτερικό της καμπίνας δεν υπήρχε καθόλου οξυγόνο.

Όταν τελείωσε και το οξυγόνο από τις μάσκες που έπεσαν, όλοι οι επιβαίνοντες, συμπεριλαμβανομένων των πιλότων, έχασαν τις αισθήσεις τους. Ανάμεσά τους ήταν και 22 ανήλικα παιδιά.

Εξαίρεση αποτέλεσε ο ιπτάμενος φροντιστής Ανδρέας Προδρόμου.

Έχοντας πτυχίο πιλότου, επιχείρησε να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου και μάλιστα έγινε αντιληπτός και από τους πιλότους μαχητικών F-16, που είχαν προσεγγίσει το Boeing.

Οι προσπάθειες του Προδρόμου απέβησαν άκαρπες. Το αεροσκάφος έμεινε από καύσιμα και σε διάστημα 10 λεπτών σταμάτησαν και οι δύο κινητήρες, πρώτα ο αριστερός και έπειτα ο δεξιός.

Στις 12:05 το μεσημέρι της 14ης Αυγούστου 2005, το «Ήλιος» συνετρίβη στο Γραμματικό, σε ορεινή περιοχή.

Το χρονικό της μοιραίας πτήσης

09:07 η μοιραία πτήση HCY 522 των Κυπριακών αερογραμμών Helios Airways, ένα Boeing 737-31S αναχωρεί από τη Λάρνακα με προορισμό την Πράγα στη Τσεχία.

09:37 εισήλθε στο FIR Αθηνών, όπου έγινε αυτομάτως η ταυτοποίηση του αεροσκάφους στο ραντάρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Ελλάδας.

10:07 ο Πύργος Ελέγχου του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» επιχείρησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος για να αρχίσει η διαδικασία καθόδου, χωρίς να υπάρξει ανταπόκριση. Ο Πύργος Ελέγχου συνέχισε τις επανειλημμένες κλήσεις και στη συχνότητα κινδύνου, χωρίς να καταστεί δυνατή η επικοινωνία.

10:20 ο ελεγκτής της εναερίου κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) τηλεφώνησε στο αεροδρόμιο Λάρνακας, απ’ όπου ενημερώθηκε ότι είχε αναφερθεί πρόβλημα στο σύστημα κλιματισμού του αεροσκάφους. Λίγα λεπτά αργότερα, το αεροσκάφος χωρίς να επικοινωνεί, άρχισε να κάνει δεξιόστροφους κύκλους γύρω από την περιοχή Κέας, Κύθνου.

10:30 αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας τίθενται σε ετοιμότητα

11:05 απογειώθηκαν από την Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16 τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο.

11:25 οι πιλότοι των F-16 πλησιάζουν σε κοντινή απόσταση. Ο χειριστής του πρώτου F-16 διαπίστωσε ότι ο συγκυβερνήτης ήταν πεσμένος στο πιλοτήριο, ίσως λιπόθυμος, ενώ ο κυβερνήτης δε βρισκόταν στη θέση του. Στην οπτική επαφή τους, οι χειριστές των πολεμικών αεροσκαφών διαπίστωσαν ότι οι μάσκες οξυγόνου στην καμπίνα του αεροσκάφους ήταν ενεργοποιημένες

11:41 οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον φροντιστή Ανδρέα Προδρόμου να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου.

11:50 Τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε ο αριστερός

12:00 Σταμάτησε και ο δεξιός κινητήρας

12:05 Το αεροσκάφος συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στην βόρεια Αττική.