FOCUS

Οδική ασφάλεια και νέοι οδηγοί: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε σήμερα

«Αν θέλεις να δοκιμάσεις το χαρακτήρα ενός ανθρώπου, δώσε τουτιμόνι». Κάπως έτσι θα μπορούσε να παραφραστεί η διάσημη ρήση του Αβραάμ Λίνκολν για την εξουσία στην περίπτωση που αυτή αφορούσε… στην οδηγική συμπεριφορά. Η οδήγηση συνδέεται άμεσα με την προσωπικότητα του οδηγού και αποτελεί προνόμιο, το οποίο θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με αίσθημα ευθύνης και σεβασμό, τόσο για την ασφάλεια των συνεπιβατών και των πεζών, όσο και των υπόλοιπων αυτοκινητιστών και μοτοσικλετιστών.

Κατά κανόνα, οι νέοι οδηγοί έχουν την τάση να υπερεκτιμούν τις ικανότητές τους σε σχέση με το χρόνο αντίδρασης, την απόσταση πέδησης ή τη δυνατότητα πραγματοποίησης ελιγμών, ενώ η έλλειψη εμπειρίας επηρεάζεται ακόμα περισσότερο από ένα σύνολο απρόοπτων -και μη- παραγόντων, όπως η αλλαγή του καιρού, οι οδικές συνθήκες, η κατάσταση του αυτοκινητιστή, οι μηχανικές βλάβες και η συμπεριφορά των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου. Για αυτόν το λόγο, η συνετή στάση όταν το τιμόνι βρίσκεται ανά χείρας και η υιοθέτησή ορισμένων πρακτικών ασφαλούς οδήγησης, μπορούν να μειώσουν τις πιθανότητες εμπλοκής των νέων οδηγών σε ατύχημα.

Όρια ταχύτητας

Η ταχύτητα «ξεγελάει» τον οδηγό. Λίγοι είναι οι εκείνοι, που ανεξαρτήτως εμπειρίας συνειδητοποιούν ότι η πρόσκρουση μετωπικά σε τοίχο με 50 χιλιόμετρα ανά ώρα, ισοδυναμεί με ελεύθερη πτώση από τον 3ο όροφο ενός κτηρίου. Δεν υπάρχει, ωστόσο, χαμηλή και υψηλή ταχύτητα στη συνετή οδήγηση. Τα 40 χιλιόμετρα ανά ώρα, παραδείγματος χάρη, είναι υψηλή ταχύτητα, όταν κάποιος οδηγεί σε άγνωστο ορεινό επαρχιακό δρόμο τη νύχτα, ενώ, ταυτόχρονα, είναι πολύ χαμηλή όταν κινείται σε μεγάλο αυτοκινητόδρομο. Και στις δύο περιπτώσεις, η λανθασμένη εκτίμηση ταχύτητας κίνησης μπορεί να αποτελέσει αιτία ατυχήματος.

Αποστάσεις ασφαλείας

Η διατήρηση των κατάλληλων αποστάσεων ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα είναι ένα από τα βασικά πράγματα που πρέπει να έχει στο μυαλό του ένας νέος οδηγός. Σε τυπικές κυκλοφοριακές συνθήκες ένας πρακτικός κανόνας που μπορεί να ακολουθείται είναι αυτός των «δύο δευτερολέπτων». Να απέχει, δηλαδή, το αυτοκίνητο, τουλάχιστον δύο δευτερόλεπτα από το προπορευόμενο όχημα. Πιο συγκεκριμένα, όταν το αυτοκίνητο που κινείται μπροστά περάσει από ένα χαρακτηριστικό σημείο στον αυτοκινητόδρομο, τότε ο οδηγός που ακολουθεί, αρχίζει να μετρά ώσπου να φτάσει στο ίδιο σημείο. Αν έχει προλάβει να μετρήσει τουλάχιστον μέχρι το 3, τότε είναι σε καλή απόσταση.

Αμέλεια κατάλληλου ελέγχου ασφάλειας

Τις περισσότερες φορές οι νέοι οδηγοί εξαιτίας της αυξημένης επιθυμίας να βγουν στους δρόμους με το ΙΧ, αμελούν ότι το αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι σε κατάλληλη κατάσταση για να το κυκλοφορήσουν. Κύριο μέλημα ενός νέου οδηγού, όμως, θα πρέπει να είναι η καλή συντήρηση του οχήματός του, τόσο εξωτερικά, όσο και εσωτερικά. Τα φώτα, τα ελαστικά και κάποια βασικά συστήματα ασφαλείας, όπως το φλας, το χειρόφρενο, τα φρένα, το τιμόνι και ο πίνακας οργάνων, θα πρέπει να ελέγχονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Εσφαλμένες προβλέψεις

Ένας νέος οδηγός έχει πολύ μικρή εξοικείωση με το θέμα της ταχύτητας, καθώς και με το πόσο γρήγορα κινούνται τα υπόλοιπα οχήματα στο δρόμο σε σχέση με το δικό του. Το γεγονός αυτό μπορεί να αποδειχθεί πολύ επικίνδυνο, αν για παράδειγμα προσπαθήσει να προσπεράσει ένα προπορευόμενο όχημα, το οποίο τελικά έχει μεγαλύτερη ταχύτητα από αυτή που υπολόγισε στην αρχή της προσπέρασης. Οι εσφαλμένες προβλέψεις στην άσφαλτο μπορεί να έχουν μοιραίο αποτέλεσμα.

Απόσπαση προσοχής

Ένας νέος οδηγός δεν έχει, επίσης, αποκτήσει ακόμα την εμπειρία και τον απαραίτητο αυτοματισμό στις κινήσεις του. Γι’ αυτόν το λόγο θα πρέπει να επιστήσει όλη του την προσοχή στο δρόμο και στις συνθήκες που επικρατούν σε αυτόν καθόλη τη διάρκεια της οδήγησης, προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί σε κάποια απρόοπτη εξέλιξη ή σε περίπτωση διάσπασης της προσοχής του από το κινητό τηλέφωνο, το συνεπιβάτη ή κάποιο άλλο στοιχείο στο κυκλοφοριακό περιβάλλον.

Τεχνολογία στη διάθεση του οδηγού

Η τεχνολογία που αξιοποιείται από τα σύγχρονα ΙΧ, εξελίσσεται και αυτό λειτουργεί προς όφελος του οδηγού. Κάθε όχημα διαθέτει, πλέον, διαφορετικά συστήματα, τα όποια όχι μόνο προσφέρουν ασφάλεια και άνεση, αλλά συμβάλλουν στη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος και την προστασία του περιβάλλοντος. Όταν ο οδηγός γνωρίζει καλά τις δυνατότητες του οχήματός του, τότε είναι σε θέση να προχωρήσει γρηγορότερα στη λήψη ορθών αποφάσεων εν κινήσει.

Καιρικές συνθήκες

Η ξαφνική εκδήλωση ακραίων καιρικών φαινομένων μπορεί να γίνει αιτία λανθασμένων αντιδράσεων. Η ομίχλη, παραδείγματος χάρη, είναι μια κατάσταση στην οποία η ορατότητα περιορίζεται σημαντικά και απότομα. Για το λόγο αυτό, τα οχήματα είναι εφοδιασμένα με ειδικά φώτα, τους προβολείς ομίχλης, που βρίσκονται στο μπροστινό μέρος του οχήματος και υποβοηθούν την ορατότητα του οδηγού, καθώς και το πίσω φως ομίχλης (κόκκινο) που χρησιμεύει στο να γίνεται το όχημα ορατό από τα υπόλοιπα οχήματα που το ακολουθούν.

Υπνηλία

Η υπνηλία είναι ο πιο ύπουλος «εχθρός» ενός οδηγού. Αν και ορισμένοι οδηγοί υιοθετούν μια σειρά από «πρακτικές», όπως είναι η κατανάλωση καφεΐνης, προκειμένου να αποφύγουν να αποκοιμηθούν στο τιμόνι, η μόνη λύση είναι ένας σύντομος ύπνος. Για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα, μάλιστα, στην καταπολέμηση της υπνηλίας, η ελάχιστη διάρκεια του σύντομου ύπνου θα πρέπει να είναι 4 λεπτά, ενώ πέρα των 20 λεπτών, τα αποτελέσματα φαίνονται να είναι αντίθετα από τα αναμενόμενα. Γι’ αυτόν το λόγο, η ιδανική διάρκεια του σύντομου ύπνου για να επιτευχθεί η μείωση της υπνηλίας είναι τα 15 λεπτά.

Σε περίπτωση ατυχήματος

Οι νέοι οδηγοί είναι πιο σύνηθες να μην έχουν εμπλακεί σε κάποιο οδικό ατύχημα. Αν, όμως, ο μη γένοιτο, συμβεί οδικό ατύχημα, από το οποίο επήλθε βλάβη σε πρόσωπα ή πράγματα, κάθε οδηγός που ενεπλάκη με οποιονδήποτε τρόπο στο ατύχημα υποχρεούται, να σταθμεύσει αμέσως στον τόπο του τροχαίου, να λάβει μέτρα κυκλοφοριακής ασφάλειας και να ειδοποιήσει την πλησιέστερη Αστυνομική Αρχή. Σε ατυχήματα που δεν υπάρχουν τραυματισμοί, παρά μόνο υλικές ζημιές, ο οδηγός μπορεί να προχωρήσει σε διακανονισμό με τους εμπλεκομένους, συμπληρώνοντας το ειδικό «Ευρωπαϊκό Έντυπο Δήλωσης Ατυχήματος» ή τη «Φιλική Δήλωση Οδικού Ατυχήματος», κατόπιν συμφωνίας των δύο πλευρών. Με αυτόν τον τρόπο αναλαμβάνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες τις περαιτέρω ενέργειες.

Ελλιπής ενημέρωση για τα απαραίτητα έγγραφα

Πολλοί είναι οι νέοι οδηγοί που δεν γνωρίζουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα που πρέπει να επιδείξουν σε περίπτωση ελέγχου από τις Αστυνομικές Αρχές. Ωστόσο, όλοι οι οδηγοί πρέπει να είναι κάτοχοι άδειας οδήγησης και είναι υποχρεωμένοι να έχουν πάντα μαζί τους την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, την απόδειξη πληρωμής τελών κυκλοφορίας, το ασφαλιστήριο συμβόλαιο, καθώς και την κάρτα ελέγχου καυσαερίων του ΙΧ.

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης