Πέντε τρόποι για να αισθανθείτε μεγαλύτερη ασφάλεια στους δρόμους
Με τα στατιστικά στοιχεία σε ό,τι αφορά στα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα στη χώρα μας να εμφανίζονται απογοητευτικά ήδη από τις αρχές του 2019, δεν υπάρχει αμφιβολία πως η ανάγκη για λήψη μέτρων σε ό,τι αφορά στην οδική ασφάλεια -τόσο από την πλευρά της πολιτείας όσο και των οδηγών- είναι επιτακτική.
Αρκεί να αναφέρουμε πως μόλις τον περασμένο Ιανουάριο, 19 άτομα σκοτώθηκαν και 442 τραυματίστηκαν (16 εκ των οποίων σοβαρά) σε τροχαία που σημειώθηκαν μόνο στην Αττική, με τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής να «δείχνει» την απρόσεχτη οδήγηση και την παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας ως δύο από τις βασικές αιτίες πίσω από τον θλιβερό αυτόν απολογισμό. Όσον αφορά στις περισσότερες από 15.000 παραβάσεις που καταγράφηκαν το ίδιο διάστημα, πολλές από αυτές οφείλονταν στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, στην υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, τη χρήση κινητού τηλεφώνου αλλά και τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Όλα αυτά ενώ σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τα οδικά ατυχήματα είναι η πρώτη αιτία θανάτου σε ηλικίες από 15 έως 29 ετών σήμερα.
Με αφορμή, λοιπόν, την 12η κατά σειρά Πανελλήνια Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας που διοργανώνεται στη χώρα μας, σίγουρα αξίζει να βάλουμε -ξανά- το «φλέγον» αυτό ζήτημα κάτω από το μικροσκόπιό μας. Και αυτό διότι πολλοί είναι οι Έλληνες οδηγοί οι οποίοι εν έτει 2019 αδυνατούν να αισθανθούν ασφάλεια στους δρόμους.
Πώς μπορεί, άραγε, να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση; Με βάση τα δεδομένα για την πρόκληση της πλειονότητας των τροχαίων σήμερα, οι παρακάτω πέντε τρόποι συνιστούν αναμφίβολα τη σωστή βάση.
- Η σημασία της εκπαίδευσης και της ορθής οδικής συμπεριφοράς
Η αξία της σωστής εκπαίδευσης των Ελλήνων οδηγών και συνεπώς της ορθής οδικής συμπεριφοράς, είναι αδιαμφισβήτητη. Σύμφωνα με στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, αν όλοι έβαζαν τη ζώνη ασφαλείας, τηρούσαν τα όρια ταχύτητας και δεν οδηγούσαν υπό την επήρεια αλκοόλ, θα μπορούσαν να σωθούν περισσότερες από 12.000 ζωές τον χρόνο στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Δυστυχώς, η έρευνα που πραγματοποιήθηκε για το πέμπτο ευρωπαϊκό βαρόμετρο του Fondation Vinci Autoroutes για την υπεύθυνη οδήγηση και είδε το «φως» της δημοσιότητας τον περασμένο Ιούνιο, παρουσιάζει τους Έλληνες ως τους πιο «απείθαρχους» και «παρορμητικούς» οδηγούς της Ευρώπης. Και αυτό διότι το 49% δηλώνει πως οδηγεί μερικές φορές χωρίς ζώνη, το 28% ότι κάθεται στο τιμόνι ακόμη κι όταν έχει ξεπεράσει το όριο των 0,5 γραμμαρίων αλκοόλ ανά λίτρο αίματος και το 27% ότι οδηγεί στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Παρά τις αυστηρές ποινές, λοιπόν, του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, φαίνεται πως η νοοτροπία του Έλληνα οδηγού δεν έχει ακόμη αλλάξει.
- Η απαραίτητη ασφάλιση αυτοκινήτου
Και από την εκπαίδευση των οδηγών, περνάμε στο κομμάτι της ασφάλισης των αυτοκινήτων. Παρά το γεγονός ότι η βασική ασφάλιση των οχημάτων είναι υποχρεωτική βάσει Νόμου, στην Ελλάδα του σήμερα ο αριθμός των ανασφάλιστων αυτοκίνητων ξεπερνά τις 430.000, σύμφωνα με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Η βασική ασφάλιση οχήματος καλύπτει τις απαραίτητες αποζημιώσεις για υλικές ζημιές και σωματικές βλάβες, σε περίπτωση ατυχήματος. Ωστόσο, πολλοί είναι οι οδηγοί που επιμένουν να κυκλοφορούν ανασφάλιστοι στους δρόμους, θέτοντας σε κίνδυνο τους εαυτούς τους αλλά και τους γύρω τους. Πρόκειται σίγουρα για μία θλιβερή πραγματικότητα η οποία σχετίζεται, επίσης, με το θέμα της ορθής οδηγικής συμπεριφοράς.
- Ο περιορισμός της διάσπασης της προσοχής
Η τρίτη και βασική παράμετρος την οποία αξίζει να εξετάσουμε καθώς σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με το θέμα της πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων αφορά στη διάσπαση της προσοχής των οδηγών. Οι τρόποι διάσπασης της προσοχής ενός οδηγού είναι πολλοί και «απειλούν» τη δική του ασφάλεια καθώς και την ασφάλεια των επιβατών του ΙΧ του -και φυσικά των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου. Τα κινητά τηλέφωνα, το κάπνισμα, το φαγητό και τα ραδιόφωνα αποτελούν συχνές αιτίες περισπασμού. Προκειμένου, λοιπόν, να περιοριστεί ο κίνδυνος ατυχήματος κατά τη διάρκεια της οδήγησης, είναι σημαντικό να υπάρχει η κατάλληλη οργάνωση πριν την έναρξη της οδήγησης.
- Ο απαραίτητος έλεγχος πριν την οδήγηση
Ο ολοκληρωμένος έλεγχος του αυτοκίνητου σε συχνά χρονικά διαστήματα -και δη πριν από ένα μεγάλο ταξίδι- κρίνεται, επίσης, απαραίτητος για την οδική μας ασφάλεια. Ο σωστός τεχνικός έλεγχος ενός οχήματος μπορεί να προλάβει τροχαία ατυχήματα και ζημιές και μάλιστα, να μειώσει το κόστος συντήρησης ενός ΙΧ. Αξίζει σίγουρα να υπογραμμίσουμε ότι ο έλεγχος των ελαστικών του αυτοκινήτου αποτελεί επίσης απαραίτητη προϋπόθεση για ένα ασφαλές ταξίδι. Τα φθαρμένα και παλιά ελαστικά μπορεί να αποδειχθούν ιδιαίτερα επικίνδυνα, ειδικότερα όταν κάποιος οδηγεί κάτω από ακραίες καιρικές συνθήκες -και ο έλεγχος του οχήματος είναι εύκολο να χαθεί σε αυτές τις περιπτώσεις.
- Η απαραίτητη προσοχή στην υπερβολική ταχύτητα
Τέλος, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα στον τομέα της οδικής ασφάλειας και ένας από τους πιο συχνούς παράγοντες πρόκλησης τροχαίων σχετίζεται με την υπερβολική ταχύτητα. Πράγματι, η ανάπτυξη υπερβολικής ταχύτητας αυξάνει τον κίνδυνο σύγκρουσης, την πιθανότητα σοβαρού τραυματισμού και την πρόκληση θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος. Το πρόβλημα είναι, ωστόσο, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία για τα τροχαία στην Ευρώπη, το 40% με 50% περίπου των οδηγών οδηγεί με ταχύτητα άνω του επιτρεπόμενου ορίου, ενώ το 10 με 20% υπερβαίνει το όριο αυτό κατά περισσότερα από 10 χλμ. Προκειμένου, λοιπόν, να περιοριστεί το συγκεκριμένο φαινόμενο, είναι απαραίτητο να επενδύσουμε στην ορθή οδική εκπαίδευση των οδηγών και φυσικά, να γνωρίζουμε πως σε κάθε περίπτωση θα τηρείται η επιβολή ορίων ταχύτητας.
Ας ελπίσουμε, λοιπόν, πως το 2019 οι Έλληνες θα βγάλουν από πάνω τους την «ταμπέλα» των πλέον απροβλέπτων οδηγών και θα καταφέρουν να αισθανθούν -επιτέλους- ασφάλεια στους δρόμους. Τα πάντα ξεκινούν από τη σωστή εκπαίδευση και για να δούμε αλλαγές σε ό,τι αφορά στην επικίνδυνη αυτή οδηγική νοοτροπία, είναι σημαντικό να είμαστε σίγουροι πως οι νέοι θα ενημερώνονται επαρκώς για την οδική ασφάλεια.