FOCUS

Από την Κύπρο στο Βλαδιβοστόκ, δύο νότες δρόμος

Από την Κύπρο στο Βλαδιβοστόκ, δύο νότες δρόμος
Sound of Vladivostok

Αν σας βάλουν να σκεφτείτε μερικά μακρινά μέρη του πλανήτη, το Βλαδιβοστόκ σίγουρα θα είναι μέσα στη λίστα σας. Χτισμένο στην ανατολικότερη άκρης της Ρωσίας, με θέα στην Ειρηνικό Ωκεανό, ήταν για χρόνια “το μάτι” του σοβιετικού στρατού στον Ειρηνικό Ωκεανό και μία από τις μεγαλύτερες βάσεις του. Μέχρι το 1992 η πόλη ήταν κλειστή για τον έξω κόσμο ακριβώς λόγω αυτής της ιδιαιτερότητάς της, την προστασία δηλαδή του στόλου του Ειρηνικού.

Πόσο πιθανό είναι να βρεθεί ένας από εμάς στο Βλαδιβοστόκ αν δεν υπάρχει σοβαρός λόγος;
Μάλλον απίθανο αλλά έρχεται ένα Κύπριος συνθέτης να μας γνωρίσει αυτή την τόσο μακρινή και εξωτική -επειδή ακριβώς είναι τόσο μακρινή- πόλη.

Ο Μάριος Ιωάννου Ηλία, το παιδί θαύμα της σύγχρονης μουσικής, δημιούργησε ένα μοναδικό μουσικό έργο στο οποίο η πόλη συμμετέχει εκτός από τους καλλιτέχνες της, και με τους “δικούς της” ήχους.
Οι βιομηχανικοί ήχοι της πόλης, το τεράστιο λιμάνι της, οι ήχοι από τα πολεμικά αεροπλάνα που κάνουν συνεχώς ασκήσεις, οι ήχοι που κάνει ο άνεμος το χειμώνα ακόμη και τα υπόγεια ρεύματα της ιαπωνικής θάλασσας που παγώνει, μαζί με 600 περίπου ακόμη ήχους που για τους κατοίκους είναι η καθημερινότητά τους, αποτέλεσαν μια φυσική μουσική βιβλιοθήκη για τον Κύπριο συνθέτη και μαέστρο που τους ενέταξε σε ένα ολοκληρωμένο μουσικό έργο με τίτλο Sound of Vladivostok.

Από την γέφυρα Ζολοτόι, που αποτελεί σήμα κατατεθέν του εκμοντερνισμού της πόλης μέχρι τα μικρά διαμερίσματα των μουσικών της σοβιετικής εποχής και από τον φάρο Τοκαρέφσκι που βλέπει στον Ειρηνικό, μέχρι τις αίθουσες συναυλιών, ολόκληρο το Βλαδιβοστόκ έγινε η σκηνή όπου τουλάχιστον 13 ορχήστρες και χορωδίες έπαιξαν τη μουσική του Μάριου Ιωάννου Ηλία, στην οποία μετά ο Κύπριος συνθέτης ενέταξε και του ήχους της πόλης.

Μουσικό πορτρέτο

Οι εποχές του χρόνου καθώς διαδέχονται η μία την άλλη επηρεάζουν την ακουστική της πόλης και το τοπίο της. Οι ηχογραφήσεις στους -15 βαθμούς Κελσίου δίνουν μια διαφορετική διάσταση στο μουσικό άκουσμα το οποίο ο Κύπριος συνθέτης εκμεταλλεύτηκε για να δημιουργήσει το μουσικό πορτρέτο της πόλης, η οποία συμμετείχε στο όλο εγχείρημα με τεράστιο ενθουσιασμό.

Το τεράστιο αυτό εγχείρημα σε συμμετοχή κόσμου αλλά και δουλειά, κινηματογραφήθηκε από τον Έλληνα σκηνοθέτη Κωστή Νικόλα και το αποτέλεσμα είναι ένα ντοκιμαντέρ που αυτή την εβδομάδα ξεκινά το ταξίδι του για να γνωρίσει στον κόσμο το Βλαδιβοστόκ μέσα από την αισθητική του Μάριου Ιωάννου Ηλία.

Ο Μάριος Ιωάννου Ηλία, γεννήθηκε το 1978 στην Πάφο. Ευρωπαίοι μουσικοί και μουσικολόγοι τον έχουν χαρακτηρίσει μουσικό φαινόμενο και πρωτοπόρο μεταξύ των συνθετών της γενιά του.

Τα έργα του έχουν παιχθεί σε μερικά από τα μεγαλύτερα θέατρα της Ευρώπης και απέκτησε μεγάλη φήμη με το έργο του “Μονάχα ο χρόνος μας ανήκει” γραμμένο για χορωδία και ήχους από μοτοσυκλέτες Harley Davindson.

Το έργο του «autosymphonic» δημιουργήθηκε για τα 125α γενέθλια του αυτοκινήτου και ήταν παραγγελία της πόλης του Μάνχαιμ και του ομοσπονδιακού κρατιδίου της Βάδης-Βυρτεμβέργης. Στην πρεμιέρα του έργου έλαβαν μέρος 300 μουσικοί, 500 τεχνικοί και 81 αυτοκίνητα.

Ο Κύπριος συνθέτης δημιούργησε την πρώτη ορχήστρα αυτοκινήτων στον κόσμο με τη διαδικασία επιλογής τους να διαρκεί δέκα μήνες. Για την εκτέλεση του έργου συνέβαλαν συνολικά 3 κύριοι και 14 δευτερεύοντες μαέστροι.
Την πρεμιέρα του έργου το 2011 παρακολούθησαν 20.000 ακροατές με την κρατική γερμανική τηλεόραση να το χαρακτηρίζει ως «το έργο του αιώνα».