Ψηφιακή ωριμότητα: Ποιοι είναι οι τομείς στους οποίους πρέπει να εστιάσουν οι εταιρείες σήμερα
FOCUS

Ψηφιακή ωριμότητα: Ποιοι είναι οι τομείς στους οποίους πρέπει να εστιάσουν οι εταιρείες σήμερα

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού και της αυτοματοποίησης κάθε σύγχρονη εταιρεία παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, σε μία προσπάθεια να προσαρμοστεί και να διαπρέψει στη νέα αυτή ψηφιακή πραγματικότητα.

Η αλήθεια είναι, ωστόσο, πως οι εξελίξεις και δη ο ψηφιακός μετασχηματισμός, βρήκαν τις περισσότερες εταιρείες απροετοίμαστες και για την ακρίβεια, ψηφιακά ανώριμες. Κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι, λοιπόν, το γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα το θέμα της ψηφιακής ωριμότητας των σύγχρονων επιχειρήσεων βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων. Αποτελεί ένα «φλέγον» ζήτημα που συνδέεται άμεσα με το μέλλον πολλών κλάδων και αφορά σε πολλούς και διαφορετικούς εργασιακούς τομείς.

Η επιτυχημένη μετάβαση στην ψηφιακήεποχή

Πράγματι, παρά το γεγονός ότι η πλειονότητα των εταιρειών σήμερα ευελπιστεί πως θα είναι ψηφιακά ώριμη μέχρι το 2020, πρέπει να σημειωθεί πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν μπορεί να λάβει χώρα εν μία νυκτί. Κυρίως, όμως, δεν δύναται να γίνει πραγματικότητα δίχως προσπάθεια και στοχευμένες αλλαγές σε συγκεκριμένους τομείς. Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, πως για κάθε εταιρεία το «κλειδί» -ή ο κατάλληλος συνδυασμός»- για την πλέον ομαλή και επιτυχημένη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή διαφέρει. Αυτό σημαίνει πως στην περίπτωση του υπερκερασμού της ψηφιακής ανωριμότητας, το μοντέλο «one size fits all» δεν λειτουργεί.

Ποιοι είναι, λοιπόν, οι τομείς στους οποίους αξίζει να επενδύσουν και να εστιάσουν οι εταιρείες σήμερα, προκειμένου να θεωρούνται ψηφιακά ώριμες; Με ποιον τρόπο μπορούν οι σύγχρονοι οργανισμοί να μυήσουν αποτελεσματικά το εργατικό τους δυναμικό στις νέες τεχνολογίες; Πώς μπορεί, άραγε, μία εταιρεία να μάθει αν είναι έτοιμη για την ψηφιακή εποχή και ποια είναι τα βήματα που αξίζει να κάνει για να εξελιχθεί;

Τα παραπάνω ερωτήματα απασχολούν σήμερα πολλούς εργοδότες σε Ελλάδα και εξωτερικό, οι οποίοι αναζητούν άμεσες λύσεις, προκειμένου να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις τους να ωριμάσουν… ψηφιακά. Και αν μη τι άλλο, το γεγονός αυτό καταδεικνύει πως όλοι κατανοούν και αντιλαμβάνονται πλέον την αξία και τη δύναμη του ψηφιακού μετασχηματισμού, τόσο για τους πελάτες, όσο για τις εταιρείες και τους εργαζόμενούς τους -οι οποίοι και καθίστανται αναμφίβολα περισσότερο ανταγωνιστικοί.

Τα επίμαχα σημεία και το κρίσιμο τεστ ωριμότητας

Με τις επιδράσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού να «αγγίζουν» κάθε τομέα μίας εταιρείας και τις ψηφιακές ανάγκες των επιχειρήσεων ολοένα να αυξάνονται, το σίγουρο είναι πως οι σύγχρονοι εργοδότες, αξίζει να κάνουν τώρα το επόμενο -ή το πρώτο βήμα- στον δρόμο προς την ψηφιακή ωρίμανση.

Για να συμβεί αυτό, όμως, πρέπει πρώτα να γνωρίζουν πόσο ψηφιακά ώριμη είναι η εταιρεία τους. Ένα απλό, online τεστ ψηφιακής ωριμότητας -όπως το Digital Evolution Pathway της ManpowerGroup- που έχει δημιουργηθεί από έναν εξειδικευμένο πάνω στο κομμάτι της παροχής υπηρεσιών ανθρώπινου δυναμικού οργανισμό, μπορεί να λύσει τις απορίες μιας επιχείρησης. Κυρίως, όμως, θα τη βοηθήσει να κατανοήσει σε ποιους τομείς πρέπει να εστιάσει και να επενδύσει και θα της προσφέρει την κατάλληλη καθοδήγηση για την επιτυχή μετάβασή της στο επόμενο στάδιο, ομαλοποιώντας και βελτιστοποιώντας παράλληλα το πέρασμά της στην ψηφιακή εποχή, ή βοηθώντας τη να ωριμάσει περαιτέρω σε ψηφιακό επίπεδο.

Το σίγουρο είναι πως όταν κάνουμε λόγο για «digital transformation» εν έτει 2019, αναφερόμαστε ουσιαστικά σε ένα εξελικτικό ταξίδι που σχετίζεται με τέσσερα βασικά σημεία που αφορούν στη λειτουργία μιας εταιρείας. Το πρώτο είναι η στρατηγική που ακολουθεί και σχετίζεται με την οργάνωση, την αξιοποίηση των ταλέντων της, τις ηγετικές ικανότητες των στελεχών της και τις αξίες του brand της. Το δεύτερο επίμαχο σημείο στην πορεία προς την ψηφιακή ωριμότητα αφορά στην εταιρική κουλτούρα και συγκεκριμένα, στην οργανωτική συμπεριφορά στον εργασιακό χώρο, στις ικανότητες του ανθρώπινου δυναμικού και την οργανωτική δομή που διακρίνει μια επιχείρηση. Το τρίτο σημείο σχετίζεται με τις πρακτικές τις οποίες μία εταιρεία εφαρμόζει σε ό,τι αφορά στην εμπειρία των πελατών της και τις επιχειρηματικές διαδικασίες που ακολουθεί και το τέταρτο με την καινοτομία και συγκεκριμένα με τις τεχνολογίες, τα επιχειρηματικά μοντέλα και φυσικά, με το κομμάτι της Έρευνας και Ανάπτυξης.

Τα παραπάνω στοιχεία αποδεικνύουν ότι η επένδυση στην τεχνολογία από μόνη της δεν αρκεί για να θεωρείται σήμερα μία εταιρεία ψηφιακά ώριμη. Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες, οι οποίοι διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο σε αυτή τη διαδικασία και συνδέονται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Και προκειμένου να εξελιχθεί μια επιχείρηση, είναι σημαντικό να τους λάβει υπόψη της. Το Digital Evolution Pathway είναι, όπως φαίνεται, το μοναδικό μονοπάτι που μία εταιρεία η οποία θέλει να είναι και θεωρείται ψηφιακά ώριμη μπορεί να ακολουθήσει.